Bra läge i fordonsaktien efter raset

Aktieanalys Tyska fordonsunderleverantörsjätten Continental har slaktats på börsen i år. Nästa år delas bolaget upp i tre delar. Fordonsbranschen står inför stora utmaningar men frågan är om värderingen inte blivit för låg.

Aktiemarknaden har inte varit nådig mot fordonsbranschen det här året. Särskilt illa har man gått åt fordonsunderleverantörerna. En av de aktier som drabbats hårdast är tyska konglomeratet Continental.

Continentalaktien har haft en fruktansvärd utveckling 2018. Aktien har rasat med inte mindre än 46 procent dels till följd av ett två vinstvarningar, men framför allt till följd av oro för konjunkturnedgången och en ännu kraftigare inbromsning i fordonsförsäljningen.

Ett annat skäl bakom fallet är fruktan för den kommande omställningen av fordonsbranschen mot mer självkörande, delade, uppkopplade och elektrifierade bilar. Frågan är om Continental kommer att hänga med i utvecklingen och kommer att fortsätta kunna vara ledande.

För att bli mer snabbfotade har Continental beslutat att stycka bolaget i tre självständiga delar med start under 2019. De tre nya bolagen blir; däckdelen Continental Rubber, teknikdelen Continental Automotive och kraftöverföringsdelen Powertrain. Samtliga delar kommer att särnoteras på börsen. Hela omorganisationen kommer att vara genomförd år 2020.

Först ut att knoppas av och särnoteras på börsen kommer Powertrain att bli. Enligt plan ska det ske i mitten av nästa år.

Fordonsunderleverantören Continental grundades 1871 i Hannover. Namnet var då “Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie”. Idag har Continental 240 000 anställda och är en de ledande underleverantörerna till fordonsindustrin. Bolaget finns i 60 länder. 42 procent av de anställda arbetar utanför Europa.

Bakom framgången ligger att Continental varit skickliga innovatörer. 1904 blev Continental först med att utveckla mönstrade bildäck. Året därpå blev bolaget först med att tillverka dubbdäck. Continental utvecklade även ballongmaterial som användes i de tyska luftskeppen. I mitten av 1950-talet uppfann företaget luftfjädring till lastbilar och bussar. 1990 började Continental sälja de första miljövänliga däcken för personbilar på marknaden.

Idag tillverkar Continental inte bara däck utan man gör också bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassin, instrumentering, infotainment-lösningar och fordonselektronik.

I dag består Continental av fem divisioner; Chassis & Safety som jobbar med aktiv och passiv säkerhet och fordonsdynamik, Powertrain som sysslar med systemlösningar för drivlinor till fordon, Interior håller på med hantering av information i fordonet, Tires är själva däckdelen av Continental och ContiTech som utvecklar och tillverkar komponenter och system till fordonsindustrin.

Däcktillverkningen står fortfarande för den största delen av intäkterna med knappt 26 procent. Näst störst är Chassis & Safety med 22 procent och tredje störst är Interior med 21 procent.

Sedan 2008 är största ägaren i Continental familjen Schaeffler med 46 procent av aktierna. Familjen Schaeffler är en av Tysklands rikaste familjer. Näst störst är investmentbolaget Harris Associates med 5 procent. Harris Associates är kända i Sverige för att vara storägare i klädjätten H&M.  

Om man inte tillhör de mörkaste pessimisterna är Continentalaktien nu billig med alla måttstockar. Aktien handlas till p/e 8,8 för innevarande år och 8,4 för nästa år. PEG-talet som mäter hur framtida tillväxt värderas är nere på 2,2 för 2019, enligt Factset.

Under året har Continental tvingats till två vinstvarningar, en i april och en i augusti till följd av sjunkande bilförsäljning i Kina och i Europa. I den senare vinstvarningen sänkte Continental helårsprognosen för omsättningen från 47 miljarder euro till 46 miljarder.

Resultatet för det tredje kvartalet visade att omsättningen ökade 13,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Omsättningen uppgick till 10,79 miljarder euro. Vinsten per aktie blev 3,13 euro, vilket var lägre än förra årets 3,64 euro per aktie.

  2018 2019 2020 2021
Omsättning, MEUR 44 637 46 745 48 420 50 294
Rörelsemarg., %* 13,9 14,3 14,9 15,1
Vinst/aktie, EUR 14,14 14,71 16,75 18,04
Utdelning, EUR 4,44 4,59 5,14 18,8
*ebitda        
         
Källa: Factset        

Enligt Factset spås omsättningen nästa år landa på 46,8 miljarder euro. Vinsten per aktie väntas stiga från 14,14 euro till 14,71 euro under 2019. Continental har som mål att nå en omsättning på 50 miljarder euro redan år 2020 och avkastning på eget kapital på 20 procent.

Analytikerna tror dock att Continental kommer att uppnå målet om en omsättning på 50 miljarder euro först år 2021. Direktavkastningen för 2019 väntas bli 3,6 procent.

För investerare med is i magen och som vågar gå mot strömmen är det sannolikt intressant att kika på Continentalaktien nu. Fordonsbranschen står visserligen inför stora förändringar och hårdare krav. Men förändringarna innebär också möjligheter och Continental ligger långt fram i utvecklingen. Särskilt den kommande avknoppningen Powertrain sysslar dels med att göra förbränningsmotorer renare men också med ny teknik för kraftöverföring i elbilar och teknik för självkörande bilar.

Frågan är också hur snabbt förändringen verkligen kommer att ske. Helt självkörande elektrifierade och delade bilar ligger sannolikt längre fram i tiden än vad man kan tro. Det finns många hinder på vägen fram till detta på en rad olika plan och många som inte har med teknik att göra.

I väntan på detta och i och med att aktien kommit ner en rejäl bit i värdering ser vi nu Continentalaktien som köpvärd.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, och på Twitter

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -