H&M-aktien på sidlinjen

Aktieanalys Den svaga säljtrenden består för H&M och frågetecknen hopar sig nu på fler fronter. Aktien har fallit kraftigt men innan vi ser ett tydligt trendbrott stannar vi på sidlinjen.

Klädkedjan H&M bjöd aktieägarna på blandade besked i sin rapport för det första kvartalet. Resultatet för perioden var klart bättre än väntat men försäljningen fortsätter att utvecklas trögt.

H&M rapporterar sina säljsiffror månadsvis och utvecklingen har under en längre period nu varit en åerkommande källa till besvikelse på aktiemarknaden. Även siffrorna för mars månad var sämre än väntat.

Mars är första månad i H&M:s andra kvartal och med en svag jämförelsemånad för ett år sedan hade analytikerna i snitt räknat med en ökning på 11 procent. Utfallet ser med ett par dagar kvar av månaden ut att bli 7 procent.

Vd Karl-Johan Persson tar upp den tröga försäljningsutvecklingen i sitt vd-ord i torsdagens rapport. Han konstaterar att det framför allt är på ett antal större marknader i Central och Sydeuropa samt i USA som bolaget haft problem.

Enligt Karl-Johan Persson har hela modehandeln haft problem på dessa marknader. Det ska således inte röra sig om ett specifikt H&M-problem. Att bolaget månad efter månad rapporterar svag försäljning är dock en klart oroande trend. En vanligt tolkning är att H&M inte kan försvara sina marknadsandelar när allt mer av klädhandeln flyttar till nätet.

Bolaget var sent ur startblocken men har de senaste åren investerat kraftigt i sitt onlineerbjudande. Idag erbjuds näthandel på flertalet av H&M:s större marknader. Fortfarande finns dock en del för bolaget att fila på framför allt när det gäller samarbetet mellan de fysiska butikerna med näthandeln.

Karl-Johan Persson flaggar också för fortsatta investeringar i H&M:s så kallade omnikanalsstrategi, som är just en sammansmältning av butiks- och onlinekanalerna. Bolaget ska även investera i sin varuförsörjningskedja och öka graden av automatisering och använda mer avancerad dataanalys.

Arbetet med att bredda erbjudandet löper också vidare. De senaste åren har H&M både breddat och fördjupat utbudet i H&M-butikerna men också lanserat flera helt nya varumärken. Detta för att få fler ben att stå på och för att driva tillväxt på mogna marknader.

Efter sommaren lanseras ännu ett nytt varumärke: Arket. Enligt H&M ska Arket erbjuda enkla och tidlösa kläder för män, kvinnor och barn samt accessoarer och ett begränsat sortiment till hemmet. Prisnivån kommer att ligga högre än H&M-butikerna.

En första butik kommer att öppnas i London under tidig höst samtidigt som onlinehandel kommer att lanseras i stora delar av Europa. Därefter följer fler fysiska butiker i en handfull storstäder.

Ett stort problem för hela klädhandeln de senaste åren har varit förstärkningen av dollarkursen. Den gör inköpen dyrare och sätter press på bruttomarginalen. Påverkan för H&M är fortfarande negativ jämfört med fjolåret och väntas så vara även under nästa kvartal.

Analytikerna hade dock tagit lite för mycket höjd i sina prognoser och marginalen var bättre än väntat. Rörelseresultatet blev därför också 13 procent högre än väntat.

Ett oväntat besked i rapporten var att H&M väljer att ta upp en kreditfacilitet på 700 miljoner euro. Bolaget har historiskt inte behövt finansiera sig externt. H&M har fortfarande en nettokassa på cirka 6 miljarder kronor men de likvida medlen har krympt från 20 miljarder för två år sedan till drygt 8 miljarder. 8 miljarder är också vad bolaget snart ska betala i utdelning till aktieägarna, den första halvan av två.

Frågetecken höjs nu kring H&M:s likviditet vilket bidrog till en negativ reaktion på torsdagens rapport. Det gjorde även de höga lagernivåerna vid utgången av kvartalet. De höjer risken för marginalbesvikelser framöver då varor kan behöva reas ut.

Osäkerheten kring H&M är större än på länge. Försäljningen går trögt, bruttomarginalen är under press samtidigt som bolaget tar en hel del kostnader för alla sina projekt. För närvarande räknar analytikerna med en vinst per aktie i år på 12,29 kronor per aktie och på 13,68 kronor nästa år.

P/e-talen för de närmaste åren ligger med de prognoserna på 18,3 respektive 16,4. Det är historiskt sett mycket låga nivåer för H&M-aktien.

Huvudproblemet för H&M är den svaga försäljningen. Lager- och likviditetsproblemen är bara en konsekvens av detta. Vädret var en negativ faktor i fjol men det är också tydligt att H&M inte får ut de effekter man hade hoppats på av alla sina framtidssatsningar.

På nätet har alla aktörer en enda butik så där kan H&M bara dra nytta av sitt stora butiksnät om de kan få till ett smidigt flerkanalserbjudande. Det är dock något som bolagets försörjningskedja i dagsläget uppenbarligen inte är byggd för att hantera.

H&M har extremt många järn i elden för tillfället. Så länge den svaga försäljningstrenden består tolkas dock de många framtidssatsningarna tyvärr mest som om bolaget desperat famlar efter nya idéer.

Makroläget är annars bra för H&M med en svagare dollar och allt starkare konjunktursignaler från Europa. Synen på bolaget och aktien är också kraftigt negativ för tillfället så risken ligger så att säga på uppsidan. Skulle försäljningssiffrorna förbättras under våren lär aktien ta ett skutt uppåt.

Ett köp i H&M är dock i dagsläget allt för mycket av ett skott i mörkret för att vi ska sätta en köprekommendation på aktien. Vår neutrala rekommendation får ligga kvar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hennes & Mauritz B Neutral 223,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -