Betydligt bättre från Oriflame

Aktieanalys Oriflames säljtrend har vänt till det bättre men fortfarande spelar valutasvängningarna en avgörande och oberäknelig roll för resultaten. Och CIS-regionen är alltjämt skakig.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

En händelserik höst lider mot sitt slut för Oriflames aktieägare. Det forna depåbeviset har växlats in mot aktier i ett nytt skal och postadressen i Luxemburg har bytts mot en i Schweiz.

Sedan lanseringen har den nya aktien snabbt vunnit mark och från slutet på september har kursen stigit med närmare 50 procent. Värt att understryka är att detta skett från låga nivåer. Det står klart att marknaden bytt fot och investerarkollektivet blivit allt mer positiv till kosmetikbolaget Oriflame.

Den främsta anledningen till den nyfunna entusiasmen är bolagets frammarsch i Latinamerika samt Turkiet, Afrika och Asien. Utvecklingen har inneburit en mer gynnsam geografisk mix samt flyttat vikten från krisländerna inom CIS-regionen, det vill säga länder i det forna Sovjetunionen

En rad nylanseringar av mer exklusiva produkter har tillåtit högre prissättning och det har fungerat som motvikt till de starka valutamotvindarna i öst och i Latinamerika.

Försäljningsframgångarna i senaste kvartalet var som störst i Turkiet, Afrika och Asien där omsättningen ökade med 24 procent i lokala valutor jämfört med samma period året innan. Tack vare gynnsamma valutaeffekter ökade än mer, totalt med 31 procent, när försäljningen räknats om till redovisningsvalutan euro.

Antalet aktiva konsulenter i regionen har stigit med 9 procent samtidigt som deras produktivitet med 15 procent i lokala valutor. Det indikerar att konsulenterna, eller säljarna, lyckas väl med att marknadsföra bolagets produkter. Nygamla kampanjer och ett nytt digitalt chattverktyg har hjälp dem på traven enligt ledningen.

I Latinamerika var rörelsemarginalen oförändrad kring 14 procent jämfört med samma period året innan. Försäljningen däremot har fortsatt öka och har stigit stadigvarande kvartal mot kvartal under flera års tid. Under tredje kvartalet ökade försäljningen mätt i euro med 8 procent och i lokala valutor närmast dubbelt så mycket. Det beskriver tydligt valutaspelets problematik.

Bekymren är dock inte borta i CIS-regionen. Affärsområdet som omfattar Ryssland och vad som tidigare utgjorde Sovjetunionen har påverkats negativt av krig, politisk oro och rubelns totala kollaps.  

Försäljningen inom CIS minskade med 9 procent i kvartalet mätt i lokala valutor men överfört till räkenskaperna och omräknat i euro blev tappet hela 30 procent. Många av regionens konsulenter har hoppat skepp och antalet har minskat med 18 procent år mot år.

Framgångar i andra hörn av världen har dock reducerat Oriflames beroende av krisländerna i öst. Efter årets framgångar seglar affärsområdet Turkiet, Afrika och Asien upp som det viktigaste sett till omsättning med en andel på hela 35 procent av totalen. Tillsammans med Latinamerika står de två affärsregionerna på frammarsch för nästan halva försäljningen.  

I Europa har omsättningen varit krympande en längre tid men nedgångstakten har ändå minskat. Samtidigt har rörelsemarginalen blivit allt bättre och i tredje kvartalet steg den till nästan 16 procent.

Som helhet har Oriflames försäljning ökat med 1 procent i lokala valutor i år samtidigt som den justerade rörelsemarginalen sjunkit med en halv procentenhet. Under årets tre första kvartal uppgick marginalen till 7 procent, vilket är något lägre än vad SME Direkts konsensusprognos indikerar för helåret.

Ledningens optimism vid kvartalspresentationen har smittat av sig på analytikerkåren som tror att en positiv vändning för den totala försäljningen kommer redan 2016. Men omsättningsprognosen är ingen kioskvältare.

Knappt 2 procent väntas omsättningen öka i euro, vilket i SME Direkts prognossammanställning skulle ge en total försäljning på 1 243 miljoner euro. Samtidigt tros rörelsens lönsamhet bli någon halvprocent bättre än i hittills i år och vinsten per aktie öka till 1,13 euro, motsvarande p/e 14 på nuvarande aktiekurs.

Den positiva vändningen för Oriflame har dock inte skett över en natt. Bakom de nyfunna framgångarna ligger ett flerårigt arbete och det gick att ana tendenser till bättring redan för ett par kvartal sedan men osäkerheten är som alltid hög.

En ny hudvårdsserie har fött framgångar, bland annat i Kina. En tydligare varumärkesstrategi och produkter med patenterat innehåll ger vist vetenskapligt stöd. Det har gjort dem mer uppskattade bland både konsulenter och köpare. Också produkterna inom Wellness har ökat i popularitet. Och lönsamheten hos dessa produkter är bättre.

I vår senaste analys av Oriflame landade slutsatsen i en neutral syn och riskerna ansågs då vara för stora för den mindre riskbenägna investeraren. Samtidigt lyfte vi möjligheten för den mer spekulativt lagde att redan i maj satsa på en vändning för bolaget.

Vändningen dröjde och inom vår tidshorisont på sex månader sjönk aktien allt lägre. Idag syns ett helt annat driv i aktien och sannolikt har många blankare täckt sina positioner, vilket bidragit till den starka resan uppåt.

Ledningen signalerar att starten på fjärde kvartalet varit stark och mycket talar för att den positiva trend vi sett i tredje kvartalet lever vidare in i 2016. Tyvärr tror vi det är för tidigt att ropa hej ännu. Förbättringen som skett har höjt attraktiviteten i aktien från låg till godkänd men fortfarande är bolagets exponering mot den skakiga CIS-regionen allt för stor. Ledningen jobbar för stabilitet och vi skulle vilja se mer av den varan.

Det finns heller inget stöd i analytikernas konsensusprognoser för något jättelyft i aktien från dagens nivåer. Vad gäller utdelningen är det inte sannolikt att det blir aktuellt att ge någon till ägarna under närmaste tiden trots förbättringarna.

Därför upprepar vi vår neutrala rekommendation. Men precis som tidigare har vi förståelse för att en spekulativ investerare tänker annorlunda. Den som vill ta det säkra före det osäkra väljer att invänta avslutningen på året innan köpbeslutet tas.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Neutral - -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -