På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Privatleasing – undvik dyra fallgropar

Bil Att leasa bilen – bekymmersfritt ägande eller ekonomisk rävsax? Placera hjälper dig att undvika fallgroparna.

Att privatleasa bilen blir allt mer populärt. En kvarts miljon privatleasade bilar kör idag runt på svenska vägar.

Att hämta ut en helt ny bil som du lämnar tillbaka efter tre år, vilket är längden på de flesta privatleasingavtal, utan att behöva bry dig om andrahandsvärde är förstås en stor fördel enligt många.

Inte minst nu, när det händer så mycket såväl på skattefronten som inom den tekniska utvecklingen. Högre bränsleskatter och ny förbättrad och billigare batteriteknik gör att andrahandsvärden på bilar är svårförutsedda.

Privatleasing gör att ditt bilägande blir ekonomiskt förutsägbart – eller? För förutsägbarheten gäller bara om du håller dig till leasingavtalets villkor. Därför är det viktigt att läsa avtalen noga och göra grundliga jämförelser när du utvärderar ditt val av leasingbil.

Vad ingår i hyran? Jämför inte äpplen med päron

Stirra dig inte blind på månadskostnaden som marknadsförs av återförsäljarna. Ha den istället som utgångspunkt och undersök vad som ingår i hyran. För hyra är just vad du gör när du leasar din bil.

Bilen ägs av finansbolaget. Det gör att konsumentskyddet tyvärr är svagare, eftersom återförsäljaren inte lyder under konsumentköplagen, det finns till exempel ingen reklamationsrätt.

”Det som står i avtalet är det som gäller”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M sverige (tidigare Motormännen).

Carl-Erik Stjernvall

Det finns vissa kostnader som du antagligen inte kommer undan, till exempel vinterdäck och försäkring, som inte alltid ingår i den månadshyra som anges i annonsen. Det kan också skilja hur många mil du får köra under tiden du hyr.

Dyrt och svårt att komma ur avtal

En av de största fördelarna med privatleasing är som sagt att det är ekonomiskt förutsägbart, men det är också den största nackdelen, eftersom att livet i stort inte alltid är det.

Behovet av bil kan med andra ord ändras snabbt. Familjen kan minska eller utökas, du kan få ett nytt arbete med tjänstebil, eller så behöver du inte längre bil för att ta dig till arbetet. Även den ekonomiska situationen kan förstås ändras.

På Blocket finns det i runda slängar konstant närmare 200 annonser med leasingavtal på privatbilar. Inte sällan kan man få dem med en eller flera månaders rabatt.

Att överlåta ett leasingkontrakt kostar pengar, ofta några tusen, och kräver dels att någon vill ta över det, dels att denna också blir godkänd av finansbolaget som äger bilen. Tar du själv över någon annans leasingkontrakt ska du alltid låta finansbolaget göra en besiktning så att inte du behöver bekosta den tidigare leasingtagarens fel.

Bryter du ditt leasingkontrakt kostar det mycket pengar – hur mycket beror på hur långt du har kommit i avtalet.

”Värdefallet på en bil är som störst när den är ny. Det som händer är att om finansbolaget får in en bil redan efter ett år har leasingtagaren betalat för lite, eftersom leasingavgiften baseras på en genomsnittlig kostnad för de första tre åren för ägaren”, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ofta får du betala fullt pris för första året, även om du lämnar tillbaka bilen. Efter det kan det kosta så mycket som 40 procent av återstoden av de månadsavgifter som är kvar.

Tre år är lång tid och mycket kan alltså hända. Det finns leasingavtal som är kortare än så, men det reflekteras ofta i ett högre pris.

Leasingavgiften varierar med räntan

En stor anledning till att leasa bilen är att det är ett smidigt sätt att ha koll på vad bilägandet kostar. En vanlig missuppfattning är att månadsavgiften inte kan variera. Det finns visserligen leasingavtal med fast kostnad, men de är ovanliga.

Från Volkswagen Finans privatleasingavtal. Enligt leasingavtalet kan finansbolaget höja månadsavgiften.

Sedan privatleasing dök upp på marknaden 2016 har det dock inte hänt att någon av finansbolagen höjt sina avgifter, men då har ju också räntan hållit sig låg under hela perioden.

Det kan ändå vara värt att ha i åtanke att leasingavgiften kan komma att höjas ifall räntorna stiger. Det är ett scenario som kanske inte känns så troligt, men det är såklart viktigt att du ser helheten i din ekonomi. Har du till exempel höga bostadslån riskerar du att bli dubbelt drabbad vid en räntehöjning. Vissa leasingavtal har också rörlig ränta.

Bekymmersfritt ägande betyder inte ansvarslöst ägande

Tänk på att du som leasingtagare måste uppfylla vissa åtaganden. Det handlar inte om några stora saker, och det mesta – men inte allt – är inom ramen för vad man kan förvänta sig av ett ansvarsfullt bilägande.

Det är ingen skillnad mellan att äga och leasa en bil på det sättet att det blir dyrt om du inte tar hand om den och löpande sköter om den och åtgärdar fel. Skillnaden är att om du slarvar med en bil du äger är att du får mindre pengar för bilen dagen du säljer, men med en dåligt skött leasingbil måste du hosta upp pengarna när du lämnar tillbaka den.

När du leasar en bil antas du lämna tillbaka bilen med normalt slitage, annars får du betala extra. Exempel på normalt slitage kan vara stenskott på motorhuv och front, repor som kan poleras bort, ytliga ilastningsrepor och ett litet antal mindre bucklor som kan fixas till utan omlackering.

Exempel från Motorbranschens Riksförbunds broschyr på repor som räknas som normalt slitage.

Onormalt slitage är repor och bucklor som påverkar bilens utseende, repor som kräver omlackering samt lackering och reparationer som inte är fackmässigt utförda.

Ett exempel på en skada i lacken som inte anses vara normalt slitage.

Mindre märken i glasrutan som inte stör sikten kan vara okej, men stenskott som riskerar att leda till sprickor och repor måste du betala för eller åtgärda innan återlämning.

Även däcken ska slitas på ett normalt sett för att du inte ska behöva betala för nya däck vid återlämnandet. Här gäller det bland annat att mönsterdjupet ska vara minst 4 eller 4,5 millimeter på sommardäck samt 5 millimeter på vinterdäck.

Det kan alltså vara så att du måste köpa helt nya däck, alternativt betala finansbolaget, om mönsterdjupet är 4,4 millimeter eller mindre, precis innan du lämnar tillbaka bilen.

Inredningen i bilen ska vara fri från hål och fläckar. Tänk på att en GPS- eller mobiltelefonhållare ska kunna tas bort utan att lämna märken efter sig.

Flera exempel på olika skador som anses vara normalt respektive onormalt slitage liksom annan hittar du i den här broschyren.

Om du och personen som besiktar skulle vara oense om skador på bilen och hur mycket det kostar dig kan du låta en oberoende part utföra en besiktning. Kostnaden för besiktningen får du stå för.

"Det som står i Motorbranschens Riksförbunds broschyr inklusive möjligheten till opartisk kontroll gäller dock bara i de fall broschyren hänvisats till i det ursprungliga avtalet", säger Carl-Erik Stjernvall.

En av de viktigaste sakerna du ska göra, som annars kan bli riktigt dyrt, är att följa tillverkarens servicerekommendationer. Tänk också på att när du lämnar tillbaka den får det oftast inte vara 500 mil eller mindre kvar till nästa servicetillfälle.

Leasing av begagnad bil – en nyhet

De senaste månaderna har en ny form av leasing dykt upp på marknaden. Det handlar om leasing av begagnade bilar. Fördelen med detta kan vara att leasingperioden är kortare, men till ett lika högt eller lägre pris.

Det är viktigt att bilen du leasar omfattas av nybilsgaranti, trots att den är begagnad. Nybilsgarantin betyder att biltillverkaren ansvarar för bilen och dess utrustning, till exempel om elektroniken går sönder, om motorn lägger av eller om värmesystemet slutar fungera.

Om du ändå väljer att privatleasa en begagnad bil trots att nybilsgarantin helt eller delvis gått ut är det extra viktigt att se över försäkringsskyddet.

”Det är ett orosmoment att ta över en begagnad bil eftersom man kan behöva ta hand om skador som försäkringen inte täcker. Var och en får skaffa sig en egen uppfattning, men det är nästan så att man ska avråda från det”, säger Carl-Erik Stjernvall.  

6 frågor du ska ställa dig när du funderar på att privatleasa bil

1. Hur mycket kör jag?

1 500 mil per år är ofta standard, men du kan ofta lägga till exempelvis 500 mil för några hundralappar i månaden. Det viktiga är att du inte kör mer än avtalet tillåter, för då blir det dyrt, upp till 10 kronor per överskjutande mil kan det kosta.

2. Hur kommer mitt behov av bil se ut de närmaste tre åren?

Tänk igenom familj, ekonomi, arbete och bostadssituation.

3. Ingår försäkring?

Om försäkring av bilen inte ingår i din leasingavgift har du ansvar för att bilen är helförsäkrad. Tänk dock på att nästan alla nya bilar kommer med vagnskadegaranti och att detta moment alltså inte behövs i försäkringen så länge den gäller.

4. Om försäkring ingår – vad ingår i försäkringen?

Skydd som kan vara bra att ha i sin försäkring är vägassistansförsäkring. Undersök också hur länge du har rätt till betald hyrbil så du slipper betala leasingavgiften och samtidigt bekosta en hyrbil.

”Är det begränsat till 30 eller 45 dagar är det är inte så kul att betala dubbla hyrkostnader, en reparation kan i värsta fall pågå längre än så,” säger Carl-Erik Stjernvall.

Fundera också över nivåerna på självrisken. Skador du hade kunnat leva med om det var din bil kanske du måste åtgärda såsom skador i lacken etc.

5. Hur länge räcker nybilsgarantin?

Se till att bilen har nybilsgaranti under hela perioden för leasingavtalet.

6. Finns det några ytterligare kostnader?

Vissa återförsäljare har uppläggningsavgifter, andra inte. Vissa avgifter baseras på rörlig ränta som kan höjas etc. Bränsle, vägskatt, avgifter från Transportstyrelsen, däckbyte och avgift för kontrollbesiktning ingår inte i leasingavgiften.

Då ska du undvika privatleasing

Röker du i bilen eller har hund? Då är privatleasing inget för dig, även om det kan finnas undantag för just att ha djur i bilen. Du får heller inte sätta upp solfilm på rutorna utan att fråga eller på något sätt modifiera bilen. Givetvis får du inte trimma motorn.

Det hör väl inte till vanligheterna, men att tävla med sin leasingbil är inte tillåtet, heller inte att köra utanför vägnätet. Har du företag och exempelvis vill kunna göra vissa leveranser med bilen passar det inte att privatleasa, eftersom att användning i näringsverksamhet inte är tillåten.

Att köra bilen utomlands behöver inte vara något problem, men kolla vad som står i avtalet.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -