Det sade bolagets vd Christian Fredrikson vid tisdagens telefonkonferens.
Vinstvarningen hänvisas främst till att de uppbyggda lagren i hela kanalen och att lagerneddragningsprocessen har tagit längre tid än vad bolaget räknat med.
Christian Fredrikson uppgav också att bolaget inte gör några ändringar i sina långsiktiga målsättningar.
"Lagerproblemen innebär kortsiktiga utmaningar, men vi ser inga fundamentala ändringar i industrin", sade han.
Fingerprint Cards har tidigare uppgett att det har en visibilitet, förmåga att göra bedömningar om framtiden, på sex månader.
"Det vi menar med visibilitet är att vi vet vilka modeller vi är inne i, men vi har inte visibilitet vad gäller framgången eller volymerna för dessa telefoner", sade Christian Fredrikson.
Han hävdar att ledningen inte har överraskats av hur konkurrensen i marknaden utvecklas.
"Det är hård konkurrens och dual sourcing, och även tripple sourcing. Det kommer att fortsätta och det finns i våra planer. Vi känner att vi är i en stark position när det gäller att försvara marknadsandelen", sade han.
LÄS MER OM FINGERPRINTS VINSTVARNING