Electronic Arts är okej

Aktieanalys Digitaliseringen påverkar de flesta branscher och en av de som ser ut att gynnas mest är spelbranschen. Lönsamheten stiger snabbt för aktörer som EA och trenden ser ut att hålla i sig.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 4 den 25 januari. Läs mer om Börsveckan.

Electronic Arts, eller EA, grundades 1982 och är i dag en av världens största utvecklare och förläggare av PC-, konsol- och mobilspel. Årsintäkterna ligger på knappt 40 miljarder kronor.

Det första EA-utvecklade spelet var ”Skate or Die” från 1987 och genom åren har bolaget spottat ur sig en rad storsäljare. Tittar man på de senaste tio årens mest inkomstbringande spel så kommer fyra av tio just från EA: FIFA, The Sim's, Madden Fotball och Battlefield.

Ändå är det inte alldeles rätt att beskriva EA som en ”hit-fabrik”. Den nuvarande ledningen har tvärtom jobbat mycket aktivt med att minska beroendet av att varje år komma med en helt ny bästsäljare för att öka vinsten. Strategin känns igen från både film- och läkemedelsindustrin: Satsa på färre projekt med större intäktspotential och prioritera redan etablerade varumärken.

I klartext innebär det att EA skurit ned lanseringarna från över 30 ned mot 12-14 titlar per år och att man prioriterar uppföljare, extramaterial och liknade till etablerade spelserier snarare än att satsa på nya kort. Tittar vi in i kommande verksamhetsår (som slutar 31 mars 2017) så är till exempel de tre mest emotsedda titlarna av den arten: Titanfall 2 (uppföljare), Battlefield 5 (uppföljare) och en ny ännu okänd Star Wars-titel (etablerat varumärke).

Samtidigt satsar EA mycket på att förlänga intäktsprofilen på sina spel genom att lansera nya banor, köp av funktioner i spelet, säsongskort och abonnemangsliknade modeller och annat extramaterial. Ser vi på intäkterna så kommer knappt hälften från traditionell försäljning av förpackade spel i butik och resten av vad EA kallar digitala intäkter: fullt nedladdade spel (10 procent av totalintäkterna), extramaterial (23), abonnemang & reklam (8) och mobilspel (12).

Trenden är att det digitala materialet växer snabbt på det traditionellas bekostnad. EA:s kunder föredrar helt klart att ladda ned sina spel i sin Xbox hellre än att exempelvis köpa i butik. Andelen konsolspel som laddas ned var 5 procent som mest på den tidigare generationens konsoler. Den är 20 procent i dag och EA väntar sig att 40 procent av spelen laddas ned om tre år. Detta är bra för bolagets marginaler – då man slipper dela med sig lika mycket till butiken.

Det är inte bara en digitalisering av distributionen som gynnar marginalerna utan också att EA styrt om sin marknadsföring från TV till internet och olika direktkampanjer. Det har sparat kostnader.

Bolaget utvecklingsstudios har också genomgått ett stort samordningsarbete så att alla snart jobbar i en gemensam spelmotor, Frostbite, istället för en egen. Detta har också bidragit till marginalutvecklingen. Slutligen har EA lyckats förhållandevis bra inom mobilt för ett ursprungligen PC-orienterat bolag. De räknas som fjärde största mobila förläggare och har portat flera titlar med framgång, som Sims

Allt som allt innebär detta att EA under senare år haft en relativt långsam intäktstillväxt runt 2 procent årligen sedan 2011.

Rörelsemarginalerna har dock utvecklats starkt från en nivå kring 10 procent under 2012-13 till 18 procent 2014, 25 procent 2015 och för innevarande räkenskapsår 2016 (som slutar 31 mars) väntas siffran nå nästan 28 procent.

Detta skapar en god vinsttillväxt trots att intäkterna bara stigit måttligt.

Lyssnar vi på ledningen så är budskapet att dessa trender kan fortsätta kommande år med resultatet att rörelsemarginalen kan stiga ytterligare.

Enligt Factset är förväntningarna att EA växer 7-8 procent årligen de kommande åren med marginaler som når 35 procent 2017. På nästa års väntade vinst, 3,51 dollar, är p/e-talet 18,5.

Med intäkter från ett flertal starka varumärken, en stor och trogen fanbase och bra trend i marginalutvecklingen så ser framtiden ljus ut för EA. Ett p/e kring 18 och en vinstökningstakt runt 15-20 procent är en attraktiv kombination för aktien.

Därtill ruvar bolaget på en stor nettokassa som kan omsättas till värden för ägarna. EA har varit försiktiga med detta hittills och betalar ingen utdelning. Det speglar troligen att deras höga lönsamhet är av rätt färskt datum och att företagsledningen därför går försiktigt fram. Här kan positiva överraskningar komma.

Ska man säga något kritiskt är det att det nuvarande stora spelsläppet Star Wars Battlefront ryktas sälja sämre än väntat. EA vidhöll dock så sent som i början av december att 13 miljoner kopior ska säljas fram till 31 mars. Detta blir en viktig sak att syna i Q3-rapporten som kommer redan imorgon tisdag.

Något annat som kan bli bättre är förstås att få fram nya stortitlar ur sin egen studioorganisation.

Av den senaste tidens storsäljare kan noteras att Titanfall kommer från en extern utvecklingsstudio (avhoppare från Activision). Bolaget har dock ambitioner inom nytt material och har nyligen rekryterat nyckelpersoner från Ubisofts megahit Assassin's Creed.

Detta är en kategori spel där EA inte är så stark (”Open World”) och säkert står det högt på önskelistan att växa där för ledningen. Rådet blir att köpa aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Electronic Arts Köp 69,92 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -