ESSITY
ORGANISK TILLVÄXT -4,0% 1 KV (EST -2,6%) (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hygienbolaget Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till -4,0 procent i det första kvartalet 2024, varav volym -1,8procent och pris/mix -2,2 procent, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var en organisk tillväxt om -2,6 procent enligt Infronts sammanställning av elva analytikers prognoser.
För affärsområdet Health & Medical, som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, var tillväxten 2,6 procent organiskt. Analytikersnittet låg på +1,7 procent.
Affärsområdet Consumer Goods, hygienprodukter som säljs i detaljhandeln, visade en organisk tillväxt om -4,8 procent. Här låg snittestimatet på -3,1 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare under varumärket Tork, minskade försäljningen organiskt med 6,9 procent. Här låg snittprognosen på -3,2 procent.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt