Mer att bevisa för Swedol

Aktieanalys Att kombinera tillväxt och lönsamhet kan vara svårt och där har Swedol en del kvar att bevisa. Som bolaget går och står idag är värderingen hög.

Järnhandelskedjan Swedol tvingades efter några års kraftig expansion att ställa sig på bromsen under fjolåret. Det var under åren efter finanskrisen som Swedol fick en våldsam försäljningsutveckling i sina butiker och stärkta av detta började bolaget expandera sitt butiksnät i snabb takt, från 30 stycken till 45 på bara några år.

Problemet är dock att Swedol till skillnad från framför allt Byggmax vänder sig till proffskunder med en hög servicegrad och hög kvalitet som starkaste försäljningsargument. Det innebär krav på större bemanning och bättre utbildad personal. Proffskunderna är heller inte lika lätta att locka över från sina befintliga butiker och affärsrelationer som privatkunder där lägre priser räcker långt.

De nya butikerna medförde därför ökade kostnader men inte i tillräckligt snabb takt ökade intäkter med snabbt sjunkande marginaler som följd. Lönsamheten inom Swedol har även pressats av satsningen på att etablera verksamhet i Norge. Där har bolaget idag sex butiker som visserligen utvecklas bra från låga nivåer men med så få butiker blir kostnaderna för exempelvis logistik och marknadsföring stora per butik. Varumärket Swedol är heller inte känt i Norge vilket höjer kraven på marknadsföringsinsatser. Den norska verksamheten går sannolikt fortfarande med förlust.

Expansionen av butiksnätet innebar även att Swedol för några år sedan beslutade att bygga ett nytt, större och mer modernt logistikcenter för att bättre kunna serva butikerna. Det visade sig bli ett problematiskt projekt som både blev rejält dyrt och som dessutom hade stora inkörningsproblem vilket tidvis bidragit till lägre försäljning och press på marginalerna.

Swedol har i dagsläget 47 butiker varav 41 i Sverige. Verktyg och personlig skyddsutrustning är de två största varukategorierna och bland de större kundgrupperna återfinns lastbils- och entreprenadmaskinägare, hantverkare, verkstäder och byggbolag. På senare år har Swedol breddat sitt sortiment till att även omfatta reservdelar till bilar och, via förvärv av bolaget Nima maskinteknik, produkter för lant- och skogsbruk.

Fler butiker är inte i fokus för Swedol i dagsläget utan bolaget jobbar istället på att få upp försäljningen i befintliga butiker och via distanshandeln (som svarar för drygt 10 procent) samtidigt som kostnaderna hålls i schack. Bolagets halvårsrapport presenterades på onsdagsmorgonen och visade på en bra trend vad gäller lönsamheten men en sämre trend vad gäller tillväxten.

Proffsmarknaden inledde året relativt starkt men mattades under andra kvartalet. Swedol rapporterar 2,2 procent lägre omsättning i kvartalet jämfört med samma period i fjol. De svenska butikerna tappade 3,2 procent medan de norska ökade med 18 procent. De sex butikerna i Norge svarar dock för bara knappt 6 procent av omsättningen i Swedol.

Swedol har fått upp bruttomarginalen genom att jobba med inköps- och försäljningspriser. Marginalen ökade till 38,2 procent från 35,6 procent i fjol. Bolaget har under våren infört en ny företagsprofil vilket medfört en del engångskostnader. Trots det räckte den förbättrade bruttomarginalen till att lyfta rörelseresultatet med drygt 50 procent. Rörelsemarginalen i kvartalet landade på 4,8 procent, upp från 3,1 procent för ett år sedan.

Swedol har som målsättning att öka omsättningen med 15 procent om året med en rörelsemarginal på 11 procent. Det första målet lär bolaget inte nå utan fortsatt butiksexpansion och en starkare underliggande marknad. Tillväxten i fjol stannade vid 1,0 procent och det första halvåret i år summerar till 2,3 procent. Swedols försäljning har inte heller tagit fart i juli då bolaget rapporterade en omsättning som var 1,6 procent lägre än samma månad i fjol.

De senaste tolv månaderna har Swedol skrapat ihop ett resultat per aktie på 50 öre. Andra halvåret väger lite tyngre på året för bolaget och speciellt fjärde kvartalet är viktigt. Med nuvarande trender vågar vi dock inte räkna med mycket mer än en tillväxt på knappa 3 procent i år och ett resultat på cirka 75 öre per aktie. Det ger med nuvarande aktiekurs ett p/e-tal på 28.

Swedol skulle i princip behöva landa rätt nära sina finansiella mål nästa år för att aktien ska se attraktivt värderad ut på dagens kursnivåer. Det lär inte hända och ett mer rimligt scenario är att vinsten, om det blir ett bra år för Swedol, ökar till cirka 1,10 kronor per aktie. P/e-talet faller då till 19.

Som så många andra bolag har Swedol problem att kombinera en bra tillväxt med en bra lönsamhet. Den kraftiga expansionen för några år sedan åt upp marginalerna och när nu bolaget knappt växer alls återhämtar sig lönsamheten. Återstår att bevisa att man klarar av att leverera på båda punkterna. Dagens värdering ger dåligt betalt för risken att något går snett eller att det blir en utdragen process. Vi behåller därför en Neutral rekommendation.

Konkurrensen inom sektor är stenhård och även på börsen finns det alternativ. Inom proffssektorn handlas B&B Tools till p/e 12 på nästa års snittestimat enligt databasen Factset. Snabbväxaren Byggmax ligger på 12,6. Båda dessa aktier känns som bättre alternativ och Placera har också sedan tidigare köprekommendationer på båda.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 20,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -