Batteriboomens heta råvaror

Råvarukommentar Flera av världens ledande biltillverkarna tar rygg på Teslas framgång med elbilar och kampen om råvarorna till batterierna blir allt hårdare

Förra året ökade den globala försäljningen av elbilar med 60 procent. Senaste bilindustrin hade den tillväxten var på 1910-talet med hjälp Henry Fords T-Ford.

Volvo ska lansera sin första renodlade elbil 2019. Europas största biltillverkare Volkswagen-gruppen har lanserat sin första elbil och säger att inom en snar framtid kostar en elbilmed med bra räckvidd (runt 40 mil), som en bil med förbränningsmotor.

Volkswagen kommer att tredubbla investeringarna för att utveckla alternativ till förbränningsmotorer till hela 90 miljarder kronor de närmaste fem åren. Tyska Daimler-Benz pratar om investeringar på motsvarande storlek.

Batterikostnaden har tidigare varit hög och är en nyckelfaktor för att få ner priset på elbilar till nivå med en vanligt fossildriven motor.

Batterikostnaden har mer än halverats från 2010 till 2015 och spås fortsätta sjunka i takt med ökad produktion och nya planerade batterifabriker.

Teslas Gigafactory 1, den storskaliga batterifabriken i Nevada är snart klar för produktion. Det är en förutsättning för ny modellen Tesla 3 som planeras att bli en volymbil med ett pris på cirka 270 000 kr. Tesla som idag producerar runt 85 000 bilar per år, ska öka produktionen till en halv miljon bilar per år - då krävs det ytterligare batterifabriker.

Tesla planerar för ytterligare två storskaliga batterifabriker, nummer 3 och nummer 4. (Tesla fabrik nummer 2 är en solpanelsfabrik i staten New York).

Idag är de sydkoreanska tillverkarna LG och Samsung ledande producenter, tillsammans med japanska Panasonic som samarbetar med Tesla.

Den tyska biltillverkaren Daimler-Benz har planer på att bygga en egen gigantisk batterifabrik för batterier, och den spås bli Europas största.

Daimler-Benz vill ha kontroll på bilbatteritillverkning för sina mercedesbilar, då det sannolikt är den vitalaste komponent och kostnaden i framtidens elbilar.

Även i Sverige finns det tankar på att bygga en bilbatterifabrik under projektet Northvolt, färdig först 2023. Ungern och Polen har också flaggat för att de planerar bygga storskaliga batterifabriker. I Kina finns det planer för åtta nya stora batterifabriker.

Det är inte bara en omställning för biltillverkarna. Även schweiziska Glencore, en av världens största råvarubolag, frågar sig hur nya elbilar driver fram ny efterfrågan på mineraler och råvaror.

Glencore uppskattar att ökningen av elbilar kommer att leda till ökad efterfrågan på flera mineraler och metaller som koppar, grafit, kobolt, magnesium och litium, under de kommande decennierna.

Enligt branschbedömare kommer litiumjon-teknologin (Tesla använder den teknologin) dominera bilbatterimarkanden under det kommande decenniet. I en Tesla modell S väger batteriet drygt 500 kg, vilket motsvarar 26 procent av bilens totalvikt.

Enligt uppskattningar från den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs innehåller ett Tesla-batteri bland annat: 63 kilo litium (motsvarande litium till 10 000 mobiltelefoner), 54 kilo grafit, 38 kilo koppar, 11 kilo kobolt samt 11 kilo nickel och magnesium.

Det finns flera potentiella problem med ökad efterfrågan. Ett är att exempelvis mineraler som kobolt och grafit handlas på små och osäkra råvarumarknader.  

Idag används 40 procent av det totala koboltutbudet för batteritillverkning. År 2020 spås över 55 procent av utbudet går till batteritillverkning. Det största landet för koboltbrytning är Kongo där 65 procent av all brytning sker. Landet har en politisk osäkerhet och hög korruption, en giftig cocktail.

Grafit och syntetisk grafit bryts i stora mängder i Kina som har 65 procent av världsmarknaden. Flera skandaler kring grafitbrytning i Kina har uppdagats. Goldman Sachs uppskattar att efterfrågan från batteritillverkning ökar från dagens 80 000 ton till minst 250 000 ton år 2020.

Det ser bättre ut för den mest efterfrågade mineralen, litium, då den finns i stor skala i jordskorpan. 75 procent av allt litium kommer från den så kallade litiumtriangeln – Argentina, Chile och Bolivia.

Utöver bilindustrins enorma behov planerar flera stora energibolag som exempelvis finländska Fortum att använda batterier för lagring av el från förnybar energi som vind, vatten och sol.

Läs också: Tesla och Nibe i topp i ren energi-fond

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -