Hög värdering i Fastout

Aktieanalys Fastout har lockat investerare med hajpad drönarteknologi och aktien har stigit mot solen. Vi frågar oss om resan ditt inte gått lite väl snabbt.

 

Drönarbolaget Fastout hör till Aktietorgets snabbast stigande aktier. Den har sedan årsskiftet ökat med 130 procent i värde och vägen dit har gått likt en bergochdalbana.

Drönare och delningsekonomi är de två ingredienser som Fastout mixat för att väcka ett glödhett intresse kring bolaget. Krutet har bränts på en grafiskt tilltalande it-plattform där drönarbilder och 360-gradersvyer bjuds ut till företagets abonnenter. Främst är de tilltänkta storkunderna fastighetsmäklare, fastighetsägare och turistnäring.

Fastout ska dock inte producera de imponerande flygfotografierna själv. Det jobbet läggs ut på privata drönarpiloter som får en kickback om just deras bilder används.  

Idén att drönarbilder säljer och att 360-vyerna bidrar med ett mervärde i marknadsföringen av ett geografiskt läge är solklart och Fastout har nått stora framgångar i tecknandet av ramavtal med flera stora svenska mäklarhus. Och det är fastighetsmäklarna som förväntas generera de största repetitiva intäkterna. Varje mäklarkontor kan ansluta sig till tjänsten mot en startavgift på 5 000 kronor. Sedan kostar abonnemang och support 99 kronor i månaden och för varje annonsbild betalas minst 99 kronor.

Till samarbetspartnerna hör också fastighetsägaren Catena som skrivit på för ett ordervärde motsvarande 300 000 kronor. En sådan affär sker dock inte så ofta eftersom fastighetsbolagen sällan behöver ta nya bilder på befintliga fastigheter. Även turistnäringen kan potentiellt krydda sin marknadsföring med snygga drönarbilder.

Därtill har bolaget utökat ett samarbete med sajten Hitta.se som nu omfattar 3 500 drönarvyer.

Som första större aktör på drönarfotomarknaden har Fastout ett försprång mot konkurrenterna och med ramavtal på plats med mäklarfirmorna har bolaget lagt ett finmaskigt nät över en stor del av marknaden. I nästa steg är siktet inställt på en spansk expansion.

Men ett ramavtal är ingen garanti om framtida intäkter och heller inget hinder för driftiga drönarpiloter att istället vända sig direkt till slutkunden. Vad som väntar är ett kostsamt säljarbete för att värva de lokala mäklarkontoren till tjänsten.

Tyngdpunkt i pitchen har ledningen valt att lägga vid den egenutvecklade it-plattformen och skalbarheten i affärsmodellen. Paralleller har dragits till taxisuccén Uber och bostadsförmedlaren Air Bnb men det är en jämförelse som haltar. Det unika är drönarfotografierna - inte hur de levereras till kund.

Uber har gjort taxiåkandet billigt med sin samåkningstjänst men också genom att kringgå dyra telefonväxlar för legitimerade taxiförare i en lite högre prisklass. Uber har gjort en tråkig vardagstjänst mer aptitlig och genom att konkurrensutsätta etablissemanget pressat priserna.

Drönarfotografier bidrar med ett mervärde i en rad sammanhang, inte minst i bostadsannonser och vid byggprojektering. Men målgruppen är mycket mer begränsad än för transporttjänster. Dessutom utförs fotograferingen av vad vi anser vara en specialist.

För att ansluta sig till Fastouts plattform måste drönarpiloten uppfylla ett flertal kriterier. Det finns i skrivande stund stöd för endast tre drönarmodeller, varav den billigaste kostar kring 10 000 kronor, i vissa områden behövs tillstånd för att flyg och för att få betalt av Fastout krävs F-skattsedel.

En Uberchaufför tvingas lämna ifrån sig uppskattningsvis cirka 20 procent av sina intäkter. Det känns rimligt för att slippa ragga kunder på gatan i en bransch där konkurrensen är stenhård.

För Fastouts piloter är intäktsfördelningen närmast omvänd och endast 35 procent av försäljningsintäkterna får flygaren behålla. Ett konsultuppdrag värt 5 000 kronor ger alltså piloten möjlighet att fakturera 1 750 kronor och alla egenföretagare vet att efter skatt och avgifter blir inte mycket kvar på den summan.

Varför en professionell drönarfotograf med egen firma och dyr utrustning skulle gå med på de villkoren har vi mycket svårt att se. Men enligt bolaget är intresset från drönarpiloterna stort.

På Hemnet fanns totalt 220 500 fastighetsobjekt ute till salu under 2015 och antalet mäklare uppgår  till cirka 7 000 stycken. Anta sedan att varje mäklarkontor i snitt har fyra mäklare. Då finns det uppskattningsvis 1 750 mäklarkontor runt om i Sverige.

Om alla Sveriges mäklare ansluter sig till Fastout innebär det engångsintäkter om 8,8 Mkr. Därtill kommer en månatlig abonnemangskostnad om 99 kronor, totalt cirka 175 000 kronor årligen.

Sedan om varenda bostadsannons på Hemnet pryds med en drönarbild à 99 kronor genereras repetitiva intäkter om 21,8 Mkr varje år. Men marknadsandelen stiger sannolikt aldrig till 100 procent. Det är i alla fall inte ett rimligt antagande.

En mer sansad marknadsandel, säg 20 procent, skulle genera återkommande intäkter på totalt 4,4 Mkr. Piloterna ska ha sitt och kvar blir 2,9 Mkr i nettointäkter från den svenska fastighetsmarknaden varje år. Det kan sättas i relation till Fastouts kostnadsmassa i första kvartalet som uppgick till nästan 2,3 Mkr.

I kalkylen har vi inte tagit någon hänsyn till potentiella intäkter från Hitta.se, fastighetsägare, turistnäringen eller att den spanska fastighetsmarknaden är på väg att erövras med fler bostäder till salu än i Sverige. Det vi kan konstatera är att tio kunder likt Catena inledningsvis kan ge engångsintäkter på 3 Mkr och att 35 procent försvinner direkt.

En mer alarmerande fakta är bolagets sinande kassa. I slutet på mars fanns 1 Mkr i likvida medel men under kvartalet stod bolaget med lönekostnader på 1,2 Mkr. Det betyder att intäkterna omgående måste få en rejäl skjuts annars kommer bolaget tvingas ta in nya pengar.

Hur stora Fastout affärer på sikt kan bli går bara att spekulera i och bolaget har tecknat en rad spännande avtal. Men när bolaget redan i ett så här tidigt skede fått en prislapp på nära 100 Mkr, trots knappa intäkter och liten kassa, avskräcker det oss.

Rimligheten i en sådan värdering kan diskuteras. Även om allt går bolagets väg är det svårt att se att det i dagsläget – med all osäkerhet och all tillväxt som krävs - ska kunna försvara dagens prislapp. Det är kontentan av vår enkla räkneövning.

Bolaget behöver ta en stor del av den totala marknaden för intäkterna ska ta ikapp värderingen. Det är inte omöjligt, men riskfyllt att anta.

Drönarfotografierna lär vara här för att stanna men Fastout faller som investering på en för aggressiv värdering, en verksamhet som är lättkonkurrerad och en intäktsdelning som framstår som oattraktiv för leverantörerna. Vi håller oss borta från aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Fastout Int Neutral 2,02 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -