TOBII
DYNAVOX POTENTIAL LEVERERA KRING MÅL 2022 – DYNAVOX-VD (Direkt)

2021-11-24 14:31

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tobii Dynavox, som knoppas av från Tobii i december, har förutsättningar att leverera kring sina finansiella mål redan under 2022, efter ett 2021 då verksamheten tyngts av pandemieffekter som både har satt beställningarna på vänt och orsakat leveransstörningar.

Det säger Tobii Dynavox vd Fredrik Ruben i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför den planerade debuten som självständigt bolag på Stockholmsbörsen den 9 december.

"Jag känner mig ganska hoppfull kring nästa år. Min ambition är att vi gör spliten (från Tobii, reds anm) och står starkt som självständigt bolag. Med en viss islossning i marknaden och en underliggande tillväxt ser jag möjligheter att leverera på vår ambition redan under 2022", säger han.

Fredrik Ruben lägger dock in en brasklapp för om det skulle bli en allvarligt försämrad pandemisituation, men gör samtidigt bedömningen att det inte finns något som talar för att det kommer att bli ännu värre nästa år än i år.

De finansiella målen för Tobii Dynavox, som utvecklar och säljer kommunikationshjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar, är att intäkterna ska öka med mer än 10 procent i genomsnitt årligen och att bolaget ska nå och behålla en ebit-marginal över 15 procent.

Bolagets marknad baseras på att omkring 50 miljoner människor i världen har behov av hjälpmedel för att kunna kommunicera och knappt 2 procent av dessa får hjälp.

"Vi verkar i en extremt underpenetrerad marknad. Marknaden i sig bedömer vi växer knappt 10 procent. Vi är den största aktören och vi tror att vi kan växa snabbare än marknaden", säger Fredrik Ruben.

Största utmaningen, men också största möjligheten, för Tobii Dynavox är att öka penetrationen på marknaden, enligt Fredrik Ruben. Han förklarar att det i grunden handlar om att utbilda alla parter i ekosystemet och informera potentiella användare om vilka hjälpmedel som finns och deras rättigheter att få ersättning för dessa. Affären bygger på fysiska möten.

"Vi ser ett behov av att dubbla antalet säljrepresentanter inom några år i de länder där vi har egen säljstyrka. Min bedömning är att en säljrepresentant inom ett halvår är lönsam och betalar sig själv", säger han.

För närvarande har Tobii Dynavox egna säljstyrkor i USA, England, Sverige, Norge och till vissa delar i Kanada. På övriga marknader (ett 60-tal) arbetar bolaget med återförsäljare.

Bland användarsegmenten finns det redan nu relativt stor kunskap och acceptans för kommunikationshjälpmedel för barn med CP-skador och personer med ALS. För barn med autism och vuxna som har fått afasi efter stroke är emellertid behovet av att utöka användningen och öka acceptansen stort.

Tillväxtutsikterna för Tobii Dynavox är främst baserade på organiskt tillväxt, men förvärv är också aktuellt.

"Vi behöver inte leta förvärv, de förvärv vi ska göra syftar till att säkra upp och snabba på tillväxten antingen med kompletterande produkter, eller geografisk närvaro", säger Fredrik Ruben och tillägger i sammanhanget att Tobii Dynavox har en lånefacilitet på 150 miljoner kronor direkt kopplad till förvärv. Eventuella förvärv som Tobii Dynavox tittar på är vanligtvis inte så stora, men de är många, enligt vd:n.

På lönsamhetsfronten har Tobii Dynavox satt upp ett nytt finansiellt mål om en ebit-marginal över 15 procent. Tidigare mål för Tobiis affärsområde Tobii Dynavox, som sedan togs bort, var en ebit-marginal på 15-20 procent.

Är det här en sänkning av marginalmålet?

"Nej, det är semantik. Vi ser på målet på samma sätt", säger Fredrik Ruben och tillägger:

"Vi har legat på 15 procent och en bra bit däröver historiskt och det är inget som har ändrats vad gäller prisbilden eller kostnaderna. Vi har en apparat som kan leverera en marginal på 15 procent eller över."

Under 2021 har dock Tobii Dynavox påverkats negativt av pandemieffekter dels genom att bolaget inte kunnat träffa kunder, dels i form av olika leveransstörningar. För de första nio månaderna har omsättningen sjunkit 6 procent till 622 miljoner kronor och den organiska tillväxten har varit +2 procent. Ebit-marginalen uppgick till 7,2 procent för årets första nio månader.

Hur ser det ut hittills under det fjärde kvartalet?

"Vår bedömning är att vi under det fjärde kvartalet har löst ut den tidigare förskjutna försäljningen, som orsakades av leveransproblemen."

Exklusive dessa effekter bedömer Tobii Dynavox att den underliggande organiska tillväxten låg på cirka 7 procent under årets första nio månader.

Har ni förutsättningar att växa snabbare än det under det fjärde kvartalet?

"Jag passar på att säga exakt vad jag tror om det fjärde kvartalet. Det kan vara så att vi ser en något långsammare tillväxt i marknaden under pandemin men det kommer att finnas ett stort uppdämt behov som vi kommer att få hantera framöver."

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt


Tobii - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -