Goda tider för Nordic Camping

Aktieanalys Campingsemestern har fått en renässans som Nordic Camping profiterar gott på. Under lågsäsong ger tillfälliga flyktingboenden extra inkomster. Det är helt enkelt goda tider för bolaget.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Sommarlovens motsvarighet till Skistar har bevisat att det går att driva camping riktigt lönsamt. Och som grädde på moset får Nordic Campings aktieägare, likt Skistars, en ägarrabatt.

Att driva Camping har sedan tidernas början varit en familjeangelägenhet och sällan har samma ägare haft mer än en anläggning. Småskaligheten har gjort det svårt för företagarna att utveckla koncept och att marknadsföra sig mot en bredare publik.

Under Nordic Campings paraply finns idag 14 anläggningar. Bolaget tillämpar ett kedjetänk och under samma varumärke ökar igenkänningsfaktorn. Kunderna ska veta vilken lägsta standard de kan förvänta sig oavsett vilken anläggning de kommer till.

Via den uppdaterade hemsidan nås en central bokningsfunktion och alla anläggningar har samma möjligheter att nå massorna.

Semestertrender kommer och går. De senaste åren har varit en renässanstid för svenskt friluftsliv och camping i synnerhet. Många uppskattar friheten med livet på hjul. En sommar på Gotland, en annan intill Down Hill-backen i Åre. Bägge gångerna i husvagnen, familjens alldeles eget krypin på rull.

En svag svensk krona har gjort det blivit dyrare för oss svenskar att spendera tid utomlands, samtidigt är det rekordbilligt att låna kronor på hemmavid. Det har ökat attraktiviteten hos de mobila hemmen. En svag svensk valuta talar för ökad inhemsk turism men också större tillströmning av utländska besökare.

Vädret har länge varit en avgörande faktor för campingnäringen och sommarsäsongen är kort. Men i allt större utsträckning bokas husvagnsplatserna månader i förväg. Där av tvingas ekipagen ut till campingplatsen oavsett väder.

I Sverige finns ungefär tusen campinganläggningar och varje år spenderas 15 miljoner gästnätter runt om i landet. Säsongen är lika kort som den ljuva sommaren och under första och fjärde kvartalet är intäkterna från turistande i regel mycket små.

För Nordic Camping har det historiskt inneburit minst två förlustkvartal per år men intäkterna under sommarmånaderna har räckt för att ge en bra lönsamhet på helårsbasis.

Miljontals människor är på flykt från krig och elände i världen och antalet flyktingar som anlänt och väntas anlända till Sverige har mångdubblats. För att härbärgera alla dessa människor krävs kreativa lösningar och en har varit att använda sig av campingplatsernas stugbyar som tillfälligt uppehälle under lågsäsongen, när hytterna annars skulle stå tomma.

För Nordic Camping innebär flyktingkrisen en ny intäktsström som helt eller till stor del raderar förlusterna som annars varit att vänta under vårens och vinterns stiltje. Bara under fjärde kvartalet i år väntas migrationsboende, enligt bolaget, inbringa 10 Mkr, en ökning från 6 Mkr föregående år. Även under vintern 2016 väntas intäkterna från migrationsboende att öka.

Men flyktingströmmen och den högst temporära boendelösningen som Nordic Camping erbjuder måste ses som en ekonomisk parantes. Tillströmningen av människor som bara ges tillfälligt uppehälle kan inte fortsätta i evighet.

Däremot kan utbyggnaden av Stockholms City Camp ge intäkter även under lågsäsong då det citynära läget attraherar tillfällig arbetskraft som söker bostad nära huvudstaden. Bolaget testar också mobila modulboenden som vid behov kan flyttas mellan anläggningarna för att möta tillfälliga behovstoppar.

Med eller utan intäkter från Migrationsverket har bolaget som mål att växa organiskt med uppemot 10 procent årligen samt ytterligare genom uppköp av nya anläggningar. Målsättningen är att förvärva 1-3 nya campingplatser varje år med en uppskattad årsomsättning kring 4 Mkr vardera.

Bland Sveriges totalt över 1 000 campinganläggningar finns ett 40-50 tal som skulle kunna vara aktuella för uppköp under rätt omständigheter.

Med de extra intäkter som migrationsboendet väntas ge under vintern stiger intäkterna i sannolikt till ungefär 95 Mkr i år. Om vinstmarginalen på helåret blir 14,5 procent så summerar vinsten per aktie 1,45 kronor och det ger ett p/e-tal kring 16.

Kan bolaget sånär hålla sitt förvärvslöfte väntas omsättningen öka med 4-12 Mkr årligen och organiska med ytterligare någonstans 8-10 Mkr nästa år, i det bästa av världar.

Tänker vi bort merparten av Migrationsverkets senare bidrag och antar en organisk tillväxt vid befintliga anläggningar på 10 procent samt adderar ett nyförvärv nästa år, då stiger omsättningen i grundverksamheten till någonstans kring 100 Mkr. En något högre vinstmarginal än i år ger ett resultat på ungefär 15,5 Mkr eller 1,64 kronor per aktie och p/e 14-15.

Kalkylen kan kännas defensiv men på sikt känns det klokt att bortse från de extra intäkter som de tillfälliga migrationsboende ger. Vad gäller övrig tillväxt är antagandena mer vågade och förutsätter fortsatt fina tider för campingnäringen.

En tidigare genomförd spridningsemission har inbringat 22 Mkr före emissionskostnader till kassan och samtidigt breddat ägarbasen med drygt 800 stycken. Högst på ägarlistan står börsnoterade riskkapitalbolaget Traction som äger nästan 30 procent följt av grundaren Tom Sibirzeff som sitter på 17 procent av aktierna i bolaget.

Det är imponerande att Nordic Camping lyckats skapa så fin lönsamhet trots en så pass kort säsong och vi tror att det finns vidare potential att öka den ytterligare. Men den ekonomiska doping som migrationsboende ger är inte för alltid och i ett längre perspektiv känns en värdering kring p/e 15-16 ganska rimlig. I och med den något begränsade möjligheten till förvärv är de tillväxtmöjligheterna något hämmade om bolaget inte lyfter blicken utan för Sveriges gränser.

För att Nordic Camping skulle nå hela vägen fram till en köprekommendation skulle det krävas en övertygelse större än vår, alternativt en nättare prislapp. Därför stannar vår rekommendation vid neutral trots att lönsamheten imponerar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral - -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -