Börsintroduktioner, emissioner och andra företagshändelser
Vilka företag får göra en börsnotering?
Var kan företag noteras?
I Sverige finns det två reglerade marknader för aktiehandel, så kallade börser; Nasdaq Stockholm, som i dagligt tal kallas för Nasdaq eller Stockholmsbörsen, och Nordic Growth Market Equity (NGM). Utöver det finns tre handelsplattformar för aktiehandel, även kallat MTF. De kallas First North, NGM Nordic MTF (Nordic MTF) och Spotlight. Handelsplattformarna är en enklare form av marknadsplats, och kraven för att listas där är inte riktigt lika omfattande som för en börsnotering på någon av de reglerade marknaderna (börserna).
Förutom börser och handelsplattformar finns det även andra marknadsplatser som organiserar aktiehandel, till exempel Alternativa Aktiemarknaden (Pepins).
Vilka krav uppstår på ett börsnoterat företag?
Spridningskrav på bolagets aktier
För att ett företag ska kunna noteras behöver det finnas tillräckligt med tillgång och efterfrågan på bolagets aktier för att prissättningen ska fungera. Därför måste ett tillräckligt antal aktier ägas av allmänheten, och det ska finnas ett tillräckligt antal aktieägare. Det här spridningskravet kallas för "free float". De rådgivare som sköter tilldelningen har insyn i aktieboken och sköter tilldelningen skriver ett intyg till börsen på antalet ägare och att free float uppfylls.
Med allmänheten menas personer som äger eller kontrollerar mindre än tio procent av antalet aktier eller röster i bolaget.
Spridningskrav vid notering på Nasdaq
Spridningskrav vid notering på NGM
Genomgå en legal granskning
Tips
Den legala rådgivaren genomför en legal granskning, så kallad due diligence.
Börsrevisorn är börsens granskningsman som ska granska om ett bolag kan godkännas för notering eller inte.
Finansiell rådgivare är de som hjälper till med och håller i hela noteringsprocessen.
Erfaren styrelse och ledning
Upprätta prospekt eller bolagsbeskrivning
I samband med att ett företag ska noteras på en reglerad marknad (Nasdaq Stockholm eller NGM) behöver ett så kallat prospekt upprättas. Prospektet innehåller information om bolaget och dess affärsidé, verksamhetsbeskrivning, risker, historik, ekonomisk redovisning m.m. Det finns till för att investerare ska kunna göra en ordentlig bedömning av bolaget och bestämma sig för om de vill köpa aktier eller inte. Arbetet med ett prospekt är omfattande och involverar både finansiella och legala rådgivare samt bolagets revisor. Dessutom behöver prospektet bli godkänt av Finansinspektionen.
På de tre handelsplattformarna, MTF:erna, räcker det med en bolagsbeskrivning om erbjudandet är under 2,5 miljoner euro. Det är lite mindre omfattande än ett prospekt.
Lämna rapporter
Ett börsnoterat bolag behöver lämna vissa rapporter om deras verksamhet som allmänheten kan ta del av. Ett exempel på en sån rapport är årsredovisningen. En årsredovisning ska bland annat innehålla resultaträkning, balansräkning och förvaltningsberättelse. I förvaltningsberättelser beskriver man med ord de viktigaste händelserna som skett under året som gått, det vill säga sån information som inte redovisas i balansräkningen eller resultaträkningen.
I årsredovisningen får företaget dessutom möjlighet att presentera sin verksamhet, organisation, produkter och tjänster för de som är intresserade. Vid notering på börsen behöver bolaget även lämna en kvartalsrapport och halvårsrapport, det är alltså samma typ av rapport som en årsredovisning men för ett kvartal eller halvår isället för ett helt år.
Tips
Rapportering när man noteras på Nasdaq
Rapportering när man noteras på NGM
Ökad informationsskyldighet
Byta från privat till publikt bolag
*Skrivet november 2016
Handel med värdepapper innebär alltid en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Bolag som lyfts fram i exempel är inte utvalda av någon speciell anledning.