På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Kvinnlig köpkraft kan bli framtidens framgångsfaktor på börsen

Krönika Det kan vara en bra idé att leta efter framtidens framgångsaktier i bolag som är inriktade på den växande gruppen köpstarka kvinnor. De drar nämligen konsumtionslasset i den ekonomiska återhämtningen.

I ett gemensamt hushåll så är det kvinnan som står för inköpsbesluten när det gäller mat, kläder, skor och presenter, visar en undersökning från Nordea.

Det är en insikt att dra nytta av, anser analytiker på Bank of America/Merrill Lynch. I rapporten "Who wears the pants" slår man ett slag för kvinnors betydelse för ekonomins återhämtning. Eller åtminstone för den kvinnliga konsumtionens betydelse för återhämtningen.

Det handlar inte bara om att det är kvinnor som sköter inköpen i det gemensamma hushållet. Kvinnor i industriländer befinner sig generellt i en ny ekonomiskt situation som ser fundamentalt annorlunda ut än vad deras mödrars och mormödrars gjorde.

För inte alltför många årtionden sedan bestod många hushåll av en arbetande man och en arbetande kvinna, med parentesen att kvinnans arbete utfördes oavlönat i hemmet. Ett ekonomiskt beroendeförhållande rådde. Idag är situationen en annan, och kvinnors möjligheter att ta självständiga ekonomiska beslut likaså.

I Stockholm får kvinnan sitt första barn vid i genomsnitt 31 års ålder. Hur dåligt det är biologiskt sett att vänta länge med att få barn kan knappast ifrågasättas. Men att kvinnor idag vill ha en etablering på arbetsmarknaden och en fast position i arbetslivet innan barnafödandet är i sig oumbärligt för den egna ekonomiska självständigheten, och i längden även för samhällsekonomin.

Löneskillnader mellan män och kvinnor kvarstår - svenska kvinnor tjänar i genomsnitt 24 600 kronor i månaden medan svenska män tjänar 29 000 kronor. Men i takt med att kvinnor idag utbildar sig på en högre nivå och inom nya områden finns förutsättningarna att dessa löneskillnader, förhoppningsvis, kommer att minska.

I USA har kvinnor redan idag en bättre löneutveckling än män, även om lönen i sig fortfarande i genomsnitt är lägre. De senaste fem åren har medianlönen ökat med fem procent årligen, vilket är en utveckling som är bättre än den för män.

Kvinnors roll på arbetsmarknaden har också förändrats, faktiskt så sent som i och med den senaste finanskrisen. Tidigare var kvinnor i högre grad arbetslösa än män. Men de branscher som globalt drabbades värst av krisen - så som verkstad och fordonsindustri - består av jobb som främst innehas av män. Idag är fler män än kvinnor arbetslösa i Sverige, visar statistik från SCB.

Det är i sig en trend att män oftare jobbar inom mer konjunkturkänsliga yrken, medan kvinnor tenderar att jobba inom sektorer som är mindre konjunkturkänsliga, så som exempelvis vård och omsorg.

Det gör att kvinnor har en fördel gentemot männen i en ekonomi som går i cykler och som idag blir allt mer kunskapsbaserad, skriver BOA/Merrill Lynch. Det finns alltså en växande grupp köpstarka kvinnor som är beredd att dra konsumtionslasset i den ekonomiska återhämtningen.

Kvinnors ökade ekonomiska självständighet och köpkraft i en återhämtning driven av konsumtion bör inte underskattas. Det förhållandet är i sig inte tillräckligt för att rekommendera enskilda aktier inom detaljhandel eller annan konsumtion, men det ger en fingervisning om den långsiktiga trenden.

P.S Följ mig gärna på Twitter @FridaPlacera.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -