Tungrott i Volvo

Aktieanalys Frågetecknen kring takten i Volvos effektiviseringar hänger kvar och efter en stark start på året tror vi aktien går en lugnare period till mötes.

Volvo fortsätter att blanda och ge mellan kvartalen. Efter en oväntat stark rapport för sitt tredje kvartal bjöd bolaget på torsdagsmorgonen aktieägarna på betydligt svagare siffror än väntat för det fjärde kvartalet.

Arbetet med att få upp lönsamheten i koncernen går trögt och trots genomförda kostnadsbesparingar på 2,2 miljarder kronor under 2014 backade faktiskt den underliggande rörelsemarginalen i kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol, till 3,9 procent från 4,0 för ett år sedan. Väntat var enligt SME Direkts sammanställning en marginal på 4,9 procent.

Det stora problemet inom Volvo för närvarande är anläggningsmaskinerna inom Volvo Construction Equipment, VCE. De låga investeringarna inom gruvnäringen i allmänhet och en svag marknad i Kina i synnerhet har sänkt efterfrågan kraftigt för VCE. Leveranserna föll med 30 procent i fjärde kvartalet och orderingången backade 33 procent.

Kina är VCE:s överlägset viktigaste marknad och landet svarade under 2013 för nära 40 procent av leveranserna. Lägre aktivitet inom bygg- och infrastrukturprojekt och lågt utnyttjande av befintliga maskiner har lett till minskad efterfrågan under 2014 och lageruppbyggnad i hela distributionskedjan. Volvos leveranser i Kina var i fjärde kvartalet hela 55 procent lägre än för ett år sedan och orderingången i landet föll lika mycket.

Någon förbättring av efterfrågan på VCE:s marknader väntas inte under 2015. Tvärtom är Volvos prognos för alla marknader förutom Nordamerika ytterligare nedgångar på mellan 0 och 15 procent. Prognosen för Kina är en nedgång på mellan 5 och 15 procent.

Utvecklingen inom Lastbilar var jämfört med VCE mer hoppfull även om resultatet i kvartalet landade under förväntan. Omsättningen var lite högre än väntat men justerat för engångsposter och omstruktureringskostnader var den underliggande rörelsemarginalen 6,0 procent vilket visserligen var bättre än samma period i fjol men sämre än snittprognosen inför rapporten på 6,4 procent.

Det fjärde kvartalet 2013 var väldigt starkt för lastbilstillverkarna i Europa. Nya utsläppsregler från 1 januari 2014 ledde till stora förköp av äldre och billigare modeller. Någon sådan förköpseffekt hade inte Volvo att luta sig mot i år och leveranserna backade med 28 procent i Europa under fjärde kvartalet. Totalt för Lastbilar föll leveranserna i kvartalet med 9 procent.

De stora förköpen i slutet av 2013 gjorde å andra sidan att orderingången i fjärde kvartalet var svag och jämfört med för ett år sedan var Volvos orderingång på lastbilar upp hela 49 procent i Europa. Även Nordamerika går fortsatt starkt medan Sydamerika, Asien och övriga marknader noterade fallande orderingång. Orderingången var sammantaget en ljuspunkt i rapporten då den landade 7 procent högre än väntat.

Volvo lyfter sina prognoser för lastbilsmarknaderna i Nordamerika och Europa under 2015 jämfört med senaste rapporten. Volvo räknar nu med att totalmarknaden i Nordamerika för tunga lastbilar stiger med ytterligare cirka 15 procent i år. I Europa räknar Volvo med en tillväxt i totalmarknaden på drygt 5 procent.

Sämst utveckling under 2015 väntas marknaden i Brasilien ha. Där räknar Volvo med en nedgång i marknaden på nästan 20 procent jämfört med 2014. Särskilt det första kvartalet väntas bli tufft och Volvo kommer att ha produktionsstopp i sina Sydamerikanska anläggningar under nästan halva kvartalet.

I det pågående stora omstruktureringsprogrammet har Volvo nu betat av kostnadsbesparingar på 3,3 miljarder kronor jämfört med utgångsläget i slutet av 2012. Målet är att komma upp i 10 miljarder kronor till utgången av 2016. Volvo räknar med att alla åtgärder kommer att kosta 6-7 miljarder kronor och kostnaderna för de hittills genomförda åtgärderna summerar till 3,9 miljarder. Ytterligare 2-3 miljarder kronor är således att vänta de kommande åren.

Analytikerna räknar i snitt med att engångsposterna inom Volvo kommer att summera till dryga 2,2 miljarder kronor under 2015 men sedan falla till bara 185 Mkr under 2016.

Med god draghjälp från valutaeffekter väntas Volvos intäkter i år öka med knappt 8 procent. Den underliggande lönsamheten spås stärkas kraftigt och justerat för engångsposter väntas vinsten per aktie landa på 6,35 kronor. Det underliggande p/e-talet landar med den prognosen på 15,1 för innevarande år.

För 2016 väntas en tillväxt på knappt 4,5 procent och en ytterligare förbättring av den underliggande rörelsemarginalen. Vinsten per aktie exklusive engångsposter väntas landa på 7,90 kronor vilket sänker p/e-talet till 12,2. Volvo föreslår en utdelning på 3 kronor per aktie vilket innebär en direktavkastning på 3,1 procent.

Än så länge syns bara mycket små effekter av det stora effektiviseringsprogram som pågår inom Volvo. En viktig förklaring till det är säkerligen svag efterfrågan på många håll i världen och då särskilt för Volvo CE. Oavsett orsak så rätade inte Volvos fjärde kvartal ut några frågetecken kring när man egentligen kan förvänta sig att se påtagliga resultat av effektiviseringarna.

Europa svarar fortfarande för nästan 40 procent av omsättningen inom Volvo och aktiens starka start på 2015 har sannolikt en koppling till att synen på Europakonjunkturen ljusnat de senaste veckorna. Fortsatt positiva signaler kring Europa eller Kina skulle kunna elda på Volvo-aktien ytterligare. Med en svag kvartalsrapport i ryggen är dock frågan om aktien i närtid har kraft att varaktigt ta sig över 100-kronorsstrecket.

De senaste årens många misslyckade försök talar emot det och i ljuset av ännu en rapportbesvikelse från Volvo väljer vi att i det korta perspektive behålla en Neutral rekommendation på aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Neutral 95,35 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -