På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

EKOFIN
MAJORITET VILL FORMA ENERGISKATTER EFTER KLIMATMÅL (Direkt)

2019-09-14 18:02

HELSINGFORS (Nyhetsbyrån Direkt) De flesta EU-länder vill omvandla EU:s energibeskattning till ett verktyg för att nå klimatmålen.

Men alla länder gör det inte. Och varje EU-land har vetorätt.

Det framkom vid EU:s informella finansministermöte på lördagen.

"Vi har olika syn på en revidering av energiskattedirektivet behövs, och sen har vi olika syn på hur det ska göras", sade finansminister Magdalena Andersson till Nyhetsbyrån Direkt efter ekofinmötet på lördagen.

Beslut i skattefrågor är särskilt svåra i EU eftersom enhällighet krävs.

"Det är bråttom med klimatåtgärder", sade hon, men tillade att insikten om behovet har ökat de senaste åren.

Fast bland EU:s finansministrar fanns det två som helt motsatte sig ändringar i energiskatter för att nå klimatmål.

Starkast motstånd kom från Estlands finansminister Martin Helme, som kommer från ett EU-skeptiskt högerpopulistiskt parti. Han fick stöd av kolberoende Polen.

Övriga EU-länder delades upp i två grupper:

Den ena var den ambitiösa gruppen med Norden, Frankrike och Nederländerna, som vill agera snabbt.

Den andra, större gruppen var positivt inställd, men med vissa invändningar. Öarna Cypern och Malta oroade sig för vad en flygskatt skulle försvåra resandet till dem. Spanien oroade sig för vad en flygskatt gör för turismen.

Tyskland har ännu ingen ståndpunkt. Förra försöket att revidera energiskatterna 2011-2015 stupade på tyskt motstånd.

Mötets debatt var bred, från skatt på flygbränsle till beskattning efter koldioxidutsläpp, till incitament för förnybara energikällor och gröna investeringar.

"Vi behöver en bred, sammanhållen ansats för att nå klimatmålet", sade kommissionens vice ordförande för EMU Valdis Dombrovskis.

Magdalena Andersson sade att en skatt på flygbränsle kan vara en väg framåt på det området. För närvarande omfattas flygresor inom EU av EU:s handel med utsläppsrätter. Men det räcker inte, sade hon.

"Idag får flyget stora subsidier jämfört med landtransporter. Det är svårt att förklara när utsläpp i luften är skadligare", sade hon.

Bengt Ljung +32-2-230 74 56
http://twitter.com/Direktbryssel
Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -