På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Leasa, låna eller casha bilen?

Bil En bil gräver ofta djupa hål i hushållets plånbok. Men är det mest ekonomiskt att äga eller leasa? Placera ger dig svaren.

Bilköp är inte sällan några av de sämsta affärerna man gör i sitt liv. Minskningen i värde är ofta stor när bilen är ny, men en äldre bil kan å andra sidan innebära stora och dyra reparationer.

Det är svårt att jämföra kostnader med att äga bil eller att privatleasa, helt enkelt för att det finns så många osäkra faktorer som kan påverka utfallet. Kalkylerna i texten är förenklade, men ger förhoppningsvis ändå en fingervisning vad som passar just dig.

Man kan ändå sträcka sig till att säga att du inte behöver äga bil särskilt lång tid för att det allt annat lika ska vara billigare att äga den jämfört med att hyra den. Problemet är att man inte vet vad som händer efter en längre tid, när garantitiden är förbi och bilen har några mil på nacken.

De som är lagda åt det konspiratoriska hållet tror kanske inte ens att bilar är gjorda för att hålla särskilt länge. Dessutom kan skattehöjningar på exempelvis bensin eller diesel som leder till tapp i andrahandsvärden vänta runt hörnet. Det kan tala för att leasa bilen, eftersom du inte behöver bry dig om vad den är värd den dagen du lämnar tillbaka den.

Kanske vill du ha en elbil, men är rädd att den tekniska utvecklingen kommer att gå snabbt fram med bättre och billigare batterier? Även då kan privatleasing vara ett alternativ, eftersom att du inte behöver oroa dig för andrahandsvärdet.

Å andra sidan betyder inte privatleasing att din månadskostnad täcker allt – långt ifrån. Läs om fallgroparna och vad som ingår i leasing här.

Svaret på vad som är mest ekonomiskt, leasa eller äga, blir som vanligt när det gäller krångliga frågor att det beror på. Men nästan alltid är det alltså billigast att äga.

Nedan ser du exempel på att köpa en bil och betala hela vid köpet och att privatleasa. Bilen är en Volkswagen Golf, den mest privatköpta bilen 2018.

Räkneexempel:

Att köpa en Volkswagen Golf kontant och behålla den i fem år kostar 28 912 kronor per år.

Att leasa en Volkswagen Golf (tre år plus 2 år i denna beräkning) kostar 38 400 kronor per år. Skillnaden är att den som leasar har en ny bil efter tre år och att nybils- och vagnskadegarantier gäller under hela tiden.

*Baserad på Riksföreningen M Sveriges uträkning för normal värdeminskning

**Servicekostnaden varierar med var du bor, hur mycket du kör och tillverkarens rekommendationer

*Inklusive försäkring, 1500 mil per år samt vinterdäck.

Skillnaden blir förstås mindre om du lånar till bilen, men det blir fortfarande billigare än att privatleasa.

*Baserad på Riksföreningen M Sveriges uträkning för normal värdeminskning

**Servicekostnaden varierar med var du bor, hur mycket du kör och tillverkarens rekommendationer, baseras på 1,50 kr/mil 1200 mil/år*Baserad på Riksföreningen M Sveriges uträkning för normal värdeminskning

***25 % kontantinsats, ränta 4 %, uppläggningsavgift 500 kr före ev. skatteavdrag

För att få en uppfattning om vad bilen kostar dig totalt kan du använda Riksförbundet M Sveriges räknesnurra.

Den som vill byta upp sig oftare än vart femte år har mer att vinna på att leasa sin bil, eftersom att värdeminskningen är som störst i början.

Fördelar med att privatleasa bilen

- Kan vara mer ekonomiskt på kort sikt.

- Ny bil efter tre år gör att diverse garantier gäller.

- Mer ekonomiskt förutsägbart eftersom, givet att du sköter bilen enligt villkoren, vet vad den kommer att kosta dig.

Fördelar med att äga bilen

- Mer ekonomiskt, särskilt på lite längre sikt, eftersom värdeminskningen på bilen är störst i början.

- Större frihet eftersom du äger bilen, inte minst för att du kan sälja den om din livssituation skulle ändras.

- Lånar du pengar för att köpa bilen är räntekostnaden avdragsgill.

- Större konsumentskydd.

Fyra frågor till ARN om privatleasing

Privatleasing av bilar gjorde sitt intåg på den svenska marknaden så sent som 2016. Det betyder att de tidiga avtalen löpt ut först i år. Det är därför svårt att veta hur ofta leasingtagare är oense med finansbolaget huruvida slitaget på bilen vid återlämnandet är normalt eller inte och hur vanligt det är att leasingen blir betydligt dyrare än vad konsumenten tänkt sig från början.

Det rullar idag omkring ungefär en kvarts miljon privatleasade bilar i Sverige. Med tanke på hur populärt privatleasing blev snabbt är det en ganska liten andel tvister som har anmälts till Allmänna Reklamationsnämnden.

Olof Olsson är beredningsjurist på ARN, Allmänna Reklamationsnämnden.

Olof Olsson

Hur många ärenden som avser privatleasing har ni fått in?

"Det är lite svårt att säga exakt hur många ärenden som nämnden har fått in som avser privatleasing eftersom det var först under 2018 som vi började registrera i ärendena som privatleasing, men min uppskattning är att det från 2017 fram tills idag kommit in 77 ärenden, varav 25 i år."

Hur många av dessa har lett till något avgörande? 

"Av de 18 fall som är prövade har elva konsumenter fått avslag och sju fått framgång (39 procent), det kan jämföras med att konsumenten i fall med köpta nya bilar får rätt i 34 procent av fallen".

Vad är det vanligaste problemet i fallen?

"Förhållandevis ofta är parterna (leasetagare, leasegivare och leverantören) inte är överens om vem konsumenten (leasetagaren) ska rikta sina krav mot. Att leasegivaren hänvisar till leverantörens ansvar och leverantören hänvisar till leasegivaren. Eftersom konsumenttjänstlagen, konsumentkreditlagen eller konsumentköplagen oftast inte är direkt tillämpliga på privatleasing är utgångspunkten att parterna får avtala fritt om vem kraven får riktas mot förutsatt att avtalsvillkoren inte blir oskäliga. I och med det blir avtalsvillkoren ofta viktigare än vid konsumentköp av bilar eller tjänster. I ärendena vi avgjort finns det flera avgöranden där nämnden bedömt att kravet riktats mot fel part."

Vad är din rekommendation till den som funderar på att privatleasa bil?

"Man bör väl vara ödmjuk inför att det är ganska få ärenden som nämnde avgjort i sak och man bör väl fråga sig om det är representativt för branschen i stort. Men min ”personliga” bedömning är att det är viktigt att som konsument ta sig tid att sätta sig in i vem man har som motpart och vilket ansvar respektive part har. För att göra det kan man se till att läsa avtalen och jämföra med andra avtal" säger Olof Olsson.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -