Försäljningsvolymen i detaljhandeln, i fasta priser och kalenderkorrigerad, ökade totalt med 4,6 procent i mars, jämfört med samma månad 2014, visar statistik från SCB och HUI.
Enligt SME Direkts prognosenkät väntades försäljningen ha ökat med 3,4 procent.
Dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent medan sällanköpsvaruhandeln steg med 7,9 procent.
Jämfört med föregående månad steg försäljningen 0,7 procent i mars.
HUI konstaterar att detaljhandeln har fått bra fart med en tillväxt, med starka tillväxttal för både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln.
Dagligvaruhandelns uppgång förklaras dels av en kalendereffekt i och med att påsken inföll tidigt och dels av prisökningar.
Summeras det första kvartalet 2015 ligger tillväxten på 5,3 procent jämfört med samma period föregående år, vilket betyder att utvecklingen hittills i år ligger över HUI:s helårsprognos om 3 procent.
"Hushållen har det gott ställt, inflationen är fortsatt låg och det faktum att amorteringskravet slopats innebär ett bibehållet konsumtionsutrymme en tid framöver", skriver HUI.
Fortfarande kan dock konkurrensen från andra branscher såsom caféer, restauranger och resesektorn flytta konsumtionen bort från detaljhandeln, men utsikterna för 2015 ser goda ut.