Biotage redovisar ett resultat efter skatt på 18,6 miljoner kronor för det första kvartalet 2015 (8,1). Resultatet per aktie uppgick till 0:29 kronor (0:12).
Nettoomsättningen ökade med 27 procent till 144 miljoner kronor (114). Drygt hälften av försäljningen sker i amerikanska dollar. Till jämförbara valutakurser var tillväxten till 6,1 procent. Försäljningen fördelar sig med 44 procent system och 56 procent för eftermarknadsprodukter (förbrukningsvaror och service).
Bruttomarginalen förbättrades till 55,5 procent (54,3).
Rörelseresultatet blev 18 miljoner kronor (9,5), vilket innebar en marginal på 12,5 procent (8,3).
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 23,8 miljoner (10,8).
"Vi fortsätter alltså att växa med förbättrad vinstmarginal. Vi överträffar vårt finansiella mål att ha en genomsnittlig rörelsemarginal på ebit-nivå om 10 procent", skriver vd Torben Jörgensen i delårsrapporten.
USA fortsätter att utvecklas väl och står för den största tillväxten. Även verksamheten i Kina inleder året bra. Tillväxten i Europa är relativt god men vi förstärker nu säljorganisationen för att bättre kunna tillvarata marknadens potential, skriver vd:n vidare.