Starbreeze: Mål nås utan Payday

Börs Starbreeze ska nå sitt intäktsmål år 2020 utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke - Payday 3. Det säger vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

De som följer Starbreeze och hörde vad vd:n sa i DI-tv nyligen blev nog överraskade när han uppgav att den kommande stortiteln Payday 3 kommer fram till 2020. Den preciseringen står i direkt konflikt med tidigare uttalanden om att utvecklingen av spelet "kommer få all den tid vi anser behövs, kommer vara klart när det är klart och man stressar helt enkelt inte fram Payday 3".

Nyligen fastställdes nya finansiella mål i samband med att bolaget flyttar till Nasdaq Stockholmsbörsen. Ambition är bland annat att nå intäkter om minst 2 miljarder kronor år 2020, att jämföra med fjolårets 368 miljoner kronor.

Om en så pass viktig speltitel som Payday 3 är en ingrediens i prognosen eller ej är en central fråga. Inte minst i skenet av Starbreeze framgångar med Payday: The Heist och Payday 2, spel som hittills genererat intäkter på över 800 miljoner kronor. Och nu backar alltså vd:n från uttalandet i DI-tv.

"Jag vill låta vara osagt (när Payday 3 lanseras). Jag vill absolut inte lova marknaden när vi ska släppa Payday 3", säger Bo Andersson Klint.

Ingår Payday 3 som en ingrediens när ni tror på minst 2 miljarder 2020?

"Nej. Det vi måste se till är att vi har alla de tre större spelen, Overkills The Walking Dead (OTWD), Crossfire och Payday 3, i pipeline. Men om vi släpper Payday 3 2020 eller senare är ovidkommande", säger vd:n.

Du känner att ni kan nå 2020-målet utan Payday 3?

"Ja".

Men ni når inte 2 miljarder 2020 utan OTWD och Crossfire?

"Nej, det gör vi inte".

Crossfire, som har utvecklats av det koreanska spelföretaget Smilegate, är världens bäst säljande förstapersonskjutarspel online med över 500 miljoner användare. Starbreeze har rättigheter att under tio år utveckla, förlägga och distribuera ett nytt Crossfirespel anpassat för västerländska marknader. Någon lanseringstidpunkt har ännu inte meddelats.

The Walking Dead, efter tv-serien med samman namn som nu är inne på sin åttonde säsong, ska lanseras under det andra halvåret 2018 efter att ha dragits med fler förseningar.

Starbreeze resa mot intäktsmålet 2020 ska främst ske med egenproducerade spel följt av förlagsverksamheten och VR-satsningen. Eller som Bo Andersson Klint uttrycker det, att de egna produktionerna OTWD, Crossfire och Payday 3 ska "bygga det här tåget".

Samtliga tre speltitlar kommer leva under parollen "game as a service". I stället för spel pratar Bo Andersson Klint hellre om linor, eller servicelinjer, som ska leva i flera år. Men i stort är det samma sak. Det handlar om den utveckling ett spel går igenom under sin livscykel.

Payday 2 är ett skolexempel. Sedan lanseringen 2013 har 153 uppdateringar släppts och det har varit en blandning av gratisinnehåll och tilläggspaket mot betalning. På den digitala plattformen Steam har Payday 2 har över 5,4 miljoner medlemmar och spelet, som sålts i över 16 miljoner exemplar, kommer fortsätta att uppdateras minst till 2018.

"Att göra spel är inte bara att berätta en story och måla grafik över, utan det handlar om att engagera folk så de kommer tillbaka och spelar om och om igen på ett positivt sätt. Inte så de blir indragna utan att så de känner att de inte kan låta bli. Våra produkter bygger på samma princip, att monitisera servicen i olika former på ungefär tre till fem års sikt", säger Bo Andersson Klint.

Större andel egna spel, som generellt har en högre lönsamhet än förlagsdelen, väntas ge en positiv marginalmix. Starbreeze mål är att generera ett positivt ebitda-resultat för fjärde kvartalet 2018, och sedan på årsbasis för varje efterföljande räkenskapsår.

I halvårsrapporten uppgav Starbreeze att fram tills bolaget släpper sina stora speltitlar, som exempelvis OTWD och Crossfire, kan vissa kvartal komma att bjuda på såväl ett negativt ebitda-resultat som ett negativt kassaflöde.

Bo Andersson Klint vill inte resonera om vilka marginalnivåer han ser framför sig mot slutet av 2018 eller åren därefter. På frågan om fjolårets lönsamhet, då ebitda-marginalen landade på 15,5 procent, är någon form av indikation för framtiden nöjer han sig med att säga:

"Jag skulle säga att det är en stor skillnad eftersom vi inte har samma kostnadstillväxt längre. Vi expanderade ganska hårt ifjol för att komma i den position vi nu är i".

Förutom en bättre marginalmix innebär en större andel egna spel också att det blir lättare att sia om framtida intäkter.

"För vår interna produktion kan vi mer eller mindre säga att vi är 90 procent säkra på att vi kan sätta den i kvalitet och tid, så att vi kan göra interna prognoser på vår försäljning. Det är utifrån vår interna produktion som vi bestämmer strategin framöver, vad vi har råd med eller inte", säger Bo Andersson Klint.

Läs även:

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -