På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Gränges: Skördetid efter motvinden

Aktieanalys Gränges går på offensiven och gör ett miljardförvärv i Europa. Efterfrågan är svag för tillfället men bättre tider spås från nästa år och värderingen är redan i utgångsläget låg.

Aluminiumtillverkaren Gränges presenterade förra veckan en ny storaffär. Polska Aluminium Konin köps för 2,3 miljarder kronor på skuldfri basis. Affären ökar Gränges tillverkningskapacitet med nästan 30 procent och stärker Europamarknadens ställning i koncernen.

Prislappen ligger inte långt ifrån Noranda-förvärvet från 2016. Den gången betalade Gränges 2,8 miljarder kronor men fick för det ett bolag med större produktionskapacitet och omsättning. Den affären dubblade i princip omsättning och volymer i koncernen.

Aluminium Konin värderas i affären till 6,8 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (ev/ebitda). Det kan jämföras med Gränges egen värdering på cirka 8 gånger. När Noranda köptes var värderingen 6,2 gånger ebitda.

Konin har de senaste tolv månaderna sålt cirka 100 000 ton aluminiumprodukter. Det kan jämföras med Gränges försäljning på drygt 355 000 ton. Konins rörelseresultat (ebitda) per ton ligger på 3 400 kronor medan Gränges ligger på cirka 3 800 kronor. En viss utspädning av lönsamheten är således att vänta kortsiktigt.

Gränges kommer att fullfölja redan planerade investeringar i Konin på 1,1 miljarder kronor de kommande tre åren för att bygga ut kapaciteten till 140 000 ton. Inkluderat planer som finns för nuvarande Gränges kommer den samlade kapaciteten att ligga på cirka 640 000 ton om året från år 2022.

Affären förklaras från Gränges sida bland annat med att man vill stärka sin kapacitet att leverera aluminium till den europeiska fordonsindustrin inför det pågående skiftet till elbilar. Det går för närvarande åt upp till dubbelt så mycket aluminium att tillverka en elbil som en bil med förbränningsmotor.

Fordonssektorn svarar för cirka 90 procent av Gränges omsättning i Europa idag. För Konin svarar sektorn för cirka 30 procent. Gränges avser dock att öka på den andelen under kommande år.

I och med förvärvet av Konin kommer Europa att stärka sin ställning inom Gränges-koncernen. Efter förvärvet av Noranda har region Amerika dominerat med cirka 60 procent av omsättningen. Europa och Asien svarade i fjol för 17 respektive 23 procent. Med Konin i koncernen hade fördelningen varit 47 procent Amerika, 35 procent Europa och 18 procent Asien.

För tillfället är det bara fordonskunderna i region Amerika som håller uppe efterfrågan. Volymerna till sektorn ökade med 8 procent i tredje kvartalet. Dessvärre utgör fordonssektorn bara 20 procent av omsättningen i region Amerika. Där dominerar istället tillverkare av ventilationsutrustning, så kallad HVAC. Den underliggande efterfrågan från sektorn var stabil men Gränges hade leveransstörningar vid sina amerikanska anläggningar så volymerna backade även där.

Totalt minskade volymerna i Amerika med 6 procent i tredje kvartalet. I Europa föll de med en halv procentenhet ytterligare medan de backade hela 15 procent i Asien. Betydligt lägre produktion av lätta fordon i kombination med lagerneddragningar låg bakom den svaga utvecklingen.

Lägre volymer påverkade även lönsamheten negativt i kvartalet och rörelseresultatet föll med hela 18 procent. Lägre skattesats i Kina innebar dock en engångseffekt på sista raden där resultatet istället var drygt 25 procent högre än i fjol.

Vd Johan Menckel skrev i niomånadersrapporten att Gränges väntar sig en fortsatt nedgång i volym med medel till höga ensiffriga tal i fjärde kvartalet. Prognosen gäller lika för både fordonskunder och för kunder inom HVAC-industrin.

De analytiker som bevakar Gränges räknar enligt databasen Factset med att omsättningen i år slutar 6 procent lägre än i fjol och att den rapporterade vinsten per aktie backar ungefär lika mycket.

  2018 2019 2020 2021
Omsättning, Mkr 12 910 12 163 14 796 16 282
Rörelsemarg., % 7,8 7,3 8,1 8,4
Vinst/aktie, sek 9,11 8,51 9,89 11,59
Utdelning, sek 3,20 3,40 3,63 3,80
Källa: Factset        
         

För 2021 väntas ytterligare en liten effekt från Konin-förvärvet. Vinst per aktie väntas öka med 17 procent.

För 2020 ger Konin-köpet en rejäl skjuts på översta raden. Omsättningen väntas öka 22 procent. Samtidigt väntas lönsamheten förbättras nästan en hel procentenhet vilket lyfter rörelseresultatet med 35 procent. På sista raden blir lyftet mindre i och med Kina-effekten i år.

Snittprognoserna för vinst per aktie 2020 och 2021 innebär i dagsläget p/e-tal på 9,6 respektive 8,2. Justerat för skuldsättning värderas rörelsen till 8,8 gånger 2020 års väntade rörelseresultat, ev/ebit.

Direktavkastningen i Gränges-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 3,6 procent respektive 3,8 procent.

Gränges-aktien har tillbringat större delen av 2019 med att harva sidledes. Exponeringen mot fordonssektorn har inte varit gynnsam då den tydligt taktat ned under året. En stabilisering av den globala fordonsproduktionen väntas under nästa år även om det inte är något jättelyft som ligger i korten för närvarande.

Förvärvet av Konin väntas bli klart under andra kvartalet nästa år vilket skulle kunna bli bra timing då världskonjunkturen rent allmänt väntas börja ljusna något mot slutet av 2020.

För att finansiera köpet av Konin och kommande investeringsprogram kommer Gränges att genomföra en företrädesemission på cirka 2 miljarder kronor. Målet är att ha en i princip oförändrad skuldsättning i förhållande till rörelseresultat efter transaktionen som idag.

Stora nyemissioner kan via handeln i teckningsrätter ibland sätta lite press på aktiekursen om många befintliga ägare väljer att inte delta i emissionen. Någon större nedgång brukar det dock inte bli så länge emissionen, som i Gränges fall, görs av offensiva skäl och inte som en räddningsaktion.

Som så många andra konjunkturkänsliga bolag på Stockholmsbörsen har Gränges en viss motvind för tillfället. Den kan väntas förvärras under inledningen av nästa år men om ekonomerna får rätt ska den sedan så sakteliga vända till medvind igen.

På försiktigt optimistiska prognoser för de kommande åren är värderingen rejält låg och även på bevisad vinst ligger p/e-talet kring låga 10. Konin är en relativt stor pjäs att svälja men Gränges har klarat det jobbet bra i Noranda. Gör man jobbet rätt även denna gång kommer bolaget att vara en större och starkare aktör när efterfrågan från europeisk fordonssektorn repar sig igen.

På dagens nivåer tycker vi Gränges-aktien är värd ett köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Gränges Köp 95,10 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -