ELUX PRO
ORGANISK TILLVÄXT STORKÖK OCH DRYCK 1 KV -3,1% (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Electrolux Professionals försäljning inom Storkök och dryck minskade i första kvartalet organiskt med 3,1 procent jämfört med samma period föregående år.
Det konstaterar bolagets vd Alberto Zanata i kvartalsrapporten.
Ebita-resultatet för Storkök och dryck ökade, vilket gav en ebita-marginal på 10,9 procent (9,6).
"Försäljningen på vår största marknad, Europa, förblev oförändrad, medan USA minskade med 9 procent och APAC-MEA med 2 procent. Vi fortsätter se tecken på återhämtning i USA. Orderingången var högre än för ett år sedan i både Nordamerika och Europa", kommenterar Alberto Zanata i rapporten.
Försäljningen inom Tvätt minskade organiskt med 5,9 procent. Ebita-marginalen för området var 13,7 procent (18,1).
"Marginalminskningen beror på lägre volymer, delvis på grund av försenade leveranser och kostnader om 26 miljoner kronor relaterade till integrationen av Tosei. /…/ Orderingången var betydligt högre än för ett år sedan", kommenterar Alberto Zanata.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt