På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Kursraketen svindyr men lockande

Aktieanalys Amerikanska New Relic ger app-utvecklare och digitala företagare röntgensyn. Bolaget är högintressant men aktien har en svullen prislapp.

Det var min bordsgranne på redaktionen, Pär Ståhl, som snappade upp New Relic under en kringresa med familjen i it-meckat Kalifornien. Han trodde bolaget kanske skulle passa bra i min redan saas-tunga aktieportfölj. I detalj kunde han inte redogöra vad bolaget gjorde. Men det skulle i alla fall handla om en bevakningstjänst för app-utvecklare, resten lämnade han åt mig att ta reda på.

New Relic är ytterligare ett intressant amerikanskt mjukvarubolag. Bolaget har byggt en plattform (platform as a service, paas) för vad de kallar ”digital intelligence”. Deras huvudnisch är prestandamätning och felsökning i applikationer. Det är en marknad som förväntas vara värd 9 miljarder dollar år 2023, och här är New Relic marknadsledande.

Som för många av saas-bolagen (software as a service) som vänder sig direkt mot app-utvecklare handlar det om att synliggöra information. Det i syftet att effektivera utvecklingsarbetet.

Mer specifikt för New Relic är idén att snabbare kunna avvärja tekniska problem som annars skulle sänka prestandan i kundernas applikationer.

Anta att du byggt en e-handelsapplikation, ett onlinespel eller ett digitalt affärssystem. Applikationen körs från en plats i molnet, eller så rullar den från ditt eget datacenter.

Till en början går allt bra, kunderna strömmar till och trafiken flyter smidigt. Men i takt med att  antalet användare ökar, stiger risken för oväntade problem.

Plötsligt ringer telefonen. Dina kunder är irriterade för att applikationen laddar segt och de kommer inte framåt. Viktiga affärer riskerar gå förlorade och felet måste lösas fort, innan kunderna lämnar för en konkurrent. Men att då hitta vilken kod-sträng som förstör kan vara lika svårt som att hitta en nål i en höstack.

Via New Relics plattform kan slutanvändarens upplevelse och trafik följas i realtid, på en övergripande nivå och ned till sista kodsträngen. Användargränssnittet på plattformen synliggör vart trafiken stoppar upp, och för vilka kunder. Felkällor och problemen kan då avvärjas snabbt och innan det blir kritiska. Den fördelen är svår att tacka nej till.

I senaste kvartalsrapporten steg omsättningen 35 procent, vilket var mer än de 30 procent som bolaget lagt fram i sin egen guidning.

Antalet kunder med en affärsvolym över 100 000 dollar ökade med mer än 30 procent, och till fler än 800 bolag. Men det totala antalet kunder ökade inte nämnvärt. Fortfarande handlar det om cirka 17 000 bolag.

Ledningen tog också tillfället i akt och höjde sin guidning för framtiden över hela linjen. Plattformen ska nu byggas ut med AI-teknologi.

I samband med rapporten meddelade New Relic att man köper SignifAI, ett amerikansk-israeliskt bolag som sysslar med event-driven artificiell intelligens.

AI:n ska genom att analysera kunddata i realtid göra kalkylerade förutsägelser om eventuella risker och framtida felkällor. Den funktionaliteten kommer krävas för att hantera framtidens ännu mer komplexa och sammanflätade it-system, menar New Relic.

Analytikerkåren går hand i hand med ledningen och verkar tämligen övertygade om att New Relic är en het investering för framtiden, trots en redan skyhög värdering, och en kursuppgången på 340 procent de senaste tre åren. För att sätta en storhet på värderingen kan vi konstatera att aktien handlas till en p/s-multipel över 10.

I de senaste fyra kvartalen har bolaget överträffat konsensus. Merparten av analytikerna har märkt aktien med en köprekommendation. Riktkursen är satt till i snitt 122 dollar per aktie, ungefär 18 procent över dagens nivå.

På börsen värderas bolaget till 5,9 miljarder dollar. I amerikanska mått mätt är New Relic alltså fortfarande ett litet bolag. Tilltänkta investerare bör räkna med en volatil kursresa, framförallt eftersom bolaget har långt kvar till vinst på sista raden.

Bruttomarginalen är höga 84 procent. Så när omsättningen väl vuxit till en kritisk massa skalar det sen vackert på lönsamheten. Men när regelrätta vinsten ligger många år framåt i tiden kommer tillväxten allt jämt vara huvudämnet.

Nu siktar New Relic på Europa för vidare geografisk expansion. Tyskland ligger nära och samtidigt har man öppnat ett första kontor i Paris.

Analytikerna har skrivit upp sina förväntningar på omsättning med ytterligare 8 procent efter rapporten. Det innevarande räkenskapsåret, som avslutas i mars tros gå i mål på 476 miljoner dollar i omsättning.

Sedan tror analytikerna att försäljningen växer med ytterligare 27 procent fram till mars 2020. Sen nästan lika mycket året efter. Den justerade vinsten per aktie ökar då årligen med ungefär 50 procent.

Globalt har New Relic inte dykt upp på de institutionella investerarnas radar ännu, förutom att bolaget i små poster inkluderats i ett fåtal AI-orienterade ETF:er, enligt Morningstar.

New Relic är onekligen en högrisk investering, vilket den historisk kursutvecklingen också gör tydligt. För investerare med stålmage och en önskan att exponera sig mot spännande AI-trender inom saas-svären är aktien väl värd att hålla under bevakning. Jag ser framemot att lära mig mer om bolaget vart det lider.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -