H&M ökade försäljningen 6 procent

Börs H&M:s försäljning steg med 6 procent i det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var oförändrad.

 Försäljningssiffran är i lokala valutor.

Enligt Infront Datas sammanställning av 17 estimat hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 5,5 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 57.474 miljoner kronor (51.984). Analytiker hade räknat med 57.128 miljoner kronor, enligt Infront Data.H&M:s omställningsarbete har intensifierats ytterligare.

Det skriver bolaget i samband med offentliggörandet av försäljningen för det andra kvartalet.

"Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare", heter det i ett pressmeddelande.

I det andra kvartalet (mars-maj), i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, steg försäljningen i lokal valuta med 6 procent. Enligt Infront Datas sammanställning av 17 estimat hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 5,5 procent.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -