Marginallyft i Electrolux

Aktieanalys Fokus i Electrolux de närmaste åren ligger på att få upp marginalerna. I det avseendet var bolagets första kvartal ett steg i rätt riktning.

Resultaten för vitvarutillverkaren Electrolux har många rörliga delar som gör det svårt för analytikerna att pricka rätt i sina prognoser. Bolaget har därför genom åren haft en tendens att leverera ömsom kallduschar och ömsom glädjepiller i sina kvartalsrapporter. På torsdagsmorgonen var det dags för ett glädjepiller då resultatet landade 24 procent över snittprognosen i det första kvartalet.

Omsättningen i perioden var helt som väntat så det var Electrolux lönsamhet som överraskade klart positivt. Rörelsemarginalen för koncernen landade på 4,5 procent vilket var nästan en hel procentenhet bättre än väntat.

Drivande i den utvecklingen var framför allt affärsområdet Vitvaror EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) som lyfte sig rejält jämfört med för ett år sedan. Electrolux har i många år nu jobbat med att få ned kostnaderna, höja effektiviteten i produktionen och växa inom de mest lönsamma segmenten. När nu volymerna stiger ger den slimmade organisationen en bra hävstång i resultaten och rörelseresultatet inom Vitvaror EMEA steg med nästan 50 procent.

Försäljningen steg organiskt med drygt 7 procent för Vitvaror EMEA. Det var klart bättre än den underliggande marknaden som bedöms ha ökat med 3 procent. Electrolux skriver i rapporten att bolaget tar marknadsandelar inom premiumsegmentet för inbyggnadsprodukter vilket är ett lönsamt och prioriterat område.

Även i Nordamerika hade Electrolux ett bättre kvartal än väntat. Marknaden är stark och affärsområdet Vitvaror Nordamerika ökade sin försäljning organiskt med nära 6 procent. Jämförelsekvartalet i fjol var resultatmässigt svagt och utfallet i år var långt bättre. Marginalen på 5,0 procent var en halv procentenhet högre än snittprognosen inför rapporten.

Electrolux höjer också sin prognos för totalmarknaden i Nordamerika till 4-5 procents tillväxt från tidigare 3-4 procent. Prognosen för marknaden i Västeuropa ligger kvar på en ökning på 2-3 procent.

Affärsområdena Vitvaror EMEA och Vitvaror Nordamerika står för drygt två tredjedelar av omsättningen i Electrolux och nästan 75 procent av rörelseresultatet.

Tredje största område är Vitvaror Latinamerika som i fjol stod för 15 procent av omsättningen. Det är framför allt Brasilien som väger tungt inom området och där är efterfrågan rejält svag för tillfället. Organiskt tappade Electrolux 11 procent i försäljning vilket också innebar ett kraftigt försämrat resultat. Utfallet var något sämre än väntat.

Det överlägset mest lönsamma affärsområdet inom Electrolux är Professionella produkter som bland annat säljer köksutrustning till restauranger och hotell samt tvättmaskiner för professionellt bruk. Kunderna är beredda att betala för kvalitet och service och marginalen låg i fjol på drygt 13 procent att jämföra med näst bästa område på knappa 6 procent.

Utvecklingen för Professionella produkter var stabil i första kvartalet i år med bra efterfrågan i Västeuropa och USA. Den goda lönsamheten inom affärsområdet gör att Electrolux gärna vill växa vidare inom Professionella produkter. Verksamheten har idag sitt starkaste fäste i Europa men ledningen ser utrymme att växa via förvärv i andra regioner.

Electrolux har som målsättning att nå en rörelsemarginal på 6 procent över en konjunkturcykel. Den nivån har inte bolaget varit nära de senaste åren. Utfallet i fjol blev 2,2 procent. Målsättningen gäller alla affärsområden och de båda tungviktarna Vitvaror EMEA och Vitvaror Nordamerika närmar sig sakta den nivån. Professionella produkter ligger långt över men övriga områden sladdar betänkligt.

De båda affärsområdena Vitvaror Asien/Stillahavsområdet och Dammsugare och småapparater är båda föremål för omstruktureringar. Kinamarknaden är hårt konkurrensutsatt och Electrolux har svårt att få lönsamhet i sin verksamhet i landet. Vissa produktområden har nu övergetts och säljaktiviteterna dragits ned. Även inom Dammsugare och småapparater är lönsamheten svag och ett program pågår för att sänka kostnaderna och höja effektiviteten.

Den övergripande planen för att nå marginalmålet är att stärka positionen ytterligare på huvudmarknaderna samtidigt som andelen försäljning på tillväxtmarknader ökar. Fokus ligger på premiumsegmentet och utvalda lönsamma och snabbväxande områden. Även eftermarknadsaffären ska stärkas.

Det ständiga arbetet med att effektivisera tillverkningen fortsätter också. Gemensamma plattformar för nya produkter i kombination med en ökad automatisering ska höja effektiviteten och frigöra resurser för investeringar i produktutveckling. Nya vd Jonas Samuelson har en relativt hög trovärdighet när det gäller det kommande arbetet att förbättra marginalerna då han lett arbetet med att rycka upp den europeiska vitvaruverksamheten.

Flertalet analytiker kommer att få justera upp sina vinstprognoser för Electrolux efter den starka inledningen på året. Före torsdagens rapport var snittprognosen för innevarande år en vinst per aktie på 14,10 kronor enligt SME Direkt och 16,27 kronor för nästkommande år.

Med nuvarande aktiekurs innebär de prognoserna p/e-tal på 16,5 respektive 14,3. Estimaten lär dock som sagt komma upp en bit vilket också innebär lägre värdering.

Electrolux har fått ned sin finansiella skuldsättning de senaste åren och efter det misslyckade försöket att köpa GE:s vitvaruverksamhet i Nordamerika förra året är bolaget redo för andra potentiella affärer. Jonas Samuelson har dock gjort klart att lönsamheten står i fokus den närmaste tiden och förvärv kommer bara att ske om de tillför högre marginaler.

Det saknas inte utmaningar för Electrolux de kommande åren. Huvudmarknaderna i Europa och USA ser dock hyggliga ut och att många övriga marknader är svaga är väl känt och bör inte överraska någon framöver.

Med uppmuntrande signaler om att marginalerna rör sig åt rätt håll, potential till förvärv och en fortfarande rimlig värdering behåller vi vår köprekommendation på Electrolux.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Electrolux B Köp 234,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -