Grumliga utsikter för MTG

Aktieanalys MTG jobbar hårt för att ställa om till en ny digital verklighet. Branschens omvandling är dock långt ifrån färdig och framtiden är allt för oviss för att vi ska lockas av aktien.

MTG-aktien har efter en stark återhämtning i början av året åter tappat fart under våren och sommaren. Halvårsrapporten var hygglig men har inte förmått ge kursen någon lyftkraft de senaste månaderna. Utsikterna för det innevarande kvartalet var lite dämpade vilket sannolikt bidragit till att hålla tillbaka aktien.

I ett större perspektiv har MTG ett antal problem att brottas med. Tv-landskapet har för alltid ritats om i och med internets genombrott som kanal. Dels slår det mot den traditionella intäktsmodellen för tv-bolagen och dels har internet öppnat relativt enkla vägar in på den nordiska marknaden för internationella bjässar som Netflix och HBO.

Resultatet har blivit en betydligt hårdare kamp om det bästa innehållet. Programpriserna stiger och för MTG blir läget extra tufft till följd av den kraftiga dollarförstärkningen. De lönsamma satellitkunderna blir dessutom allt färre och de ersätts i stor utsträckning med Viaplay-kunder som är betydligt mindre lönsamma. Marginalerna är således under långsiktig press.

MTG har svarat upp mot det ändrade landskapet genom att skifta fokus. Tidigare gällde geografisk expansion av de traditionella tv-kanalerna ute i Europa. Nu är det istället expansion inom digitala kanaler som gäller.

Traditionella verksamheterna anpassas samtidigt till de förändrade konsumtionsmönstren. Program som sänds i de vanliga linjära tv-kanalerna återfinns även på nätet och MTG har blivit allt bättre på att ta betalt för annonsering i sina så kallade play-tjänster. Den renodlade nätkanalen Viaplay växer också fortfarande.

Sport har alltid varit en hörnsten i MTG:s verksamhet och bolaget har de senaste åren byggt upp en imponerande samling rättigheter, inte minst inom fotboll. En av bolagets nysatsningar är e-sport som är en växande företeelse framför allt bland ungdomar. Det är enkelt uttryckt direktsända dator- och tv-spelsturneringar. MTG har lagt miljardbelopp på förvärv inom e-sportsområdet och har en globalt stark position på området.

E-sport är intressant ur ett annonsörperspektiv då tittarna som regel är mellan 15-34 år vilket är en attraktiv grupp som är svår att nå. MTG räknar även med att det finns en utvecklingspotential i verksamheten då den genomsnittliga tittaren i dagsläget bara genererar 2 dollar i intäkt att jämföra med 56 dollar för en traditionell sporttittare.

Vid sidan om e-sport satsar MTG även på flerkanalsnätverk som genererar videoklipp och annonsintäkter i internetkanaler som Youtube. Bara holländska Zoomin.tv som MTG förvärvade i fjol genererar enligt egen uppgift 2,5 miljarder visningar varje månad.

Än ligger dock svarta siffror en bit bort för MTG:s olika nysatsningar. Fortfarande är det huvudsakligen de nordiska betaltv-kunderna och tv-annonsörerna som finansierar verksamheten. Affärsområdet Nordic Entertainment svarar för cirka två tredjedelar av intäkterna inom MTG och en ännu större del av resultatet.

De nya mediavanorna sätter tydliga spår inom Nordic Entertainment. Lönsamheten är betydligt sämre nuförtiden än den var för några år sedan. Uppbyggnaden av Viaplay är kostsam och det stadiga strömhoppet av abonnenter från de traditionella satellitplattformarna bidrar till försämrad lönsamhet.

Höjda abonnemangspriser är ett måste för att kompensera för stigande innehållskostnader. Det leder dock även till att vissa kunder väljer att säga upp abonnemangen. Kostnadsbesparingar och en ökad andel egen produktion är andra vägar MTG försöker sig på för att kunna driva tillväxt med god lönsamhet.

MTG flaggade som sagt i sin halvårsrapport för att det tredje kvartalet kommer att bjuda på lägre resultat än i motsvarande period i fjol. Orsaken är framför allt ökade utgifter för sporträttigheter och fortsatt press från dollarn. För helåret upprepades dock prognosen om ett förbättrat rörelseresultat.

Resultatet för 2016 tyngs av effekter från försäljningen av ryska CTC Media tidigare i år. Snittprognosen i SME Direkts sammanställning är ett resultat per aktie på -2,48 kronor. Utan engångsposter hade prognosen varit en vinst på 13,61 kronor.

De kommande åren väntas tillväxten ligga kring 5-6 procent om året samtidigt som rörelsemarginalen förbättras stadigt och driver på vinsterna. Snittprognosen för nästa års resultat ligger på 15,86 kronor per aktie och året därpå på 17,11 kronor. Prognosen för 2017 innebär ett p/e-tal på 14,7.

Direktavkastningen i aktien väntas de närmaste åren uppgå till 4,9 procent respektive 5,2 procent. Den höga direktavkastningen är attraktiv men i övrigt har vi svårt att lockas av MTG-aktien.

Värderingen är inte direkt hög, men marknadsförhållandena kommer att vara tuffast tänkbara under överskådlig tid då omstöpningen av tv-marknaden är långt ifrån färdig. MTG är aktivt på många fronter och har fortfarande en stark position på den nordiska marknaden.

Affären förändras dock i grunden och inträdesbarriärerna på marknaden sjunker allt mer. Framtiden är helt enkelt allt för oviss för att vi ska känna köpsuget. Rekommendationen stannar vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Modern Times Group B Neutral 222,20 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -