ELUX PRO
ORGANISK TILLVÄXT STORKÖK OCH DRYCK 1 KV -3,1% (Direkt)

2024-04-24 07:37

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux Professionals försäljning inom Storkök och dryck minskade i första kvartalet organiskt med 3,1 procent jämfört med samma period föregående år.

Det konstaterar bolagets vd Alberto Zanata i kvartalsrapporten.

Ebita-resultatet för Storkök och dryck ökade, vilket gav en ebita-marginal på 10,9 procent (9,6).

"Försäljningen på vår största marknad, Europa, förblev oförändrad, medan USA minskade med 9 procent och APAC-MEA med 2 procent. Vi fortsätter se tecken på återhämtning i USA. Orderingången var högre än för ett år sedan i både Nordamerika och Europa", kommenterar Alberto Zanata i rapporten.

Försäljningen inom Tvätt minskade organiskt med 5,9 procent. Ebita-marginalen för området var 13,7 procent (18,1).

"Marginalminskningen beror på lägre volymer, delvis på grund av försenade leveranser och kostnader om 26 miljoner kronor relaterade till integrationen av Tosei. /…/ Orderingången var betydligt högre än för ett år sedan", kommenterar Alberto Zanata.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt


Electrolux Professional B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -