Inzile: Blir den lilla lastbilen stor?

Kommentar Ur ett ESG-perspektiv ligger Inzile rätt i tiden. Bolaget tillverkar lätta lastbilar drivna på el som lämpar sig perfekt i fossilfria städer. Inzile både säljer och hyr ut fordonen till kunder i olika omgångar.

Inzile är ett ungt bolag som grundades 2012 och noterades på First North i juni 2019. Bolaget har bland annat post- och logistikföretaget Bring och el-sparkcykelföretaget Tier som kunder. 

Aktien hade förra året en strålande utveckling på 335 procent, vilket kan förklaras av fler inkommande orders och att bolaget fick in sina första intäkter. Bolaget gynnades också av det ökade flödet till hållbara investeringar som skedde under året. Men efter sol kommer regn och trots att produktionen kommit i gång igen efter förseningar på grund av pandemin, så har aktien backat 33 procent i år.

Inziles lätta lastbil, Pro4, finns i två modeller Work och Van, där Work har ett flak och Van liknar mer en skåpbil. Modellerna kan anpassas till olika kundsegment och kan bland annat användas som arbetsfordon, till mobila verksamheter, för e-handelsleveranser i städer eller ha ett slags eldrivet kylsystem på flaket. Priset på en standardmodell av Pro4 ligger på ungefär 400 000 kronor. För att energieffektivisera är maxhastigheten för fordonet 50 km/h. Pro4 har en bredd på 1,6 meter för att få plats i smala gränder och på cykelvägar. 

Från och med 2020 har kommuner möjlighet att införa miljözoner av klass 2 och 3. Snart därefter infördes Sveriges första miljözon 2 i Stockholm som ställer krav på äldre fordon. Pro4 lämpar sig utmärkt inom samtliga miljözoner som kommer bli fler de kommande åren.

Endast 1 procent av det totala antalet lätta lastbilar i trafiken var eldrivna år 2020. Av de 600 000 lätta lastbilar som just nu rullar i Sverige är hälften koncentrerat till de 25 största städerna i Sverige. Inzile räknar med att de på sikt kan få en 10 procentig marknadsandel av dessa lätta lastbilar, vilket motsvarar nästan 30 000 lätta lastbilar. Bolaget räknar med att marknaden ser ut på ungefär samma sätt i övriga delar av Europa. Grovt räknat skulle detta innebära ca 1,7 miljoner lätta lastbilar som potentiellt kan komma att tillverkas av Inzile i framtiden i Europa.

Frågan är hur konkurrenskraftigt Inziles fordon är jämfört med redan etablerade varumärken. Bland annat Volkswagen, Mercedes, Renault och Nissan har alla sina egna modeller av eldrivna lätta lastbilar, men ofta är de av den större storleken. Det finns även konkurrenter när det gäller Pro4s storlek, till exempel Melex, Alké, Goupil, Addax och Clubcar. Dessa påminner om golfbilar, men har även modeller av arbetsfordon. Unikt för Inziles modell är kombinationen av fordonets storlek, tillsammans med den flexibiliteten som kunden kan beställa när det gäller chassit. 

Inzile är fortfarande ett typiskt tillväxtföretag med negativt resultat. Vid börsintroduktionen var bolagets mål att vara vinstgenererande detta år, men troligen kommer det dröja ytterligare något eller några år. Detta på grund av pandemin och planerad expansion som är kostsamt. Under år 2020 missade bolaget sitt produktionsmål på grund av komponentbrist till följd av pandemin och tillverkade endast 50 av 360 planerade fordon. Inzile producerar sina fordon i Västervik där de har investerat mycket i sin produktionslinje de senaste åren som har en kapacitet på 1000 fordon per år.

Nyemissioner samt inlösen av teckningsoptioner har genomförts under år 2020 för att täcka produktionskostnader och rörelsekapitalbehov. Senast i januari i år genomfördes en riktad nyemission som innebär att Inzile är välfinansierat för expansion till andra länder. Nu krävs en ökad omsättning för att bolaget inte ska behöva ta in ytterligare kapital.

Inzile vill expandera till Europa där det första steget blir Norge som ska ske i detta kvartal. Bolaget beskriver den marknaden som enklare att slå sig in på eftersom elbilar är mer etablerat i Norge. Även en diskussion om en produktionsenhet i Barcelona förs på grund av att Nissan stängt en fabrik där och efterlämnat kunniga montörer och fordonsspecialister. Blir detta verklighet kommer bolaget att kunna producera 5000 fordon om året. Besked om detta kommer innan den siste maj. Ett samarbetsavtal gällande service på fordonen ingicks under 2020 med Bosch Car Service, något som kommer att underlätta bolagets internationella expansion.

Bolagets styrka är deras starka interna kompetens inom tillverkningsindustri. Exempelvis har personer i ledningen tidigare erfarenheter som utvecklingschef för Kärcher arbetsfordon och som produktionsledare på Scania. Ägarlistan är tät av ledning och styrelsemedlemmar och toppas av VD Ragnar Åhgren som äger 31 procent av bolaget. Bring (tillsammans med Posten Norge-koncernen) som också är kund till Inzile äger ca 5 procent av bolaget. Bring har en ambition om att vara klimatneutrala år 2025 och är därför otroligt viktig för Inziles framtida expansion.

Orderingången är hög och en del av den försenade försäljningen kommer att läggas till detta år. Bolaget är litet och har endast ett börsvärde på strax under 800 miljoner kronor, vilket motsvarar en värdering på P/S 188 för 2020 års omsättning. Enligt IPO-prospektet var bolagets mål att producera 500 fordon under 2021 och om det uppnås, med samma nettoomsättning per tillverkat fordon som under 2020, blir framåtblickande P/S för 2021 i stället 19.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -