Fladdrig flykt för Fenix

Aktieanalys Fenix Outdoor är ett bolag med stark historik. Flytten till Schweiz har dock sänkt intresset för aktien och den dåliga likviditeten gör kursen väldigt fladdrig.

Friluftsbolaget Fenix Outdoor flyttade förra sommaren sin legala hemvist från Sverige till Schweiz och en ny Fenix-aktie noterades på Stockholmsbörsen.

Orsaken till flytten var enligt bolaget att allt mer av intäkterna genereras utanför Skandinavien och med ett huvudkontor i Schweiz blir både verksamheten lättare att styra och det blir även lättare att rekrytera nyckelpersonal.

Bolag med huvudkontor utomlands blir dock automatiskt lite mer anonyma och ointressanta för den svenska aktiemarknaden, speciellt om det är mindre bolag. Det kan så klart avhjälpas med en aktiv media- och investerarstrategi där bolaget låter höra av sig och informerar omvärlden om vad som händer.

Det har dock aldrig varit Fenix melodi och efter flytten till Schweiz har informationsflödet strypts ännu mer. Fjolårets årsredovisning bestod i princip av ett fax med en resultat- och balansräkning. Det är således en medveten strategi från bolagets sida att hålla tyst utåt och sköta sitt internt.

Det har för all del fungerat hyggligt de senaste 50-60 åren och Fenix Outdoors historik är även stark i närtid. Tillväxten snittar under de senaste fem åren fram till i fjol 14 procent om året med bra lönsamhet.

Fenix Outdoor, som fram till 2002 hette Fjällräven, säljer friluftsprodukter och kläder och delar in sin verksamhet i två områden: Retail och Brands. Brands utvecklar och marknadsför de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton. Produkterna säljs över hela Europa och USA samt i Asien.

Retail rymmer Naturkompaniets svenska butiker samt den finska kedjan Partioaitta. I slutet av förra året meddelades även att Fenix Outdoor slog samman sin retailverksamhet med tyska Globetrotter i ett nytt bolag, kallat Frilufts Retail Europe, där Fenix äger 60 procent. På sedvanligt korthugget vis meddelade Fenix Outdoor i samband med affären att bolaget hade för avsikt att ”inom en inte allt för avlägsen framtid” knoppa av innehavet i det nya bolaget.

Tills dess innebär tillskottet av Globetrotter en rejäl skjuts åt intäkterna inom Retail. De ökade i det första kvartalet med drygt 300 procent. I den svenska delen av Retail var omsättningen i år knappt 10 procent högre än i fjol medan den var oförändrad i Finland.

Brands har historiskt varit det största och mest lönsamma området inom Fenix Outdoor. I fjol svarade Brands exempelvis för 72 procent av omsättningen och för hela 96 procent av rörelseresultatet. I och med Globetrotter-affären har dock styrkeförhållandet ändrats mellan affärsområdena. De svarar i årets första kvartal för nära nog 50 procent vardera av omsättningen. Lönsamheten är dock fortfarande betydligt bättre inom Brands än inom Retail. Där Brands rapporterar ett rörelseresultat på 14,2 miljoner euro bidrar Retail med en förlust på -8,3 miljoner euro.

Det första kvartalet är dock säsongsmässigt svagt för Retail och enligt Fenix har Globetrotter under perioden reat en hel del ”för att vidmakthålla ett konkurrenskraftigt sortiment”. Dessutom har Globetrotters nätförsäljning varit svagare än väntat.

Mer Retail späder ut marginalerna i hela Fenix Outdoor och Brands resultatökning på 7 procent (drivet till stor del av valutaeffekter i den nordamerikanska försäljningen) äts med råge upp av den ökade förlusten inom Retail. Koncernens rörelseresultat i kvartalet minskade från 10 miljoner euro i fjol till 3,5 miljoner i år.

Enligt databasen Factset väntas Fenix Outdoor i år rapportera intäkter på motsvarande knappt 4,1 miljarder kronor, innebärande en tillväxt på 81 procent. Globetrotter-affären väntas fortfarande vara nominellt positiv för rörelseresultatet även om marginalen späds ut kraftigt. Rörelseresultatet spås öka 10 procent till 355 Mkr vilket ger en marginal på 8,7 procent, ned från fjolårets 14,3. Vinsten per aktie spås landa på 20,54 kronor (2,20 euro).

För 2016 väntas en tillväxt på 4 procent och en förbättring av marginalen till 9,7 procent. Vinsten per aktie ökar då till 24,19 (2,59 euro). P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de estimaten till 17,9 respektive 15,2.

Fenix Outdoor har en stark historik och verkar inom ett segment av detaljhandeln som fortsätter att åtnjuta god efterfrågan. Informationen från bolaget är dock mycket dålig vilket höjer risken i aktien. Dessutom sitter de 15 största aktieägarna i Fenix på 80 procent av aktierna. Utöver detta finns cirka 2,5 miljoner aktier att handla, värda i runda slängar 900 Mkr idag. Det är inte mycket och likviditeten är också väldigt låg i aktien.

Låg likviditet innebär en fladdrig aktiekurs och bara i år har den hunnit med att stiga 37 procent, falla 24 procent, stiga 19 procent och sedan åter falla 15 procent. Aktien är i dagsläget i princip oförändrad från årsskiftet.

Allt sammantaget känns p/e 15 på nästa års vinst som en rimlig värdering och vi stannar vid en neutral rekommendation på Fenix Outdoor. Bra bolag – svajig aktie.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Fenix Outdoor International B Neutral 365,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -