Låga förväntningar på Uniflex

Aktieanalys Uniflex hade ett bedrövligt 2014 och aktien har tappat stort. Lönsamheten har dock förbättrats och på dagens nivåer krävs inte mycket för att värderingen ska se intressant ut.

Stockholmsbörsen har stigit kraftigt de senaste månaderna och det kan kännas rätt svårt att hitta aktier som inte rusat rätt upp mot himlen. Bemanningsbolaget Uniflex tillhör dock skaran aktier som inte alls hängt med. Tyvärr finns det goda skäl för det.

Uniflex hade ett rätt bedrövligt 2014 och trenden höll i sig i året ut. Omsättningen föll i fjärde kvartalet med 11 procent och rörelsemarginalen landade på 1,1 procent.

Uniflex frångick under fjolåret sin tidigare lågprisprofil. Det var enligt bolaget nödvändigt om lönsamheten skulle bli vettig. Uniflex siktar mot en rörelsemarginal på 5 procent över en konjunkturcykel. Enligt den nya prisplanen kan stora kunder fortfarande få låga priser men mindre kunder eller kunder som kräver en stor flexibilitet måste numera betala 5-8 procent mer. Alla kunder har inte visat sig villiga att betala de nya priserna.

Vd Jan Bengtsson skriver i sitt vd-ord i bokslutsrapporten att närmare hälften av omsättningstappet i Sverige under fjärde kvartalet är ett direkt resultat av den nya prisstrategin. Uniflex har med största sannolikhet fortsatt att tappa marknadsandelar under fjärde kvartalet. Några branschsiffror finns ännu inte för perioden men under de tre första kvartalen 2014 ökade den svenska bemanningsbranschen med 8,6 procent. Under samma period tappade Uniflex 19,8 procent i omsättning.

Bolaget har en målsättning om att hålla en bättre tillväxttakt än marknaden i stort och för att få stopp på den negativa trenden har Uniflex i både Sverige och Norge ökat försäljnings- och marknadsföringsinsatserna. Det har inneburit ökade kostnader vilket i kombination med lägre intäkter sätter en viss press på marginalerna.

De höjda priserna i kombination med besparingsåtgärder har dock trots de ökade säljinsatserna lett till en förbättrad lönsamhet i det fjärde kvartalet. Rörelsemarginalen landade som sagt på 1,1 procent jämfört med 0,6 procent för ett år sedan.

Den minskande försäljningen i Sverige är det största orosmolnet i Uniflex. På god andraplats kommer dock utvecklingen i Tyskland som ser ut att bli ännu ett utlandsfiasko för Uniflex efter det brittiska äventyret för några år sedan. Uniflex köpte i början av 2013 ett litet tyskt bolag men ganska snart efter affären valde flera nyckelpersoner att gå över till konkurrenter och tog då med sig kunder och konsulter. Sedan dess har Uniflex försökt få ordning på sin tyska verksamhet utan att lyckas särskilt väl.

Förlusterna har samlats på hög och summerar för helåret 2014 till -8,4 Mkr. Med tanke på att Tyskland inte ens svarar för 3 procent av intäkterna under året är det oacceptabelt att verksamheten drar ned koncernens rörelseresultat med över 30 procent.

Det är bara den svenska verksamheten som varit lönsam för Uniflex under året. I Sverige samlade Uniflex ihop ett rörelseresultat på 27 Mkr medan förlusten i Norge uppgick till -0,1 Mkr och i Finland till -1,1 Mkr.

I Storbritannien gick det flera år innan Uniflex slutligen lade ned förlustverksamheten i landet så Tyskland lär tillåtas att tynga utvecklingen ännu en tid. Jan Bengtsson sade i samband med rapporten att kostnaderna nu är nere på så låga nivåer som det rimligtvis går i Tyskland och att det är intäkterna som måste upp för att få lönsamhet i verksamheten. En hård kostnadskontroll i kombination med ökade säljinsatser står därför på agendan i Tyskland för 2015.

Att förutspå utvecklingen för Uniflex under 2015 är svårt och hänger så klart helt på hur konjunkturen utvecklas. Utsikterna för svensk industri är hyggliga inför 2015 med en svag krona och ett lågt oljepris. Europakonjunkturen ser för tillfället också ut att vara så sakteliga på bättringsvägen. Den nya prissättningen borgar för stärkt lönsamhet i Sverige men det återstår att se hur Uniflex kan försvara och förhoppningsvis stärka sina marknadsandelar.

I Norge är utgångsläget lite sämre givet det låga oljepriset även om andra delar av ekonomin utvecklas hyggligt.

Räknar vi med en tillväxt på 3 procent och en förbättring av rörelsemarginalen till ungefär samma nivå, 3 procent, landar vinsten per aktie i trakterna av 1,60 kronor i år. Det innebär ett p/e-tal på 13,2 vilket inte är jättehögt sett till börsen i stort men klart högre än Proffice som ligger en bit under 12.

Från dagens nivåer kan dock tillväxten även bli betydligt högre än 3 procent. Det räcker med 5 procent och en marginal kring 3,5 procent för att p/e-talet i Uniflex ska falla ned mot 11.

Ett litet optimistiskt tecken i Uniflex är att styrelsen väljer att höja utdelningen med 10 öre till 80 öre per aktie. Med dagens aktiekurs innebär det en direktavkastning på 3,8 procent.

Uniflex-aktien är nere på femårslägsta nivåer men har stabiliserats kring 21 kronor de senaste månaderna. Kortsiktigt lär inte efterfrågan förbättras nämnvärt men på dagens kursnivåer krävs å andra sidan inte särskilt stora förbättringar för att lyfta aktien.

Risken får dock sägas vara relativt hög. Bolaget går fortfarande dåligt och försäljningen har ännu inte visat några tecken på att vända. Inget är så illa att det inte kan förvärras men om konjunkturen utvecklas som tänkt framöver så borde dagens kursnivåer vara intressanta att komma in på för en långsiktig investerare. Vi tycker aktien är värd en chansning.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 20,70 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -