Trenden består i Kappahl

Aktieanalys Kappahls ekonomiavdelning håller hårt i pengarna och det lyfter resultaten. Så länge kunderna håller sig borta från butikerna gör dock även vi det från aktien.

Klädkedjan Kappahl bjöd på en klar resultatförbättring i sin rapport för det andra kvartalet (december till februari) i räkenskapsåret 2015/2016. Försäljningen är fortsatt trög och var något lägre i jämförbara butiker än för ett år sedan. Bruttomarginalen har däremot förbättrats tack vare en förändrad pris- och kampanjstrategi och ett framgångsrikt arbete med valutasäkringar.

Det, tillsammans med god kostnadskontroll, innebar att rörelseresultatet förbättrades till 31 Mkr från 9 Mkr för ett år sedan. Det var ett bättre utfall än väntat. Perioden december till februari är dock en resultatmässigt svag del av året och kvartalet väntas bara stå för knappt 10 procent av helårsresultatet.

Jämfört med aktiemarknadens förväntningar var det Kappahls rörelsekostnader som överraskade mest positivt i rapporten. De sänktes med 3,6 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Väntat var en sänkning på 2,0 procent.

Verksamheten i Polen fortsätter att tynga resultaten. Förlusten i det andra kvartalet summerade till -18 Mkr. Arbetet med att få stopp på blodflödet i landet fortsätter och målsättningen är att verksamheten i Polen ska nå nollresultat från 1 januari 2017.

Att Kappahl visar att bolaget fortfarande kan trycka ned rörelsekostnaderna trots att bolaget jobbat med detta ett antal år vid det här laget är positivt, inte minst eftersom fortsatt stigande lönsamhet ligger i förväntningarna. Bolaget kommenterade saken i samband med torsdagens rapport och konstaterade att även om de lägst hängande frukterna är plockade så är det inte orimligt att vänta sig fortsatta effektiviseringar framöver.

Att hålla koll på kostnaderna är dock bara ena halvan av ekvationen för Kappahl och i någon mån den enkla biten eftersom det ligger mer under bolagets kontroll. Den andra, och mer komplicerade, halvan är att locka fler kunder till butikerna och få dom att handla mer av Kappahls kläder.

Vikande försäljning var starten på bolagets problem för drygt fem år sedan och även om nivåerna har stabiliserats så är försäljningsutvecklingen envist trög. De första insatserna att få ordning på kollektionerna har uppenbarligen misslyckats och i början av 2016 byttes både vd och sortimentsansvarig ut.

Utvecklingen i det andra kvartalet var som sagt fortsatt trög och i jämförbara butiker föll omsättningen med 0,2 procent. Marknaden som helhet har inte varit direkt stark men Kappahl kommer från låga nivåer och borde kunna prestera bättre.

Förutom att försöka hitta rätt i kollektionsarbetet har Kappahl de senaste åren även jobbat fram ett nytt butikskoncept, kallat For You, som nu rullas ut i de 370 butikerna. Efter att ha infört det nya konceptet i 40 strategiskt viktiga butiker har det utvärderats och modifierats. Vissa butiker kommer exempelvis inte att fullt ut stöpas om utan bara delvis använda det nya konceptet.

Det nya butikskonceptet var förra vd Johan Åbergs skapelse. Nya vd Danny Feltman talar mer om behoven att koordinera Kappahls kollektioner och hjälpa kunderna att se vad som är trenderna för tillfället och hur kläderna kan kombineras. Butikspersonalen ska även utbildas i säljarbete och service, något som i framtiden kommer att bli en allt viktigare faktor för de fysiska butikerna då e-handeln med hjälp av enkelhet och tillgänglighet knaprar i sig en allt större del av detaljhandelskakan.

Danny Feltman konstaterade också att det tar tid att vända trender i detaljhandelsbolag. I sitt vd-ord skriver han att resultaten av de strategiska förändringar som nu genomförs kommer att börja synas ute i butikerna i början av nästa räkenskapsår, alltså till hösten. Någon ny sortiments- och designdirektör har ännu inte utsetts så eventuella förändringar som behöver göras på den fronten lär dröja ett bra tag innan de når butikerna.

Förväntningarna på Kappahls försäljningsutveckling är också lågt ställda för de kommande åren. Enligt SME Direkts sammanställning räknar de analytiker som bevakar bolaget i snitt med att omsättningen för innevarande räkenskapsår kommer att summera till 4 530 Mkr, aningen lägre än året innan. Tillväxten nästkommande räkenskapsår väntas bli en dryg procent.

Bättre lönsamhet väntas ändå lyfta resultatet innevarande år med drygt 60 procent till 2,36 kronor per aktie. Nästkommande år spås en ökning med 14 procent till 2,70 kronor.

Med svag försäljningstillväxt är det fortsatta lönsamhetsförbättringar som väntas driva vinstutvecklingen de kommande åren. Rörelsemarginalen var 4,3 procent i fjol och väntas stiga till 5,8 procent i år och fortsätta till 6,5 procent nästkommande räkenskapsår.

Med nuvarande prognoser värderas Kappahl till p/e 13,8 respektive 12,0. Justerat för skuldsättningen värderas rörelsen till 9,4 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit. Direktavkastningen i aktien väntas uppgå till 3,1 respektive 4,0 procent för de kommande åren.

Kappahl-aktien är inte dyr med de prognoser som ligger i marknaden för tillfället. Känner man sig optimistisk om att bolaget kommer att få fart på försäljningen igen och att det kan ske utan att tappa i lönsamhet så är aktien köpvärd på dagens nivåer. Förväntningarna på tillväxten är som sagt lågt ställda och tar försäljningen fart ger det en bra hävstång på sista raden.

Efter de senaste årens resa är vi dock ovilliga att ta ut segern i förskott i Kappahl. Bolaget har uppenbarligen en bra ekonomiavdelning men tyvärr har vi inte sett mycket de senaste åren som pekar på att man även är bra på att sälja kläder till kvinnan mitt i livet. Det är för övrigt en nisch där konkurrensen ökar ytterligare nu när MQ gör en satsning på området.

Besparingar i all ära men till dess att kunderna återvänder till butikerna väljer vi att avvakta i Kappahl-aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral 31,90 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -