Vinnare tack vare hemma-semester

Aktieanalys Thule-aktien har rusat på förväntningar om ökad efterfrågan i spåren av coronapandemin. Hittills har utvecklingen varit lite blandad.

Thule väntas vara en vinnare på att de flesta under en tid framöver kommer att semestra på hemmaplan. Bolaget är världsledare på takboxar men har idag också ett brett utbud av alla slags takhållare, barnvagnar, väskor och andra frilufts- och reserelaterade produkter. 

Bolaget presenterade sin halvårsrapport för någon vecka sedan och kunde då konstatera att det framför allt har varit cykelprodukter som efterfrågats i stor omfattning, både i USA och i Europa. Försäljningen av cyklar har bland annat ökat kraftigt i USA under våren. Thule säljer allt från tak- och dragkrokshållare för cyklar till barnstolar och cykelvagnar.

Thule har dock tyvärr inte kunnat utnyttja den starka efterfrågan på cykelprodukter fullt ut. Bolaget har helt enkelt inte kunnat få fram tillräckligt med produkter på så kort tid. Vd Magnus Welander hoppas dock på att man ska kunna ta igen lite av den missade försäljningen under tredje kvartalet.

Efterfrågan på många andra av Thules produkter har dock inte varit lika stark som på cykelprodukter. Framför allt väskor har sålt dåligt då de är mer beroende av utlandsresande. Det är också ett stort problem för Thule att många butiker fortfarande är mer eller mindre stängda och att det finns restriktioner på gruppaktiviteter. Organiskt föll omsättningen med 12 procent i kvartalet.

Thule har en bra flexibilitet i sin produktionsstruktur och visade under andra kvartalet att marginalerna är motståndskraftiga. Trots minskade volymer backade rörelsemarginalen bara till 21 procent från 24 procent samma kvartal i fjol. 

Bolag som inte har en stor negativ hävstång i sina marginaler uppskattas av aktiemarknaden. Framför allt eftersom resultaten blir mer motståndskraftiga, men det blir också lättare att bedöma framtiden när man slipper våldsamma svängningar i lönsamhet och resultat.

Nu avvek utfallet i Thules andra kvartal ändå en hygglig bit från förväntningarna, som tur är åt det positiva hållet. Rörelseresultatet på 430 Mkr var drygt 15 procent högre än snittprognosen i Infronts sammanställning inför rapporten. Såväl omsättning som lönsamhet överträffade förväntningarna något.

Nästan 70 procent av Thules omsättning genereras i Europa (varav Sverige står för 4 procent). Nordamerika stod i fjol för drygt en fjärdedel av omsättningen. Utvecklingen i de båda regionerna var under det andra kvartalet nästan identiskt med drygt 12 procents underliggande säljtapp.

Största produktkategori för Thule är lasthållare för personbilar som stod för 63 procent av omsättningen i fjol. Där ryms förutom takräcken och takboxar även hållare för bland annat cyklar, surfbrädor och kayaker.

Produkter för husbilar (bland annat markiser) är en annan kategori som stod för 15 procent av omsättningen i fjol. Väskor, ryggsäckar och bagar stod för 12 procent och Active with kids (bland annat jogging- och cykelvagnar) för 10 procent.

De båda sistnämnda produktområdena har Thule satsat på de senaste åren och tillväxten har varit stark. Thule investerade ifjol motsvarande 6 procent av omsättningen i produktutveckling. I den mån nya produkter lyckas bidrar de till ökad tillväxt, förbättrad lönsamhet och stärkta marknadspositioner.

Fjolårets tillväxt tyngdes av handelskriget mellan USA och Kina men tidigare år har bolaget snittat en underliggande tillväxt på väl över 5 procent, som är den officiella målsättningen.

Hittills i år är dock omsättningen med 9 procent och analytikerkårens snittprognos för helåret är enligt Factset en nedgång på 4 procent. Vinsten per aktie väntas backa 10 procent.

Thule

 

 

 

 

 

2019

2020

2021

2022

Omsättning, Mkr

7 038

6 754

7 226

7 569

Rörelsemarg., %

17,7

17,0

18,5

19,3

Vinst/aktie, sek

8,90

7,98

9,59

10,51

Utdelning, sek

0,00

7,00

8,50

9,00

Thules försäljning och resultat väntas börja återhämtas redan under andra halvåret i år. En fortsatt kraftig återhämtning väntas sedan även under 2021. Vinsten per aktie spås då öka med 20 procent, drivet av stark försäljning och kraftigt förbättrad lönsamhet. Även prognosen för 2022 räknar in en bra vinsttillväxt: 10 procent.

Thule-aktien har efter ett initialt ras på 40 procent i samband med coronapandemin återhämtat sig väldigt starkt. Från bottennivåerna i slutet av mars har kursen rusat upp nära 90 procent och Thule står idag rejält på plus sedan årsskiftet.

P/e-talen för åren 2021 och 2022 ligger för närvarande på 27,5 respektive 25,1. Direktavkastningen i Thule-aktien väntas de närmaste åren uppgå till 2,7 procent respektive 3,2 procent.

Aktiemarknaden har prisat in en stark återhämtning för Thule under resten av året då aktiva semestrar på hemmaplan väntas vara en stark trend de närmaste åren. Med aktien på rekordnivåer är värdering hög även på optimistiska prognoser om framtiden. 

Thule brukar värderas högt och det gör aktien känslig för bakslag. De senaste två åren har den haft svårt att hitta mer varaktig lyftkraft och kursen har mest harvat fram och tillbaka. Med en fortsatt osäker omvärld känns förhållandet mellan risk och möjlig avkastning inte lockande på dagens nivåer och rekommendationen stannar vid Neutral.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -