TOBII
LANSERAR PRO GLASSES 3, VÄNTAS DRIVA TILLVÄXT - AO-CHEF (Direkt)

2020-06-02 13:14

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ögonsensorbolaget Tobii lanserade på tisdagen Tobii Pro Glasses 3, som genom eyetracking mäter och förstår mänskligt beteende. Lanseringen, som sker omkring fem år efter att den tidigare versionen Glasses 2 började säljas, är stor för affärsområdet Tobii Pro.

"Vi tror att Glasses 3 kan vara den produkt som tar Tobii Pro till nästa steg. Den öppnar upp för flera applikationer och är tillväxtdrivande", säger Tom Englund, vd för affärsområdet Tobii Pro, till Nyhetsbyrån Direkt.

När kan vi få se någon försäljningseffekt?

"Den börjar säljas i dag, men vi befinner oss förstås i ett väldigt känsligt läge på marknaden. Produkten är ett extremt viktigt tillskott till Tobii Pros produktportfölj och kommer att vara viktig för oss under de kommande åren. Konkurrensmässigt cementerar Glasses 3 vår position som världsledare inom bärbar eyetracking", säger han.

Glasses, som lanserades i sin första version år 2010, utgör en "avsevärd" del av affärsområdets omsättning, enligt Tom Englund som inte vill vara mer detaljerad än så.

"Glasses 3 väntas driva både intäkter för hårdvara och mjukvara. Dessutom är den viktig för vår verksamhet inom vår konsultverksamhet då den också hjälper till att driva serviceverksamheten", säger han.

Affärsområdet Tobii Pro, som vänder sig mot företag och forskningsmarknaden med eyetrackinglösningar för att studera mänskligt beteende, siktar med den nya produkten på att ta sig in i nya delar av marknaden. I de nya Glasses 3 har kameror och belysare gjutits in i glaset och de är mycket mer diskreta men samtidigt högre prestanda. Dessutom har den framåtriktade scenkameran ett bredare synfält som fångar mer av omgivningen.

"Man öppnar upp fler marknader, bland annat inom segment som handlar om mänsklig prestanda. Det kan exempelvis vara hur en pilot flyger ett flygplan eller hur en operatör i en fabrik genomför en uppgift. Med den förbättrade eyetrackingprestandan går det att arbeta utomhus och i tuffa miljöer", säger Tom Englund.

Tobii Pro hade ett tufft första kvartal. Coronapandemin uppskattades ha minskat affärsområdets intäkter med mer än 20 miljoner kronor i kvartalet och totalt sjönk Tobii Pros valutajusterade intäkter 20 procent till 96,1 miljoner kronor.

Tom Englund vill dock varken kommentera hur Tobii Pros utveckling varit efter första kvartalets utgång eller hur förväntningarna ser ut på kort sikt.

"Jag kan i dagsläget inte uttala mig om andra kvartalet, men jag har en stor tilltro till att en produkt som Glasses 3 kommer att ha en positiv inverkan på våra långsiktiga affärer", säger han.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt


Tobii - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -