DOMETIC
SVAG FÖRSÄLJNING SERVICE STÖRSTA ÖVERRASKNINGEN - VD (Direkt)

2024-04-19 10:37

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den största överraskningen för Dometic i årets första kvartal var den svaga försäljningsutvecklingen för Service & Aftermarket, som hade en tydligt negativ organisk tillväxt.

Bolagets vd Juan Vargues identifierar i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt två huvudorsaker till besvikelsen.

"Vi hade förväntat oss att komma närmare nollan (i organisk tillväxt, reds anm) men det kom in på -10 procent. Vi har försökt gräva oss fram till anledningen. Å ena sidan är kunderna fortfarande försiktiga med att bygga lager och köpmönstren har förändrats. Alla försöker flytta fram sina inköp så länge det går och räknar med korta ledtider, eftersom alla tillverkare själva sitter på lager", säger Dometic-vd:n.

Han fortsätter med att också peka på ett par kvartalsspecifika orsaker.

"Första kvartalet är alltid ett 'kort' kvartal där januari och februari är svaga, följda av mars som är en mycket större månad. I år var mars väldigt regnig i hela norra hemisfären, vilket inte hjälpte till, plus att vi hade en tidig påsk", säger Juan Vargues.

Om vädret och påsken tyngde första kvartalet, bör det innebära en motsatt positiv effekt för andra kvartalet?

"Vädret kan vi tyvärr inte rå över, däremot bör vi kunna vänta oss att frånvaron av påsken får en positiv effekt i andra kvartalet i stället.

Hur stor är en sådan effekt?

"För kombinationen av vädret och påsken är vårt antagande att det är ungefär 5 procentenheter negativ påverkan (på den organiska tillväxten, reds anm) för servicesidan, som påverkas mest", säger Dometic-vd:n.

I kvartalsrapporten understryker Juan Vargues återigen att bolaget ska fortsätta att prioritera marginaler framför volym, inte minst på den hårt konkurrensutsatta marknaden i USA.

"Land Vehicles Americas är vår lägsta marginalaffär, där vi har mest konkurrenter. Det handlar inte om att ta marknadsandelar till låga marginaler, utan att satsa hårdare på högmarginalaffärer. I en marknad som krymper försöker många kriga och hålla volymer uppe genom att trycka ned priserna, men det är inte rätt väg. Vi kan inte ha ett sådant gap mellan våra finansiella mål och de marginaler vi har i Nordamerika, vilket innebär att vi måste vara selektiva", säger Juan Vargues.

RV-marknaden har ju varit pressad en längre tid nu. Tror du på en vändning inom överskådlig framtid?

"Marknaden väntar sig tillväxt, men man ska komma ihåg att 2023 slutade på samma nivå som 2012. Även om marknaden växer 11 procent är det fortfarande väldigt låga siffror. Det förklarar hur svårt det är på den marknaden fortfarande, säger Dometic-vd:n.

Men tror du den marknaden kommer tillbaka till tidigare nivåer, eller är det en ny lägre normalnivå nu?

"Om du tittar på fritidsindustrin, underliggande, så växer den fortfarande. Campingplatserna är fortfarande fullbokade. Folk använder sina prylar. Men i samband med pandemin och alla leveransproblemen byggdes lager som tagit tid att förbruka, samtidigt som räntekostnaderna varit höga. Antalet nya kunder in på marknaden har blivit lägre på grund av det. Vi vet inte när räntekostnaderna kommer ned, men det kommer att hjälpa väldigt mycket."

För Dometic har mycket på senare tid handlat om att vänta, på lägre räntor och bättre marknad, och på att lager ska ned hos återförsäljare. Finns det något mer ni själva kan göra?

"Jag hoppas våra investerare ser att vi gör otroligt mycket internt för att hålla våra marginaler, trots att marknaden sällan varit tuffare än de senaste två åren. Vi är ett konsumentbolag, och som ett sådant måste man titta på hur det ser ut runt om i världen. Trots tappet på översta raden levererar vi fortfarande bra marginaler", säger Juan Vargues.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt


Dometic Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -