På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Aktierna som kan bli nästa uppköp

Text och TV Det mesta pekar mot att börsbuden kommer att öka i antal under 2020 då finansieringsmöjligheterna är goda, kassorna välfyllda och värderingarna på sina håll och kanter låga.

I slutet av fjolåret fick vi se flera bud på börsen. SBB svalde Hemfosa, Momentum och Swedol ska slås ihop och Kappahl köptes ut av storägarna Mellby Gård. Dessförinnan kom bud på Mr Green och Cherry inom spelsektorn, Acando och Avega inom IT, Oriflame köptes ut av ägarfamiljen af Jochnick och tyska bostadsjätten Vonovia köpte ut Hembla efter att 2018 ha köpt loss konkurrenten Victoria Park efter budstrid med amerikanska Starwood. Bilbesiktningsbolaget Opus och lilla Adcitymedia är två andra bolag där bud har kommit. Elgrossisten Ahlsell och nischbanken Nordax är ett par till. Det är säkert några fler jag missat men aktiviteten och känslan av att "här kan det komma bud" har ökat för varje dag som går.

Det finns flera skäl till det. Dels är ränteläget så pass nedtryckt att bolagen kan räkna hem budpremier på ett helt annat sätt när räntekostnaderna faller, och dels så är många av bolagen på Stockholmsbörsen är också välkapitaliserade efter många goda år där ledningarna har kunnat samla i ladorna. En snabb titt på de svenska storbolagen inom verkstad visar prov på det. Atlas Copco och Sandvik förväntas till exempel vara skuldfria under 2020, baserat på konsensusestimaten. Volvo förväntas ha en nettokassa kring 40 miljarder i slutet av året (trots extrautdelningen) och SKF:s nettoskuld förväntas uppgå till beskedliga 1 gånger rörelsevinsten. Trelleborg sticker ut som högst skuldsatt inom ?storverkstad? med en förväntad nettoskuld/rörelsevinst-kvot på drygt 2 gånger, också det relativt försiktigt sett ur ett historiskt perspektiv. 

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 6 den 3 februari.

 Läs mer om Börsveckan.

Motivet bakom ett uppköp kan skilja sig från bolag till bolag och bransch till bransch. Oftast är det så att bolaget som köps upp har en eller flera av följande egenskaper: En svag ägarstruktur, en nedpressad värdering eller en affärsmodell där kostnadsbesparingar och industriella synergier kan utvinnas med köparen. 

Efter lite brainstorming med kollegorna i redaktionen så har jag listat några bolag som uppfyller åtminstone några av ovannämnda egenskaper:

•Byggmax: en pressad värdering i kombination med en svag ägarbild med massa ansiktslösa fonder. Prispress råder i branschen och volymer är viktigt. Möjligtvis är bygghandlarbranschen i samma läge där elektronikbranschen var för några år sedan innan en konsolidering var nödvändig där de starkaste blev starkast och de minsta aktörerna försvann? Byggmax är förvisso en relativt stor spelare men det finns större aktörer på den onoterade spelplanen som nog skulle kunna svälja Byggmax efter en halvering av börsvärdet de senaste tre åren. (BV:s senaste analys finns att skåda i arkivet i BV 20-03. Råd: köp). 

•Leovegas: Speloperatören har haft det extremt tufft på börsen de senaste två åren och börsvärdet har krympt till under 3 miljarder kr. Här kan det dock krävas en ganska rejäl premie för att storägarna Gustaf Hagman och Öresund ska acceptera. Även spelbranschen behöver konsolidering på sikt. Regleringsvågen har drabbat de flesta och det kommer inte bli lättare framgent. (Ingen färsk analys i BV).  

•Björn Borg: Har ett starkt varumärke och handlas långt under tidigare toppnivåer. Ett förhållandevis litet bolag värt cirka 600 Mkr på börsen. Skulle kunna vara intressant för en större spelare som vill utveckla varumärket vidare. Huvudägaren Martin Bjäringer tror vi accepterar en budpremie på 25-30 procent över dagsnivåer kring 25 kr vilket ändå skulle vara ett okej sätt att komma ur denna tuffa sektor. (Köpråd i BV 19-42). 

•Haldex: Från hyllad stjärna till ful ankunge inom lastbilsbranschen. Broms- och luftfjädringsspecialisten har drabbats hårt av striden mellan tyskarna ZF Friedrichshafen och Knorr-Bremse, som sedan 2017 slagits om makten i bolaget. ZF kastade in handduken och Knorr-Bremse är fortsatt huvudägare med 10 procent av kapitalet. Otroligt pressad aktiekurs (kring 50 kr jämfört med 125 kr som det sista budet låg på) men högt skuldsatt och stora utmaningar inför en stundande lågkonjunktur. Frågan är om det kan bli billigare att vänta in sämre tider innan en industriell aktör slår till? Här finns sannolikt mycket att göra inom produktutvecklingen och det är oklart om Haldex har muskler nog att kunna göra det själva. (Avvakta-råd i BV 19-40).      

•Nilörngruppen: Traction är huvudägare i etikettbolaget som pressats rejält på börsen de senaste tre åren med nästintill en halvering i börsvärdet. Traction köpte ut bolaget 2009 så det kan mycket väl komma ett bud igen då investmentbolaget har en stark kassa för tillfället. Skulle nog krävas runt 600-650 Mkr för Traction om man räknar med en budpremie runt 25-35 procent. Traction hade vid utgången av Q3 finansiella placeringar och likvida medel på totalt 1,8 miljarder så nog skulle man kunna göra det, men det skulle samtidigt vara en stor risk givet utmaningarna i branschen och den svajiga operativa utveckling som Nilörn haft de senaste åren. (Avvakta i BV 19-25).

•Rejlers: En mumsbit för Sweco? En ganska öppen ägarbild där familjen Rejlers inte längre känns lika aktiva och engagerade som förr i tiden. De skulle nog mycket väl kunna sälja för ett bra pris, i synnerhet nu när aktien handlas till rekordhöga nivåer. Presterar väl just nu och Viktor Svensson som vd känns som rätt man på rätt plats för att fortsätta den fina lönsamhetstrend som teknikkonsulten haft på senare tid. Börsvärde på 2,3 miljarder trots kursuppgången på 85 procent senaste året, att jämföra med Swecos cirka 45 miljarder. Trots kursrusningen handlas Rejlers till ev/ebita 12 för 2020 på våra prognoser där vi också räknar med en vinstökning på 35 procent i år. (Köpråd i BV 19-39).  

Andra potentiella kandidater: Veoneer (efter fiaskonoteringen där börsvärdet slaktats. Kanske köper Autoliv tillbaka denna del?), Mekonomen (dock oklart vad de amerikanska huvudägarna vill med innehavet egentligen samt lite frågetecken kring ägarnas finansiella styrka) och valfri nischbank (lär ske en konsolidering här de kommande åren. Nordax har redan köpts ut och Nordic Capital har flyttat fram sina positioner. Låga värderingar generellt). Slutligen finns det nog också en gräns för hur lågt norska XXL kan sjunka innan Altor plockar ut bolaget från börsen. 

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -