Var finns batteriboomens vinnare?

Fonder Var finns vinnarna på den kommande elbils- och batteriboomen. Är det inom råvarubolagen? Eller bland chipstillverkarna? Kanske vinnarna finns i Sverige.

Efter att jag skrivit artikeln om batteriboomens heta råvaror blev inboxen full. De flesta innehöll frågor om  var man hittar framtidens vinnare.

Det första och enklaste svaret är att ökad efterfrågan på råvaror och mineraler sannolikt kommer att skapa nya prospekteringsbolag som svampar ur jorden. 

För den som vill investera i råvarubolag så bör man kika på Torontobörsen. Den är världsledande när det gäller antal noterade råvaru- och prospekteringsbolag. Knappt 60 procent av all världens finansiering inom råvarusektorn sker där.

De två ledande mineralerna i Teslas bilbatteri är grafit och litium. De handlas inte som vanliga råvaror på en etablerad börs, vilket gör att det kan vara enklare att investera direkt i ett bolag som bryter eller förädlar råvaran.

Enligt den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs innehåller ett Tesla-batteri  54 kilo grafit. Efterfrågan  spås öka från dagens 80 000 ton till 250 000 ton år 2020. För den som vill ta rygg på det finns det en uppsjö av noterade bolag som prospekterar och bryter grafit. Här finns en lista över de fem bolag som avkastat bäst det senaste året på olika börser.

Det australiensiska bolaget Talga Resources som är noterat på Sydney-börsen har flera projekt i Sverige, ett av dem är i Vittangi i Kiruna Kommun.

Den andra stora mineralen i bilbatterier med litium jon-teknologi är litium. Det uppskattas att varje Teslabatteri innehåller 63 kilo. Här finns det en uppsjö av litiumbrytare. De tre världsledande brytarna står för en marknadsandel på drygt 50 procent. Bolagen är noterade på New York-börsen.

Den som vill investera direkt i de ledande batteritillverkarna får leta i Asien. De japanska producenterna Panasonic och AESC är världens största batteritillverkare. Vi hittar även två stora sydkoreanska bolag, LG Chemicals och Samsung.

Men det är i Kina som den stora tillväxten bland batteritillverkare sker. Här hittar vi bil- och batteritillverkaren BYD (Build Your Dreams) som superinvesteraren Warren Buffett äger 8 procent av, och Waxiang som växer snabbt..

För den som vill sprida riskerna ytterligare har min kollega Fredrik von Schantz skrivit om en ETF med bred exponering mot litium och batteritillverkare. ETF:n Global X Lithium and Battery tech (LIT) erbjuder exponering mot gruvbolag som bryter litium, och  bolag som raffinerar råvaran som batteritillverkare. Även Tesla ryms i ETF:n.

Om man nu letar vidare efter framtida vinnare så vet man att det krävs laddstationer och laddstolpar för att elbilarna ska rulla på våra vägar.

Tesla har sina egna snabbladdarstationer, så kallade Supercharges, som laddar med hög strömstyrka. Övriga elbilars batterier inte klarar ta emot så mycket laddning på en gång. Tesla bygger ut nätverket i rasande fart. Teoretiskt ska man kunna åka från Skellefteå till Valencia gratis med en Tesla , då Teslas laddstationer är utan avgift.

Tesla har en öppen attityd till övriga biltillverkare och de får på sikt köpa in sig i Teslas nätverk av laddstationer. Man har även släppt alla patent fria kring Superchargers och bilens batteri.

Men flera andra biltillverkare har sin egen batteriteknik, som exempelvis BMW och Nissan, vilket kräver andra laddstationer med mindre strömstyrka. Det finns det flera aktörer som bygger den typen av laddstationer.

Det finns två svenska bolag bland dem. Det stora elindustrikonglomeratet ABB och det betydligt mindre småländska elbolaget GARO som bygger både publika laddstationer och för stationer för hemmet. Placera har neutral rekommendation på GARO, den anses dyr men aktien har tappat närmare 14 procent sedan analysen skrevs.

Ett annat svenskt bolag är Powercell, som samarbetar med Volvo bland annat om bränslecellssystem. Powercell är noterat på First North.

Andra tänkbara vinnare är mikrochipsbolag. Här är elbilstrenden extra intressant då en elbil har upp till fem gånger så mycket mikrochips som traditionella fordon. Även effektivisering av batterilagring kräver på sikt fler smarta mikrochips. Det finns flera spelare som är stora inom mikrochips-tillverkning och konkurrensen är tuff.

Placera har skrivit en aktieanalys om tyska Infineon Technologies med köprekommendation.

Det finns två stora amerikanska konkurrenter, NXP Semiconductor och den gamla trotjänaren Texas Instrument. De är noterade på den amerikanska Nasdaq-börsen.

Lyfter man blicken ytterligare kommer det på sikt skapas flera nischade teknik- och konsultbolag inom effektivisering av batteriteknologi och laddningsteknik. Det talas det idag om intressanta onoterade bolag inom exempelvis nanoteknik som kan bli framtida vinnare på elbilsboomen.

Har du egna förslag på tänkbara vinnare? Skicka ett mail till Par.Stahl@placera.se.

Läs även:

 

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Utländska aktier

Frankfurt

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -