Kontakta oss

Funderar du på något speciellt? Hör av dig till oss på vårt telefonnummer så hjälper vi dig!

08-409 42 000 08-409 42 000

08-409 42 000 08-409 42 000

Tips! Ha ditt kontonummer eller mobila BankID till hands för snabbast service.

Öppettider Kundservice

Måndag - torsdag
8.30 - 18.00
Fredag
8.30 - 17.30

Öppettider Private Banking och Pro

Måndag - fredag
8.30 - 17.30

Öppettider Mäkleri

Måndag - fredag
8.30 - 22.00
Gäller det företagets tjänstepension?
Till svar på vanliga frågor och kontaktuppgifter
Skicka ett meddelande till oss. För att vi ska kunna svara på frågor om ditt/dina konton behöver du logga in.
Vi finns även på Facebook och Twitter för att svara på frågor. Obs! Tänk på att inte lämna ut några kunduppgifter när du kontaktar oss där.
Om du har ett klagomål eller vill göra en reklamation hittar du info om hur du gör här.

Få hjälp att komma igång!

På vår kom-igång-sida hittar du all den info du kan tänkas behöva för att komma igång med ditt sparande hos oss!

Vanliga frågor och svar

Varför frågar ni mig om medborgarskap och skattehemvist?

På grund av nya regelverk som träder i kraft i början av 2018 behöver vi lite mer information om våra kunder. Vi behöver bland annat ett så kallat Nationellt ID för de kunder som är medborgare och/eller skattar utomlands. Observera att detta gäller alla banker, så det är inte enbart vi som efterfrågar detta. 

Är man enbart svensk medborgare och endast skatteskyldig i Sverige så är Nationellt ID ditt personnummer och då registrerar vi det åt dig. 

Om du har fler medborgarskap eller skattehemvister så behöver vi lite mer information från dig och i vissa fall kan vi även behöva be dig att inkomma med styrkande dokument för medborgarskap eller skattehemvist. Om du behöver komplettera dina uppgifter så skickar vi dig ett meddelande om vilka uppgifter vi behöver och hur du kan inkomma med dessa.

Här hittar du mer information och Frågor & svar om Nationellt ID-nummer

Varför kan jag inte lägga en order?

En del av våra kunder upplever idag att de inte kan lägga en order som vanligt. Det kan ha flera orsaker men beror vanligtvis på att man som kund inte har svarat på frågorna om medborgarskap och skattehemvist. Dessa frågor behöver vi enligt flera nya regelverk ha besvarade för att kunna möjliggöra för våra kunder att handla.

Om man tidigare har valt att "svara senare" på frågorna så kan man få upp dem på nytt genom att logga ut och sedan logga in på sitt konto igen. 

Jag kan inte logga in, hur ska jag göra?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat, vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa detta till din mejl. På samma länk kan du även beställa ett nytt lösenord. Observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas med post till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Om din inloggning med användarnamn och lösenord inte fungerar kan du såklart alltid logga in med BankID.

Jag vill komma igång och handla aktier, hur fungerar det här med courtage och vilken courtageklass ska jag välja?

När du köper och säljer aktier betalar du en avgift som kallas courtage. Som kund hos oss har du möjlighet att välja courtageklass, så att du betalar så låg avgift som möjligt beroende på hur stora affärer du gör.

I Avanza Akademin hittar du mer information om vad det kostar att handla med aktier. Vi har också en sida med våra vanligaste frågor & svar när det gäller courtage och handelsavgifter, som kan hjälpa till och förklara hur det fungerar.

Courtageklass väljer du under Mina Sidor > Profil > Min courtageklass, där du också får mer information om de villkor som gäller för våra olika courtageklasser.

Lycka till med ditt sparande!

Hur gör jag insättningar, interna överföringar och uttag?

Under Mina Sidor > Insättningar & Uttag väljer du vilken typ av transaktion du vill göra. Du kan sätta in pengar, göra en intern överföring eller ta ut pengar. Följ instruktionerna på respektive sida på sajten så kommer din transaktion att genomföras i enlighet med ditt önskemål.

Om något känns oklart är du välkommen att kontakta vår kundservice via någon av kanalerna ovan.

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?
På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande hos oss. 
Tips! Sök gärna efter fler frågor och svar i frågetecknet nere i hörnet.
Sök gärna efter fler frågor och svar i det gröna frågetecknet

Övriga kontaktuppgifter

Postadress:
Avanza
Box 1399
111 93 Stockholm
Besöksadress:
Regeringsgatan 103
111 39 Stockholm
Receptionen är öppen måndag - fredag 08.30 - 16.30
Mejl:

info@avanza.se

Kan ej användas för att besvara frågor gällande dig och ditt innehav.
Vi kan inte ta emot bifogade filer på den här mejlen.

Fax:
08- 409 421 01
Press:
Är du journalist? Söker du fakta eller vill du få en kommentar? Kontakta gärna Nicklas Andersson, vår sparekonom, direkt på 0790-610400.
Organisationsnummer:
Avanza Bank AB: 556573-5668
Avanza Bank Holding AB: 556274-8458
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension: 516401-6775
Avanza Fonder AB: 556664-3531
För mer information om Avanza som bolag, hör av dig till någon av våra talespersoner.