Tre myter om tillväxtmarknader

ANNONS Tillväxtmarknader har gjort stora framsteg under de senaste årtiondena, men föråldrade uppfattningar om dem lever vidare. Investerare som klänger sig fast vid gamla förutfattade meningar om tillväxtmarknader riskerar att inte märka hur dessa ekonomier har förvandlats, och fördelar systematiskt mindre kapital till världens snabbast växande regioner. Tillväxtmarknaderna står idag för nästan hälften av världens BNP-tillväxt, detta jämfört med bara 20 % år 1987.(1) Franklin Templeton har under 30 år haft särskild expertis inom investeringar i tillväxtmarknader. Nedan berättar Chetan Sehgal, förvaltare av Templeton Emerging Markets Fund och Templeton Emerging Market Smaller Companies Fund, om tre vanliga myter om tillväxtmarknader.

MYT 1

Tillväxtmarknader är sårbara för ekonomiska kriser.

NY VERKLIGHET 1

Reformer som ökar motståndskraften under orostider har genomförts i många länder.

”Tillväxtmarknader har i många fall lärt sig av tidigare kriser och arbetar med att stärka sin ekonomi och styrning. Många av de åtgärder som har genomförts har gjort vissa tillväxtmarknader mer motståndskraftiga mot olika typer av stress. Till exempel har tillväxtmarknader ökat sina valutareserver sedan början av nittiotalet.(2) Reserverna är viktiga eftersom de utgör en av valutornas stöttepelare. För det andra har många tillväxtmarknader slutat binda sina valutor till US-dollarn, vilket gör dem mindre utsatta för spekulation eller en starkare dollar. Överlag förlitar sig tillväxtmarknaderna också mindre på skulder i US-dollar. Samtidigt har de diversifierat sitt lånande, och skuldebrev i lokal valuta har ökat.”(3)

MYT 2

Tillverka och sälja utomlands är största källan till tillväxt i tillväxtmarknader.

NY VERKLIGHET 2

Tillväxtmarknadernas ekonomier har blivit mer diversifierade, konsumtion och teknik utgör nya tillväxtfaktorer.

”Den kraftigt ökade inhemska konsumtionen i stora tillväxtmarknadsekonomier som Kina leder till ökad exponering mot den egna marknaden relativt till industriländer.

Bortom denna trend finns ytterligare en annan trend känd som ”premiumisering”. Allteftersom inkomsterna fortsätter att öka, ökar också efterfrågan på varor och livsupplevelser av högre kvalitet. Sammantaget ser konsumtionen på tillväxtmarknaderna ut att öka och överträffa den i industriländerna med god marginal.(4) Tillväxtmarknader som först nådde framgång som tillverkare av billiga hushållsapparater eller elektroniska komponenter tar nu sikte högre upp på värdekedjan. Med Kina och Sydkorea som ledande exempel har tillväxtmarknadernas andel av globala högvärdesexporter ökat dramatiskt sedan början på tvåtusentalet. ”(5)

MYT 3

Tillväxtmarknader kommer följa samma utvecklingsfaser som industriländerna när de rör sig uppåt i teknikkurvan.

NY VERKLIGHET 3

Företag på tillväxtmarknader kringgår etablerade modeller med hjälp av innovation och teknik.

”Flera tillväxtmarknader har tagit en ledande position som innovatörer, och har gått om Väst inom områden som e-handel, mobile banking och elfordon. Ett brett tecken på tillväxtmarknadernas sammanlagda framsteg är att de har gått om USA och Japan i antal patentansökningar per år.(6)

På vissa sätt har tillväxtmarknadernas svagheter blivit deras styrkor. Utan att vägas ner av investeringar i föråldrade system och föråldrad infrastruktur, har de gott om utrymme att komma med kreativa lösningar på flera av deras största utmaningar. Ta e-handel som ett exempel. I Kina har en kombination av ekonomisk, social och teknisk förändring gett e-handeln en rejäl start. En ny generation av välbeställda och smarta konsumenter med brist på fysiska butiker har istället vänt sig till internet och använder sina mobiltelefoner för att handla online. Idag utgör e-handeln en större andel av detaljhandelsförsäljningen i Kina än i USA. Värdet på Kinas digitala betalningsmarknad är idag även flera gånger större än den i USA.(7)
Självklart är den tekniska utvecklingen ojämn mellan olika tillväxtmarknader. Men flera av de mest disruptiva innovationerna har kommit från dessa marknader, och vi förväntar oss att de kommer att gå om industriländerna inom allt fler områden."

Kapitalisera på potentiella möjligheter

”Vi vill uppmuntra investerare att tänka om sina uppfattningar om att investera i tillväxtmarknader. Att noga överväga en allokering som korrekt reflekterar tillväxtmarknadernas strukturella utsikter vilket kan ge exponering mot en annan uppsättning tillväxtfaktorer än de man får om man bara investerar i utvecklade marknader. Ett långsiktigt perspektiv är även viktigt för att ge de rådande trenderna tid att löpa linan ut utan någon oro för att drabbas av tillfälliga svängningar på marknaden. Dessutom anser vi att bästa möjliga resultat på en investering kräver ett aktivt tillvägagångssätt, och förmågan att identifiera företag med hållbar lönsamhet vars aktier säljs för under deras realvärde.”

När Chetan Sehgal och hans team väljer ut aktier till sina tillväxtmarknadsfonder är de stockpickers. Med över 90 analytiker på plats lokalt i tillväxtmarknader strävar de efter att förstå bolagen de investerar i; deras marknad, deras affärsmodell och kanske viktigast av allt, de personer som driver företagen. Sektorer med hög tillväxt identifieras och därefter letar man efter välskötta bolag med starka balansräkningar och en aktie som handlas till ett bra pris. Tack vare sin lokala närvaro kan Franklin Templetons analytiker göra upp till 2 000–2 500 företagsbesök per år.

Läs mer om Franklin Templeton tillväxtmarknadsfonder här:

Templeton Emerging Market Smaller Companies Fund

Templeton Emerging Markets Fund

Läs mer om Franklin Templetons analys på deras hemsida:

www.franklintempletonnordic.com/tillvaxtmarknader

 

Källor:

1) Tillväxtmarknaderna stod för nästan hälften (44 %) av världens BNP-tillväxt under 2017 jämfört med bara 20 % år 1987.Källa: Internationella valutafonden (IMF), Utsikten för världsekonomin oktober 2018.

2) Valutareserver som % av BNP. Källa: Franklin Templeton Capital Market Insight Group, Världsbanken och Internationella valutafonden, december 2016.

3) Skuldebrev i US-dollar mot lokal valuta. Källa: Franklin Templeton Capital Markets Insight Group, Bank for International Settlements och Institute of International Finance, juni 2018.

4) Medelklasskonsumtion. Källa: Franklin Templeton Capital Market Insights Group, Brookings Development, juni 2018.

Det är inte säkert att prognoser eller estimat realiseras.

5) Procent av globala högvärdesexporter (1990–2017). Källa: Franklin Templeton Capital Markets Insights Group, MSCI och FactSet, december 2017.

6) Patentansökningar (1997–2017). Källa: Världsorganisationen för den intellektuella äganderätten (WIPO), december 2018.

7) E-handel % av detaljhandelsförsäljning (2008–2018). Källa: CLSA, Nielson och Goldman Sachs Investment Research, december 2018.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fondandelar kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Prospekt och Basfakta för Investerare finns på www.franklintempletonnordic.com

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -