På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Populära Paradox häftigt prissatt

Aktieanalys Paradox är älskat av fansen och att döma av aktiekursen så också av marknaden. För dyrt i vår mening.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 20 den 22 maj. Läs mer om Börsveckan.

Paradox uvecklar primärt PC-spel i sina studios i Stockholm och Umeå. Bolaget förlägger också spel från externa spelstudios som sina egna. Bolaget har hängivna fans och Paradox spel får ofta höga betyg på recensionshemsidan metacritic och distributionsplattformen Steam. Bolaget jobbar nära sina kunder i ”communityforum” och har i år har dessutom involverat spelarna som utvecklat modifieringar till spelen.

I spelportföljen är de starkast lysande stjärnorna stadsbyggnadsspelet Cities: Skylines som sålt i över 3,5 miljoner exemplar och det egenutvecklade rymdstrategispelet Stellaris samt Hearts of Iron IV.

Totalt har bolaget 92 titlar men utöver de tidigare nämnda är det Europa Universalis IV, Crusader Kings II och möjligen Tyranny de enda man behöver känna till. Paradox hade 2 miljoner månadsaktiva spelare under årets första kvartal.

2016 blev ett rekordår för bolaget då omsättningen nådde 654 Mkr (604) och rörelsemarginalen blev hela 47 procent (40)(!). Vi hade räknat med 650 Mkr i omsättning och en väsentligt lägre marginal om 30 procent. Till största delen utgjordes skillnaden av aktiverade utvecklingskostnader men vi underskattade också marginalen från de egna spelsläppen.

Enstaka spelsläpp har stor inverkan och 2015 handlade mångt och mycket om Cities Skylines medan fjolåret präglades av Stellaris och Hearts of Iron IV. Samtliga spel fortsätter att vara viktiga intäktskällor i takt med att expansioner släpps och återvitaliserar spelen. Expansionerna förlänger spelens livslängd och jämnar ut intäktsströmmarna i spelportföljen och minskar beroendet av enstaka spelsläpp.

I årets första kvartal som inte innehöll några spelsläpp blev omsättningen 121 Mkr vilket är 30 procent högre än samma kvartal året innan men avsevärt lägre än de 198 Mkr bolaget omsatte i föregående kvartal. Rörelsemarginalen steg till 31,3 procent (27). Noterbart är att nettoinvesteringarna i spelutveckling uppgick till 20 Mkr.

Det innebär alltså en halvering av rörelseresultatet om utvecklingskostnaderna för spelutveckling tagits direkt och inga avskrivningar på immateriella tillgångar gjorts. Man kan ha synpunkter på den typen av redovisning men tilläggas bör att det inte är något fuffens utan helt i linje med IFRS. Paradox skriver av de balanserade utvecklingskostnaderna över 18 månader efter spelen släpps så kostnaderna skjuts på framtiden.   

Under 2017 kan vi däremot vänta oss att Stellaris släpps på den kinesiska marknaden. Detta efter att den kinesiska jätten Tencent blivit delägare i Paradox vid börsintroduktionen för ett år sedan. Cities: Skylines finns redan i Kina och det är onekligen en marknad med stor potential. De asiatiska marknaderna skiljer sig dock från de i västvärlden och någon automatisk succé ska inte tas för given.

Cities: Skylines som är utvecklat för PC har dessutom släppts på Xbox med en lovande start i USA och en andra expansion till Stellaris(Utopia) har också nått marknaden. I maj släpps Steel Division: Normandy 44 i samarbete med Eugen Systems.

Bolaget satsar också inom mobilen då Kim Nordström, tidigare studiochef på King, rekryterats till bolaget. Bolaget meddelade dessutom i veckan som gick att en studio för mobilspelsutveckling ska öppnas i Malmö. Paradox spel är idag i all väsentlighet utformade för PC men möjligheterna finns förstås att utveckla nya spel inom nya eller befintliga IPs som lämpar sig för mobilt, portera befintliga titlar eller göra som Activision Blizzard till spelet World of Warcraft, utveckla en kompletterande spelapp.

Mobilspel är dock ett annat väsen och Paradox spelare är hängivna och ”hardcore” medan mobilspel generellt lämpar sig bättre för ”casual” eller enklare spel. Marknaden för PC-spel väntas växa årligen med 3,8 procent fram till år 2020 medan mobilspel väntas växa tvåsiffrigt enligt spelanalysfirman Newzoo. Lägg till det att mobilspel redan är största nischen inom spelmarknaden så förstår man varför bolaget riktar blickarna mot mobilen.

På PDXCON meddelade bolaget också att bolaget förlägger mobilspelet Prison Architecht utvecklat av Introversion Software på mobilen. Det spelet lär dock inte göra något större intryck i räkenskaperna då spelet som mest haft 16 000 samtida spelare på PC enligt steamcharts.

Bolaget meddelade också att strategispelet Surviving Mars, utvecklat av Haemimont Games, kommer att förläggas under 2018 på Pc, Mac och konsol.

 

Under 2017 förlägger bolaget också Battletech som utvecklas av Harebrained Schemes till PC. Sammantaget kan man konstatera att Paradox går snabbt framåt på förläggarsidan vilket torde ge en bra riskspridning med flertalet aktiva spel, om än att vi får räkna med att rörelsemarginalen blir lägre i år då inga egenutvecklade spel släpps.    

VD Fredrik Wester äger ca en tredjedel av bolaget och Spiltan är storägare vilket vi anser är högst positivt. Nya mobilspelsansvarige Kim Nordström köpte också 50 000 aktier i februari. Mindre positivt är dock en del större insiderförsäljningar från tre styrelseledamöter och senast i mars, finanschef Andras Vajlok som sålde en tredjedel av sitt innehav till kursen 56,50 kr. Nu är det förvisso förståeligt med vissa vinsthemtagningar men aktien står idag i 71,5 kr så fler försäljningar skulle inte förvåna. 

Vi är fortsatt av uppfattningen att bolaget är dyrt på nuvarande intjäning till p/e 30 på rullande tolv månader samtidigt som jämförelsetalen för året är utmanande. Det gäller både omsättning och rörelsemarginal då inget egenutvecklat spel (som vi vet om) kommer släppas under året.

Ska Paradox vara köpvärt så vill det till att bolaget fortsätter att utveckla nya spel med framgång konsekvent under lång tid för att växa in i värderingen. För att göra det så investerar bolaget också en stor del av kassaflödet i spelutveckling. Paradox är ett bra bolag men aktiens värdering ställer onekligen höga krav på framtiden. Visst kan bolaget med sin hängivna spelarbas och potentiella Kinaexpansion och mobilspel fortsätta vara framgångsrika. Men prislappen är i högsta laget och vi är fortsatt avvaktande till aktien.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -