Bilaktierna som utklassar börsen

Börs Avgasskandaler och klimatförändringar har inte påverkat Europeiska fordonsaktier som haft en strålande utveckling under de senaste tolv månaderna. I genomsnitt har de tio största noterade aktierna stigit med 30 procent.

Stigande räntor, starkare euro och körförbud för dieselbilar riskerar dock att bli smolk i glädjebägaren framöver.

Starkast av Europas fordonstillverkare har Ferrari gått med en uppgång på nära 100 procent, tätt följt av italienska Fiat Chrysler Automobil, vars aktie stigit med 97 procent.

Mest lönsamma är sportbilstillverkarna Ferrari och Porsche, vars rörelsemarginaler ligger på 19 respektive 17 procent.

Ferrariaktien är noterad i USA, men tillverkningen sker i Italien. Efterfrågan på Ferraris sportbilar har varit mycket stark. Försäljningsökningen drivs främst av att antalet välbärgade stiger kraftigt globalt.

Under de senaste tio åren har antalet dollarmiljonärer ökat med 36 procent till 13,6 miljoner människor globalt. Under samma period ökade antalet dollarmiljardärer med 45 procent främst i Sydostasien.

Under fjärde kvartalet 2017 steg vinsten från 112 miljoner euro till 136 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 21 procent.

Bolaget meddelade också att de räknar med ökad omsättningen under 2018 och att målet är att producera över 9000 bilar. Under året kommer de både att ge utdelning och återköpa aktier.

Aktien handlas till p/e- tal på 34 för innevarande år och 31 för kommande år.

Även Fiat Chrysler Automobiles har gått mycket starkt under de senaste tolv månaderna. Aktiens värde har nästan fördubblats.

I slutet av januari rapporterade bolaget starka siffror. Nettovinsten steg med 97 procent till 804 miljoner euro för 2017. Siffrorna drevs främst av stark försäljning för Jeep-suven och Ram-pickupen. Vinstmarginalen steg till 6,4 procent för 2017.

Trots uppgången för aktien är värderingen fortsatt låg med ett p/e-tal på 5,6 för innevarande år och 5,3 för 2019, enligt 4-traders.

Störst av de europeiska fordonstillverkarna är Wolfsburgbaserade Volkswagen med ett marknadsvärde på drygt 84 miljarder euro. I Volkswagen ingår Audi, Skoda, Ducati, Lamborghini, Seat, Bentley och Bugatti.

Volkswagenaktien har fallit tillbaka en del under de senaste veckorna främst till följd av en allt starkare eurokurs och oro för stigande räntor.

Många spekulerar nu i om och när Volkswagen kommer att särnotera buss- och lastbilsdelen av koncernen. Denna del skulle bestå av de två lastbilstillverkarna Scania och MAN.

Det skulle då innebära att svenska lastbilstillverkaren Volvo återigen skulle få en direkt konkurrent på Europabörsen. Volvoaktien har gått starkt under de senaste tolv månaderna. Bakom uppgången ligger ökad försäljning och bättre marginaler.   

Svagast av de Europeiska fordonstillverkarna har tyska lastbilstillverkaren MAN samt de franska biltillverkarna Peugeot och Renault gått.

Sedan 2007 har den globala försäljningen av premiumbilar nästan fördubblats. Idag säljs runt 7 miljoner premiumbilar årligen. Under de senaste månaderna har ökningen dock stannat upp och ligger runt nollstrecket, enligt Morgan Stanley. Enda ljuspunkten för premiumsegmentet är Kina, där tillväxten fortfarande stiger.

En sak som ligger premiumbilar i fatet är osäkerheten kring dieselteknologin. Försäljningen av dieselbilar har sjunkit med mellan 20 och 30 procent under det senaste året i Tyskland och Storbritannien. Inom kort kommer en tysk förvaltningsdomstol i Leipzig besluta om det ska bli tillåtet för tyska kommuner att införa lokala körförbud mot dieselbilar.

En relativt ny trend är att man inte ska äga en bil. Framtiden kommer sannolikt att innebära mer automatiserade hyrbilar av olika slag. Från och med 2023 räknar experter med fallande leveranser för hela bilbranschen. Främst spås trenden dock påverka volymtillverkarna.

Den största riskfaktorn för bil- och fordonstillverkare framöver är sannolikt kommande räntehöjningar. Stigande räntor kan komma att slå hårt mot bilförsäljningen globalt.

De allra flesta bilköp och särskilt bilköp inom premiumsegmentet finansieras på kredit. Kreditillgängligheten och låga räntor är centrala för att hålla uppe efterfrågan.

Årligen produceras cirka 90 miljoner bilar i världen. Omsättningen ligger totalt på två biljoner amerikanska dollar.

Totalt sett finansieras bilköp globalt mellan 55-60 procent av alla köpen med någon form av lån. Det gäller särskilt för bilar inom premiumsegmenten. Dit räknas bilar som kostar mer än 60 000 dollar. Här ligger lånedelen på cirka 80 procent.  

Globalt är de utestående billånen totalt någonstans kring 3,5 och 4 biljoner dollar. Det betyder att 1 procents räntehöjning globalt skulle innebära en ökad årlig kostnad på 40 miljarder dollar.

Det innebär att konsumenten kan parera detta genom att öka längden på lånen, köpa en enklare bil eller ökade rabatter från bilproducenterna.

Klart är i vilket fall som helst att stigande räntor är mycket negativt för bilproducenterna. Det talar för att de gyllene åren för billtillverkarna kan vara över för den här gången.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -