På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Kan Storytel verkligen nå målen?

Aktie Storytel har gått riktigt bra sedan noteringen 2015 men under 2021 har aktien haft det betydligt tuffare med en nedgång på runt 18 procent. Misstror marknaden Storytels ambitiösa mål?

Storytel är idag en av världens största abonnerande tjänster för streaming inom ljudböcker och E-böcker. Idag erbjuder bolaget lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar globalt. Storytel har även en förlagsverksamhet där de bland annat äger ljudboksförlaget StorySide och Norstedts Förlagsgruppen. Idag är bolaget verksamma i ungefär 25 marknader. 

Historien bakom det svenska bolaget Storytel är lite speciell då bolagets VD var med i TV-programmet ”Draknästet”  för att få in kapital. Bolaget grundades av Jonas Tellander och Jon Hauksson år 2005. Bolaget hette vid den tidpunkten Bokilur men bytte efter ett tag namn till Storytel. Tellander deltog i TV-programmet där Storytel lyckades säkra finansiering för framtida investeringar. Alla “Drakarna” var inte säkra på att Storytel skulle bli ett framgångsrikt företag. Idag är Storytel ett betydligt större bolag och man kan inte säga annat än att det varit en succé.  

Affärsmodellen är att tillhandahålla ljudböcker i en abonnemangstjänst där kunderna betalar en månadsavgift och får därigenom tillgång till Storytels utbud av ljudböcker. Avgiften kan variera beroende på vilka funktioner man vill ha som kund. Ett ordinarie abonnemang i Sverige kostar 169 kronor i månaden.

Norden är den mest utvecklade marknaden i världen när det gäller transformationen från vanliga fysiska böcker till ljudböcker. Sverige har nått en penetration på ungefär 7 procent av alla smartphoneanvändare. I Västeuropa är penetrationen mellan 2-4 procent och utanför västvärlden är den mindre än 1 procent. Andra streamingformat som musik hade samma penetration för ungefär 10 år sedan. Marknaden är långt ifrån mogen. 

Den globala ljudboksmarknaden värderas idag till omkring 40 miljarder kronor. Marknaden väntas ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på runt 15 procent till 2030. Storytels målsättning är att växa streamingintäkterna från dagens 2 miljarder kronor till 30 miljarder kronor år 2030. Det lite mer kortsiktiga målet är att under 2021 nå 2,1-2,2 miljoner betalande abonnenter vilket motsvarar en tillväxt på 43 till 50 procent från dagens nivåer. 

I maj inledde Storytel och Spotify ett samarbete då Spotify kommer ha delar av Storytels ljudbokskatalog på sin plattform. För att en Spotifyanvändare skall kunna ta del av Storytels ljudbokskatalog måste kunden hos Spotify ha ett konto hos Storytel.  

Storytel får i och med samarbetet tillgång till Spotifys 160 miljoner användare som eventuellt kan komma bli kunder hos Storytel. Det är inte bara de potentiella kunderna som kan vara till fördel för Storytel, utan även att samarbetet kan vara ett tecken på att Spotify inte kommer att konkurrera med Storytel i framtiden. Detta har ansetts vara en risk för Storytel innan.

Bolaget är inte lönsamma på sista raden i resultaträkningen men om man analyserar djupare kan man se att Storytel är lönsamma på marknader där de befunnit sig under en längre tid. Bolaget är bland annat lönsamma i Sverige, Danmark och Nederländerna. Under 2021 förväntar sig bolaget att även Finland och Polen kan uppnå lönsamhet. Det ser även ut som det finns goda chanser för Ryssland att bli lönsamt under 2021. Fokuset idag ligger inte på lönsamhet utan snarare på att expandera till nya länder och växa kraftigt, mellan åren 2021 till 2023 aviserar Storytel att gå in i 20 nya länder. Storytels kassaflöde går främst till att skapa nytt innehåll och till marknadsföring. Dessa två poster är viktiga för att Storytel skall kunna fortsätta växa. 

Storytels strategi är att gå in i nya länder och spela in lokalt ljudboksmaterial för respektive marknad. Detta gör att bolaget kontrollerar en stor del av innehållet och på så sätt blir lönsamheten bättre. 

Bolaget har under den senaste tiden börjat laborera med sina prismodeller. Till exempel har de ett kunderbjudande som innebär att kunden endast får tillgång till innehåll på det lokala språket. Detta mot att kunden betalar ett lägre pris för bolagets tjänst. Storytel vill på detta sätt kunna få ett bättre kundintag. 

Under första kvartalet ökade bolaget abonnentstock med runt 34 procent och nettoomsättningen ökade från 513 miljoner kronor till 615 miljoner kronor. Rapporten var generellt sett i linje med förväntningarna. Under första kvartalet förvärvade bolaget även en majoritetsandel i förlaget Lindh & Co och gjorde i samband med detta en riktad nyemission. 

Storytel väntas växa kraftigt de kommande åren och väntas nå en nettoomsättning på närmare 5 miljarder kronor 2023. Finanserna ser i dagens läge stabila ut, bolaget har en nettokassa.

Att värdera Storytel är svårt då de inte är särskilt lönsamma, men för att få någon slags uppfattning används en omsättningsmultipel. Det är svårt att hitta liknande börsnoterade konkurrenter men de närmsta branchkollegorna skulle kunna anses vara Netflix och Spotify. 

Av de 4 analytiker som följer bolaget på Infront sätter samtliga köpstämpel på bolaget.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -