Tillväxten är styrkan i Leo Vegas

Aktieanalys Tillväxten imponerar i spelbolaget Leo Vegas – mer än den väl tilltagna prislappen skrämmer. Vårt råd: teckna.

Det internetbaserade spelbolaget Leo Vegas söker notering på First North-listan och erbjuder aktier värda knappt 700 Mkr för 28-32 kr styck. Det rör sig om en mindre nyemission och en utförsäljning av befintliga ägare som lättar på ungefär en tredjedel av sina innehav. Baserat på en teckningskurs om 30 kr (i mitten av intervallet) värderas Leo Vegas till 3 miljarder kronor.

Bolaget startades så sent som 2011 av Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman. De är fortfarande verksamma i bolaget, den senare som vd, och äger ihop cirka 15 procent av aktierna efter sina försäljningar. Året därpå drog verksamheten igång och den bärande tanken var redan från början att Leo Vegas skulle bli det bästa kasinot för mobilen, alltså för smartphone, surfplattor och numera även smarta klockor.

Utvecklingsresurserna sattes in på att ta fram riktigt bra appar, smidig inloggning med fingeravtryck och andra funktioner som gav bästa möjliga spelupplevelse på mobilen. Marknadsföringen syftar till att ytterligare stärka varumärket som mobilt. I Sverige är deras slogan Sveriges mobilcasino och i England King of Mobile Casino. Strategin har fallit väl ut. Av fjolårets intäkter, på 775 Mkr, genererades 57 procent på mobila enheter och resten från pc. Det är en hög siffra jämfört med konkurrenterna.

Tillväxten imponerar med en omsättning som nådde 150 Mkr redan andra året i drift, 2013. Under 2014 steg intäkterna 131 procent till 345 Mkr och med ytterligare 123 procent till 775 Mkr i fjol. Uppenbarligen har bolaget hittat ett bra koncept – även om man förstås har draghjälp av att spelandet på mobil ökar dubbelt så snabbt som den totala onlinespelmarknaden.

I prospektet anges inte hur mycket intäkter som genereras på alla olika länder men väl att Norden svarar för 69 procent av intäkterna, England för 17,9 procent, övriga Europa för 6 procent och övriga världen för 7 procent. Det är mycket viktigt att titta på andelen lokalt reglerade intäkter i speloperatörer och om det finns en risk att betydande intäkter kommer från högriskmarknader.

Leo Vegas ser ut att ha en bra mix då Norden troligen till stor del utgörs av Sverige och Norge, där omregleringar förväntas bli gynnsamma. England sticker ut som en väldigt stor marknad för Leo Vegas. Det är mycket positivt då regleringen har är fördelaktig (15 procent skatt) och tillväxtutsikterna är goda.

Expansionen är dock kostsam då Leo Vegas investerar runt 53 procent av intäkterna i marknadsföring. Under 2013 gjorde bolaget en mindre rörelseförlust, 2014 blev det plus 21 Mkr (5 procents marginal) och i fjol plus 17 Mkr i rörelseresultat.

Bilden man får av prospektet är att ledningen tänker köra hårt för tillväxt också de närmaste åren men sedan är målet att Leo Vegas ska nå 300 miljoner euro i intäkter år 2018 och ha en marginal före avskrivningar på 15 procent. Det kan lite grovt översättas till en vinst/aktie på 3,50-4,00 kr vilket skulle ge ett p/e på 8. Men det ligger alltså en bra bit bort.

Man kan dock konstatera att Leo Vegas expanderar fort utan förluster, så tillväxtmodellen är hållbar. Bolaget har även ett långsiktigt mål att tjäna 15 procent av en fullt reglerad omsättning – vilket vi uppfattar som ganska ambitiöst.

I samband med noteringen tillförs Leo Vegas 122 Mkr (efter hutlösa 65 Mkr i arvoden till rådgivarna) vilket ihop med nuvarande nettokassa ger goda expansionsmöjligheter. Planen är att investera i att utnyttja den medvind man har i England, eventuellt gå in på nya marknader, addera nya produkter (som odds från Kambi), investera i marknadsföring samt i teknikbolag med innovationer inom mobilt spel. För det senare har 7 miljoner euro satts av.

Baserat på en teckningskurs om 30 kr så värderas Leo Vegas till 3 miljarder kronor vilket är en hög siffra jämfört med dagens intäkter, antal kunder och vinster. Vi tycker att aktien kan förtjäna en hög multipel tack vare skaplig andel reglerade intäkter och den starka intäktstillväxten.

Det man kan fundera kring lite mer långsiktigt är förstås hur uthålliga Leo Vegas konkurrensfördelar är. De spel som finns hos Leo Vegas kommer från Netent, Playtech och andra leverantörer och är tillgängliga hos andra spelbolag också. Bolaget lyfter fram en egen teknikplattform, sin mobila inriktning, sitt varumärke samt datadriva marknadsföring och kundlojalitet som konkurrensfördelar.

I våra ögon låter det ändå inte som några verkligt unika tillgångar. Att jobba med ”big data” för att optimera kundhantering och ha bra mobila produkter står högt hos de flesta bolag i branschen. Leo Vegas har ett försprång framför många men det är inte säkert det består.

Börsveckan har varit något skeptisk till de mindre speloperatörerna och i stället lyft fram Betsson och Unibet som de aktier man bör äga i sektorn. Detta då de har skalfördelar som de mindre spelarna saknar – en kritisk faktor för att klara de skatteökningar som väntar – och möjlighet att jobba med förvärv för att lyfta vinst/aktie. De är även mer differentierade, som Betsson som jobbar med en lång rad varumärken för att täcka av marknaden.

Trots detta lockar Leo Vegas finfina tillväxt liksom att de fått fäste i England som är en väldigt stor marknad. Så länge bolaget kan upprätthålla sin höga tillväxt finns förutsättningar för att aktien ska leverera bra. Rådet blir att teckna.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -