Bilaktier rusar efter hemliga samtal

Börs Europeiska bilaktier stiger på bred front efter uppgifter om att USA kan dra tillbaka hotet om högre importtullar på europeiska bilar om EU häver tullen på amerikanska bilar. Det är dock något som kan bli svårt att genomföra.

I hemliga förhandlingar mellan USA:s Berlinambassadör Richard Grenell och cheferna för tyska biljättarna Daimler, BMW och Volkswagen ska den amerikanska ambassadören ha sagt att USA kan tänka sig att gå med på en nollösning i handelskonflikten om bilar, enligt Handelsblatt.

Idag tar EU ut en tullavgift på 10 procent på amerikanska bilar medan USA tar en avgift på 2,5 procent på europeiska bilar. Något som gällt sedan 1995. Bakgrunden är att totalt sett skapa rättvisa handelsvillkor mellan handelsblocken.

President Trump har sedan månader tillbaka hotat att införa 20 - 25 procentiga importtullar på europeiska bilar. Presidenten har särskilt riktat in sig på Tyskland och tyska biltillverkare.

Av de tyska biltillverkarna är det BMW som har mest att förlora på amerikanska importtullar. Klockan 11:05 hade BMW:s aktie stigit 4,3 procent. 

Beräkningar visar att det i första hand är de amerikanska konsumenterna som skulle drabbas av importtullar. Sammantaget skulle deras bilinköpskostnader stiga med 45 miljarder dollar per år. I genomsnitt skulle de då behöva betala 5800 dollar mer per bil, enligt amerikanska Alliance of Automobile Manufacturers.

Om importtullarna införs så skulle även amerikanska biltillverkare drabbas hårt eftersom även bildelar innefattas och en stor del av bildelarna importeras utifrån.

Just nu genomförs en undersökning som ska visa om europeiska bilar är ett hot mot USA:s säkerhet. Anledningen till undersökningen är att detta är det enda skäl som ger presidenten rätt att på egen hand införa importtullar, under förutsättning att undersökningen visar att USA:s säkerhet hotas. Annars hade presidenten varit tvungen att gå via kongressen. I slutet av juli beräknas undersökningen vara klar.

Anledningen till att EU inte bara kan avskaffa de 10-procentiga importtullarna på amerikanska bilar beror på att de då även måste erbjuda samma villkor till alla andra länder som är medlemmar i världshandelsorganisationen WTO. Det skulle innebära att indiska, koreanska och kinesiska bilar skulle få importeras på samma villkor som amerikanska. Det är något som EU-länderna knappast kommer att kunna komma överrens om. Särskilt hårt skulle motståndet från Frankrike vara.

Om det däremot hade funnits ett handelsavtal mellan USA och EU som USA:s förre president Obama försökte få till hade det varit möjligt enligt WTO:s regler att särbehandla amerikanska bilar.

De tullar som gäller idag började gälla 1995. Anledningen till importtullskillnaderna mellan amerikanska och europeiska bilar måste ses i ett större sammanhang. Tanken är att handelsvillkoren ska vara lika.

USA tar till exempel ut en importskatt på europeiska lätta lastbilar på hela 22,4 procent, europeiska mjölkprodukter har en importskatt på 20,3 procent och oljerelaterade produkter 7,2 procent. Summan av tullarna är att det ska råda jämnvikt mellan handelsblocken, vilket det i stort sett gör enligt tyska IFO-institutet.

USA har en liten fördel eftersom de har ett bytesbalansöverskott gentemot EU. Under första kvartalet låg detta på 2,4 miljarder dollar.

Enligt IFO är EU:s ekonomiska förhållande med USA är relativt balanserat och har så varit under de senaste tio åren. USA har en viss fördel. Sedan 2008 har USA ett bytesbalansöverskott på 115 miljarder dollar gentemot EU. Enligt IFO så skulle ett handelskrig med EU slå lika hårt mot den amerikanska ekonomin som mot den europeiska.

USA har dock ett bytesbalansunderskott gentemot resten av världen. Under första kvartalet 2018 låg detta på 97 miljarder dollar.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -