The Marketing Groups första dag på First North

Cision Promoted En övertecknad emission på 314 procent har gett UK-baserade The Marketing Group Plc svar på tal om det svenska intresset för deras affärsmodell. Och styrelseordföranden och serieentreprenören Jeremy Harbour har stora förhoppningar för agglomeratmetoden.

”Modellen möjliggör för entreprenörer att få större tillgång till kapital. Och när de har den tillgången händer fantastiska saker.”, säger Jeremy Harbour på plats i Stockholm för börsnoteringen.

Med över 20 års personlig erfarenhet av att sälja, köpa och utforma bolag inom en mängd olika sektorer har Jeremy Harbour nyligen tagit medie- och marknadsföringskoncernen The Marketing Group Plc till Sverige och Nasdaq First North.

Noteringen är ett sätt att få in en fot i dörren till att så småningom handlas på den svenska huvudlistan. Efter gedigen research ansåg Jeremy Harbour att Sverige och Nasdaq var det bästa alternativet för koncernen. Ännu är man inte tillräckligt stora för USA, där allt under två miljarder dollar i börsvärde försvinner i bruset, Singaporebörsen har likviditetsproblem och den australiensiska marknaden tyngs av valutavolatilitet. Jeremy Harbour letade efter möjligheten att göra det möjligt att handla aktien i euro, vilket går att göra på First North.

”First North har många fördelar. Nasdaq är ett välkänt varumärke, euron är den näst mest handlade valutan i världen och i de nordiska länderna är störst andel av befolkningen aktieägare jämfört med resten av världen. Dessutom finns det ett stort intresse för små och medelstora bolag i Sverige.”, förklarar styrelseordföranden.

Att koncernen skulle lida av att inte vara ett svenskt bolag var aldrig en oro. Däremot frågade koncernledningen sig själva om agglomeratmodellen, där man sammanför olika bolag i en koncern, var tydlig nog att ta till sig. Med den 314-procentiga överteckningen ansåg Jeremy Harbour att svaret var ett tveklöst ja.

”Vi letar efter mångfald i vår portfölj och just nu har vi fyra bolag där ingen verkar inom samma sektorsgren. Det är inte så medvetet som det verkar dock, vi har inget emot att fler bolag fokuserar på samma sak.”

”Spelplanen förändrades”

För Jeremy Harbour förändrades synen på att göra affärer på slutet av 90-talet. Han hade startat ett telekombolag i Storbritannien, Unity Telecom, som kämpade sig framåt på en hårt konkurrensutsatt markand. Jeremy Harbours dåvarande strategi för affärer var den klassiska modellen av organisk tillväxt, ökad försäljning och aggressiv marknadsföring.

Men det var slitsamt och frustrerande. Ofta fann han sig i en position där de stora aktörerna erbjöd sig köpa Unity Telecom, men till ett uselt pris och liten vinning för allt slit bakom organisationen. Till slut vända han på steken genom att via tydliga, uppstrukturerade, affärsuppgörelser satsa på att köpa telekombolag själv, vilket han till slut lyckades med. På en eftermiddag hade Unity Telecom ökat sin omsättning motsvarande tre års försäljning.

”Det var en ögonöppnare. Hela spelplanen, och reglerna, förändrades. Jag insåg att man inte behövde ta den långa vägen genom maratondistansen. Du kan vara med de sista 100 meterna men ändå få medalj.”, säger Jeremy Harbour och skrattar.

Under en intensiv tidsperiod genomförde han ett stort antal förvärv och försäljningar, vanligtvis av bolag i finansiella svårigheter, för att sedan börja föreläsa om ihopslagning och förvärv av små bolag. Inom marknadsföringssektorn fann han en oändlig mängd möjligheter på en skadligt fragmenterad marknad och antog utmaningen. The Marketing Group utgår ifrån vad som på engelska kallas M&A, Merging and Aquiring (ungefär ihopslagning och förvärv), för att sammanföra kreativt spetskompetenta bolag som på grund av sin storlek har svårt att växa.

”Oftast är de mindre bolagen startade och drivna av erfarna branschrävar som tidigare arbetat i någon av de stora jättarna. Det finns extremt mycket kompetens men affärskunskapen om hur man får ihop kapital eller hur förvärva de stora kontrakten med en begränsad organisation hör inte till expertisområdet. Där kommer vi in, det här föräldrarföretaget som hjälper med att pitcha idéer för de stora kontrakten.”

Aktieägarvärde i fokus

Koncernen består till dags dato av fyra bolag. Det är videoproduktionsbolaget Nice & Polite, Creative Insurgence, varumärkes specialister, One9Ninety, marknadsföring sociala medier, och Black Marketing, LinkedIN-profilering med hög exponering. För att ingå i koncernen ställer Jeremy Harbour och hans team höga krav.

”Det ska vara skuldfria bolag som går med vinst, drivna av ledare inom deras specifika fält med ett gott rykte och imponerande cv. Vår uppgift är att se till att de får fortsätta göra det de gör bäst, nämligen att vara entreprenörer. Vi ger dem tillgång till kapital och kontroll, de skapar värde genom att bedriva sin verksamhet.”, säger Jeremy Harbour.

Och apropå värde är det just aktieägarvärde som styrelseordföranden fokuserar på genom affärsmodellen och förvärvandet av bolag. Grundfaktorer för vad värdet vilar på har identifierats.

”Vad skapar aktieägarvärde? Låg risk, en stabil organisation med tillräcklig storlek och likviditet. Vi fokuserar mycket på riskreducering genom att bara välja de stabila, skuldfria och kompetenta bolagen, storleken och affärskunskapen bidrar vi i  ledningsgruppen med och likviditeten skapar vi genom att gå till börsen.”

Enligt Jeremy Harbour är det, relativt, enkelt att bli bland de topp 50 största i världen genom att förvärva fler bolag. Om koncernen innehar runt 13-14 stycken bryter de igenom de lägre skiktet och upp på de högre nivåerna. Inget antal är spikat, men internt har det diskuterats om hur ett antal kring 20 bolag vore bekvämt att sammanföra kring ett och samma bord.

Huruvida förvärv ligger i pipelinen kan Jeremy Harbour i det här läget inte avslöja, men han berättar att The Marketing Group för närvarande analyserar närmare 100 olika bolag. På frågan var han ser koncernen inom fem år svarar han med självförtroende:

”Då är vi en av de topp 50 största aktörerna och handlas på Stockholms huvudmarknad. Förhoppningsvis har även vår modell gett effekt i den övriga delen av branschen och fler små till medelstora bolag har fått möjligheten att leva upp till sin potential.”

Bolaget var schemalagt till första handelsdag i går, 8:e juni. Men då Nasdaq registrerat aktien i fel valuta, i kronor istället för euro, stoppades öppningsceremonin bara minuter innan klockan 09 för att rätta till misstaget.

/Emelie Lundgren

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -