På Placera använder vi cookies på vår sajt för att få den att fungera korrekt, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Aktien som väntar på ett lyft

Aktieanalys Världens flygplatsaktier har haft ett hemskt år. Allra sämst har det gått för Frankfurts flygplats Fraport. Är det köpläge nu?

Fraport liksom alla andra flygplatsbolag har sannolikt varit med om det värsta som kan hända. En form av nära döden upplevelse som sannolikt varit oföreställbar för de allra flesta.

Av världens sjutton största noterade flygplatsaktier är det bara en enda som ligger på plus jämfört med för ett år sedan. I genomsnitt har aktierna backat med 25 procent jämfört med för ett år sedan.

Klart sämst har de noterade europeiska flygplatsaktierna gått. Jumboplatsen intar flygplatsen i Frankfurt, Fraport, vars aktie backat med inte mindre 52 procent på ett år.

Förutom flygplatsen i Frankfurt äger och driver Fraport 13 regionala flygplatser i Grekland, flygplatsen i Lima, Ljubljanas flygplats, flygplatserna Varna och Burgas i Bulgarien, Antalyas flygplats samt flygplatser i Brasilien. Man har också delägande i St. Petersburgs flygplats och flygplatsen i Xi'an.

Frankfurt står för drygt 60 procent av omsättningen.

Totalt räknar Fraports ledning med att trafiken under 2020 kommer att krympa med mellan 60 och 70 procent jämfört med 2019.

Under 2021 spår Fraport att trafiken kommer att ligga på ungefär hälften av 2019-års nivå.

2022 och 2023 kommer en ny ”normalnivå” att nås. Den spås ligga mellan 15 och 20 procent under 2019 års nivå.

Det innebär att antalet passagerare då på huvudflygplatsen i Frankfurt kommer att ligga på mellan 55 och 60 miljoner per år. 2019 reste 70,5 miljoner passagerare från Frankfurts flygplats.

Trafiknedgången har gjort att flygplatsen räknar med att göra sig av med upp till 4000 medarbetare permanent eller runt 20 procent av personalen.

Fraport har också meddelat att man kommer att skjuta upp öppnandet av den nya terminalen T3 till 2024 eller 2025 mot tidigare planerade 2023 som ytterligare en besparning.

Det som delvis håller uppe trafiken är frakttrafiken som bara tappade 12,3 procent under första halvåret. Det är i linje med vad cargotrafiken minskat med globalt.

Frankfurts flygplats är Europas viktigaste hubb för frakt. Årligen fraktas över 2 miljoner ton gods via flygplatsen.

Under årets första sex månader minskade omsättningen med 48,9 procent till 910,4 miljoner euro. Ebitda föll med 95,6 procent till 22,6 miljoner euro.

Även om siffrorna låter förfärliga så var det faktiskt något mindre illa än förväntat.

Att helåret 2020 kommer att bli ett förlustår är självklart. Ledningen räknar med att även 2021 kommer att bli ett år med röda siffror och att bolaget kommer att visa svarta siffror igen först år 2022.

  2019 2020 2021 2022
Omsättning MEUR 3 706 1 815 2 598 3 110
Rörelsemarginal, % 19% -18,8% 9,6% 15,5%
Vinst/aktie EUR 4,54 -4,66 0,6 2,69
Utdelning EUR 2 0 0,57 1,04
         
Källa: Marketscreener        


Fraportaktien bevakas av 21 analytiker. Fem av dessa sätter köp. Fem sätter avvakta och 11 undervikt.

Den genomsnittliga riktkursen är 38,2 euro. Spridningen bland riktkurserna är dock gigantisk. De högsta riktkurserna ligger på 75 euro och de lägsta på 30 euro.

Det som talar för Fraportaktien trots den oerhörda trafiknedgången är att aktien kommit ner en bra bit. Värderingen är inte avskräckande varken historiskt eller i förhållande till andra flygplatser.

Det som i nuvarande läge avgör hur aktien kommer att utvecklas förutom pandemins fortsatta förlopp är hur väl Fraports ledning kommer att arbeta med kostnadsneddragningarna. Lyckas man här samtidigt som trafiken kommer igång igen kan aktien vara ett kap på nuvarande nivå.

Det saknas givetvis inte risker. En är att huvudflygplatsens största aktör Lufthansa som också är aktieägare i Fraport försvagats rejält av pandemin.

Ytterligare risker är att människor vant sig av vid att flyga både vad det gäller affärsresandet och fritidsresandet. En annan aspekt är miljön och de utsläpp som flygresande utgör.

Om trafiken kommer tillbaka till 55 till 60 miljoner passagerare som ledningen räknar med 2022 i kombination med besparingar och eventuella prishöjningar för flygbolagen från 2022 så kan aktien vara köpvärd nu.

Här kan du följa mig på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud  

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide Köp 36,81 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -