I VR-branschen för att stanna

Börs Starbreeze är i VR-branschen för att stanna och behovet hos företagskunderna (B2B), inför att bolagets headset StarVR ska vara klart för massproduktion vid årsskiftet, är väldigt stort.

Det säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

StarVR ligger inom bolagets minsta affärsområde VR Tech. Bolagets huvudsakliga intäkter finns inom affärsområdet Starbreeze Games (egenutvecklade spel) följt av Publishing som är affärsområdet för spelförlagsverksamheten.

Starbreeze har ett samriskbolag med taiwanesiska Acer, StarVR Corporation, som ska sälja och marknadsföra virtual reality-headsetet StarVR. Starbreeze äger ip-rättigheterna (varumärkesrättigheterna), Acer står för tillverkningen, och budskapet är att massproduktionen startar runt årsskiftet 2017/2018.

Men massproduktion är väl inte samma sak som massförsäljning?

"Det är kapaciteten vi pratar om. Massproduktion innebär att det är klart för att produceras i okej mängder, att vi inte förändrar headsetet mer", säger vd:n.

Den tänkta köparen av StarVR återfinns främst inom den professionella delen av marknaden, det så kallade B2B-segmentet så som fordonsindustrin, medicinteknik och utbildning. Men även nöjesindustrin, där siktet är inställt på arkader och nöjesparker, har enligt vd:n stor potential.

"Vi har redan gjort en implementation med en designbyrå som gör verktyg för biltillverkare. Där har vi ett väldigt stort intresse. Men det är svårt att sia om exakt hur kunden ser ut, de kommer att dyka upp ur alla vinklar och vrår", säger Bo Andersson Klint.

Vad hoppas ni på när det gäller försäljningen redan under 2018?

"B2B-segmentet är i ett skriande behov av rätt headset. Det används redan massa olika headset som är mer för konsumentmarknaden. Det finns egentligen inga ordentliga B2B-headsets än så länge", säger vd:n.

Tanken har hela tiden varit att den version av StarVR som ska kunna massproduceras runt årsskiftet ska innehålla ögonstyrningsteknologi från Tobii och det är fortfarande planen.

Det går fortfarande relativt trögt med utvecklingen av stora speltitlar när det gäller pc-spel med eyetracking. Vad tror du om eyetracking i VR-headset?

"Problemet på pc-sidan är att tillverkarna inte har eyetracking som standard. Vi kommer ha eyetracking som standard, inte ett tillval, och det är en stor skillnad. Jag tror att så småningom kommer de flesta headsets ha eyetracking som standardkomponent", säger Bo Andersson Klint.

De finns de som anser att er satsning på VR-headset tar bort fokus från kärnaffären som ju är spel. Är det givet att ni om några år är kvar inom VR-hårdvara?

"Vad man inte får glömma är att vi äger alla patent och alla rättigheter och de håller jag gärna i. Men vi kommer att jobba med de partners vi har och det kommer komma fler partners", säger Bo Andersson Klint.

Starbreeze har länge pratat om att bygga upp ett ekosystem för VR och här har bolaget tagit flera steg inte minst genom uppköp av andra företag.

Är alla pusselbitarna i ekosystemet på plats nu eller fattas det någon?

"Vi är ganska nöjda med vad vi har i dagsläget. Nu är det dags att producera innehåll. Det är där marginalerna ligger", säger vd:n.

Inom det separat redovisade affärsområdet VR Tech ska intäkterna börja komma från förvärvade Enterspaces VR-center som under hösten öppnar i Stockholm, från det VR-center som ska öppna i Dubai, från försäljningen av StarVR och från Nozons Vr-teknologi PresenZ.

Har affärsområdet VR Tech förutsättningar för att visa vinst 2018?

"Intäkter", svarar Bo Andersson Klint. "Att sedan sia om vinsten är lite svårare".

Under det första halvåret 2017 hade VR Tech en nettoomsättning på i princip noll kronor. Aktiverat utvecklingsarbete uppgick dock till drygt 37 miljoner varpå affärsområdets rörelseresultat landade på 3 miljoner kronor.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -