LOOMIS
BEHÖVER NÅGRA ÅR INNAN LOOMIS PAY NÅR BREAK-EVEN – AO-CHEF (Direkt)

2024-04-04 13:50

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Loomis har sedan länge övergett sina vidlyftiga prognoser för betalningsplattformen Loomis Pay. Försäljningen är en bråkdel av vad som ursprungligen utlovats och resultatmässigt kommer det att dröja några år innan break-even nås.

När Loomis Pay lanserades hösten 2020 var budskapet från den dåvarande ledningen att betalningsplattformen skulle nå en omsättning på över 3 miljarder kronor inom fem år. Mindre än två år senare drogs den prognosen tillbaka.

"Jag konstaterar att det som kommunicerades då var klart överoptimistisk. Jag har inte sett någon startup som gjort den resan någonstans i någon industri", säger Erik Zingmark, vd för Loomis affärsområde Loomis Pay sedan ett drygt år tillbaka, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

I fjol omsatte Loomis Pay 52 miljoner kronor.

Loomis Pay beskrivs som en komplett betalningsplattform för detaljhandlare som hanterar samtliga former av betalningar oavsett om det gäller kontanter, kort eller andra digitala alternativ. I utrullningen av plattformen ligger fokus på målgruppen små och medelstora företag, främst inom mat- och dryckessektorn.

Med sin inriktning mot restauranger bromsades Loomis Pays expansion självklart kraftigt av pandemin.

"Det är klart att den slog hårt mot affären eftersom vi huvudsakligen är inom mat och dryckessektorn, folk var inte ute och åt. Covid hade en starkt negativ inverkan på utrullningen", konstaterar Erik Zingmark.

I dag finns Loomis Pay i Danmark, Sverige och Spanien samt i Norge genom ett partnersamarbete. Fokus nu ligger på att stärka etableringen på dessa marknader.

"Sverige och Danmark är i en uppskalningsfas. Spanien har varit i gång ungefär ett och ett halvt år och ligger mer i startuppfasen. Spanien behöver nog i alla fall det här året innan vi börjar analysera vad nästa marknad skulle kunna vara. Spanien är en stor marknad med 30.000 restauranger bara i Madrid och vi kommer inte släppa fokus på Spanien under 2024", säger Erik Zingmark.

Är alla tankar på ytterligare marknader lagda på is?

"Nej, men däremot vill vi skynda i lämpligt tempo, det vill säga säkerställa att vi har mognat i de marknader där vi har etablerat oss i innan vi går in i en ny marknad /…/ Eftersom Loomis finns i 15 marknader är det lätt att bli lockad att försöka expandera snabbt geografiskt. Men det är en ganska komplex och fragmenterad affär. Det krävs ganska mycket lokal anpassning, kanske inte så mycket mellan de nordiska länderna men definitivt mellan Norden och Spanien där både slutkundsbeteendet och handlarbeteendet skiljer sig ganska mycket åt", säger Erik Zingmark och tillägger:

"Vi har definitivt inte stängt dörren för att röra oss vidare i Europa men det finns inga planer än och det finns ingen vald marknad ännu".

Vid lanseringen 2020 talades det om flera europeiska länder och en expansion till USA på sikt uteslöts inte. Hur ser du på det i dag?

"De ambitioner man hade när det här började var väldigt optimistiska om man uttrycker sig milt", säger Erik Zingmark och förklarar att Loomis Pays betalningslicens avser EU-området.

"Men jag utesluter ingenting. Om du frågar om ett år är det inte säkert att du får samma svar. Det beror på hur marknaden utvecklats och vad Loomis vill som koncern", tillägger han.

Konsensus bland de analytiker som följer Loomis är att Loomis Pay ska omsätta en bit under 300 miljoner kronor 2025 och 400 miljoner 2026. Erik Zingmark vill inte kommentera hur pass rimliga estimaten är.

"Under en kommande kapitalmarknadsdag kommer vi tala om hur planen ser ut finansiellt för de kommande tre åren", säger han.

Samtidigt som försäljningen ökade i fjol försämrades resultat. Ebita för 2023 blev -218 miljoner kronor jämfört med -178 miljoner 2022.

"I och med att vi expanderar till nya marknader och utvecklar vår produkt så har vi en investeringsfas först och sedan kommer intäkterna. Det resultatet (2023) handlar om produktutveckling och att vi satt en säljorganisation på plats i Spanien", säger Erik Zingmark.

Så om ni går vidare till ytterligare marknader efter Spanien så skjuter ni tidpunkten för när ni ska ha ett positivt resultat framför er?

"Vi lär oss väldigt mycket vid varje lansering. Vi kommer inte som nästa land gå in i en marknad där vi måste göra nästan allting från början utan vi kommer välja en marknad där vi har medvind från Spanien och Norden".

Vid lansering talades det om att Loomis Pay på sikt skulle generera marginaler i nivå med Loomis kontanthanteringssystem Safepoint som vid det tillfället låg på drygt 20 procent.

Gäller det fortfarande?

"Det som sade i första vågen ska man nog placera i en historiebok och i stället följa den nya planen som vi kommer presentera under året som en del av Loomiskoncernens nya strategi", säger Erik Zingmark.

Men vilken lönsamhet är rimlig att nå på sikt?

"Vårt första mål är break-even /…/ Nu gäller det att bygga volym och se till att vi får svarta siffror".

Tittar man på vad analytikerna tror så ska ni nå break-even 2026.

"Vi behöver några år på oss. Men ifall det är 2026 eller 2027 det kan jag inte svara på. Om man tittar på marknaden så är det i princip ingen som har nått break-even innan fem-sex år. Digital business från scratch tar tid så jag vill inte ge något exakt svar. Men vi har extremt hög ambition att ta oss dit snabbt", säger Erik Zingmark.

Loomis nuvarande strategiska period löper till och med 2024 och bolaget siktar på att ha en kapitalmarknadsdag troligtvis i slutet av året för att staka ut riktningen för de kommande åren.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Loomis - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -