På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Sänkt pris vid pump lockar

Aktieanalys Pandemin och en kostsam reträtt från Ryssland har pressat den danska öljätten Carlsberg. Bolaget står trots det stadigt med starka marknadspositioner och nu får man som omväxling aktien till ett attraktivt pris.

Carlsberg har inte direkt haft lyxen att kunna simma medströms de senaste åren. Först höll pandemin folk borta från ölpumparna i många länder under 2020 och 2021. Sedan har bolaget fått känna på baksidan med att ha en stor verksamhet i både Kina och Ryssland när det här året har kantats av nya nedstängningar och krigsutbrott.

Situationen i Kina kommer förhoppningsvis att normaliseras igen när landet nu öppnar upp efter hårda restriktioner i flera städer. Värre är det i Ryssland där bolaget den 28 mars fattade beslutet att lämna landet.

Ett beslut som inte har fattats lättvindigt. Ryssland har varit en stor och viktig del av Carlsberg ända sedan köpet av Baltika år 2000 och man har ungefär 8400 anställda i landet. Även Ukraina är en viktig marknad för Carlsberg och där har man över 1300 medarbetare.

Under 2021 stod de båda länderna för omkring 13 procent av omsättningen och 9 procent av rörelsevinsten så det är ett betydande bortfall. Finansiellt betyder utvecklingen också att Carlsberg tar en nedskrivning på nästan 10 miljarder danska kronor, vilket är baserat på en intern bedömning och inte på ett faktiskt bud på verksamheten.

Det ryska äventyret må vara avslutat snart men det förändrar inte att Carlsberg, som grundades redan år 1847 i Köpenhamn, fortsatt är en av de stora globala spelarna. Namnet Carlsberg är för övrigt varken hämtat från ett efternamn eller en ort utan det är påhittat av grundaren J.C. Jacobsen som slog ihop sin sons namn Carl och det danska namnet för en kulle.  

Exporten kom igång på 1860-talet med en inbrytning i England och redan 1889 skeppades de första leveranserna med öl till Asien. De internationella ambitionerna finns i bolagets DNA och successivt har man etablerat sig på nya marknader runt om i världen, först via egna bryggerier och de senaste decennierna via en serie förvärv av konkurrenter.

Carlsberg är idag nummer ett på öl i många länder och regioner, däribland alla de nordiska länderna, många forna Sovjetrepubliker, Schweiz, Portugal och västra delen av Kina medan man är näst störst i exempelvis Frankrike, Malaysia, Singapore och Hongkong.

Tillsammans med branschettan Anheuser-Busch Inbev samt Molson Coors och Heineken har man lagt en stor del av världsmarknaden för sina fötter. Dels via lokala så kallade power brands och olika specialöl, men framför allt är det satsningen på de egna varumärkena Carlsberg och Tuborg som har tagit danskarna till en position i världseliten.  

Även om 2021 liksom 2020 plågades av periodvisa nedstängningar i flera länder så blev det ändå ett bra återhämtningsår för ölbranschen. Carlsberg kunde öka sina volymer med 7 procent organiskt och intäkterna med 10 procent i fjol.

Den positiva trenden har fortsatt i första kvartalet där stigande volymer, prishöjningar och en högre andel försäljning från restaurangsegmentet tillsammans lyfte intäkterna med 24 procent. Siffrorna exkluderar Ryssland, som numera redovisas som verksamhet till salu.

Den massiva osäkerheten har gjort att Carlsberg under en period frångick traditionen att lämna vinstprognoser, men nu är den ordningen återställd. I kvartalsuppdateringen från slutet av april la bolaget fram en guidning för helåret som indikerar en organisk vinsttillväxt mellan -5 och +2 procent. En prognos som också exkluderar Ryssland och som utgår från att inga vinster alls görs i Ukraina efter krigsutbrottet den 24 februari.

Det är samtidigt en prognos som är behäftad med ovanligt många osäkerhetsfaktorer, däribland högre råvarupriser, struliga leveranskedjor, nya coronanedstängningar och risken för att konsumenterna tvingas prioritera annat än kalla öl framöver.

Allt brus till trots så räknar analytikerna med att Carlsberg seglar igenom 2022 med en måttlig nedgång i både vinstnivån och kassaflödet, innan man är tillbaka på tillväxtspåret igen 2023 och framåt.

  2021A 2022E 2023E 2024E
Intäkter, MDKK 66634 68036 71445 74651
Ebit-marginal 16,3% 15,4% 15,8% 16,3%
Vinst/aktie DKK 48,3 46,9 52,2 58,3
Utdelning/aktie DKK 24 24 26 30
P/e-tal 18 19 17 15
Källa: Factset        

 

Givet kostnadsinflationen och övriga orosmoment som stör i år är det nog klokt att inte hoppas på några stora positiva vinstskrällar i förhållande till konsensusprognoserna de närmaste två kvartalen. Å andra sidan är Carlsberg en tydlig öppna-upp-vinnare när resande, konserter och restaurangbesök äntligen kan ta fart, så vi är inte överdrivet oroliga vad gäller efterfrågan.

Sett till nästa års och 2024 års förväntade vinster är värderingen inte heller särskilt avskräckande. Med p/e-tal på 17 respektive 15 är den urstarka positionen på många marknader inte något som syns i en tillräckligt stor premie i våra ögon.

En solid balansräkning och stabiliteten i intjäningen har också borgat för bra återbäring till aktieägarna de senaste åren. Direktavkastningen på knappt 3 procent är hygglig i sig, och Carlsberg har utöver det ett pågående aktieåterköpsprogram som följer på flera avslutade program tidigare år. Återköpen har uppgått till ungefär samma nivå som utdelningarna de senaste tre åren.

Köpenhamnsbörsen har Carlsbergaktien bjudit på tvära kast de gångna åren. Pandemiutbrottet utlöste ett stort ras som sedan återhämtades och mer därtill fram till början av det här året. Sedan har börsoron tagit över och kombinationen med att ha en stor Rysslandsexponering har straffat kursen.

Mätt från årsskiftet är nedgången omkring 23 procent och mätt från toppen förra sommaren ytterligare några procent.

Blickar vi framåt så har Carlsberg satt kurs mot en årlig ökning av de organiska intäkterna med 3-5 procent de kommande fem åren, och en vinstökning som överstiger den takten, vilket ingår i bolagets strategiska plan SAIL´27. Ökat fokus på premiumprodukterna, accelererad tillväxt på kärnmarknader i Asien och fortsatt hård disciplin i kapitalallokeringen är några byggstenar i strategiprogrammet.

Kombinationen av att Rysslandssmällen har tryckt ned värderingen, de långsiktigt stabila vinstutsikterna och en bas med generösa utdelningar och återköp lockar oss. Tittar man bortom den just nu stökiga omvärlden och fokuserar på vad Carlsberg kan uträtta 2023-2027 så tror vi att dagens aktiekurs är ett bra köptillfälle.

En stor stark, ja tack.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Carlsberg B Köp 864,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -