STARBREEZE
VISION IHOP MED ACER OM PROFFSSEGMENT FÖR STAR VR (Direkt)

2016-05-16 14:36

STOCKHOLM (Direkt) En av frågorna som Starbreeze och Acer ska ta tag i, givet att ett samriskbolag bildas, är vilka slutanvändare som virtual reality-headsetet Star VR ska riktas in mot. Den uppmärksamhet som i år blossat upp kring vr-teknologin har handlat mycket om spelvärlden, men Starbreeze ser många användningsområden som inte innebär hemmakonsumentmarknaden.

Det säger Starbreezes IR-ansvariga Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt. Starbreeze meddelade i helgen att en avsiktsförklaring tecknats med dator- och hårdvarutillverkaren Acer gällande ett samriskbolag för Starbreeze headset Star VR.

Varför Acer?

"Hittills har vi handgjort i princip varje headset vi använder, så givetvis vill vi ha en stor etablerad partner att jobba med som har distributionsnätverk och en tillverkningsprocess för hårdvaran. Vi har en teknologisk specifikation som är en av de högsta på marknaden just nu och det gör också att komponentpriserna blir mycket högre än vad de är på konkurrenssidan", säger ir-chefen.

Till vilken målgrupp kommer ni att vända er med Star VR?

"Både vi och Acer har en definitiv vision om det mer professionella segmentet. Därmed inte sagt att det ska vara uteslutande så. Vi tror väldigt mycket på platsbaserad VR där vår Starcade spelar in på ett stort sätt", säger Maeva Sponbergs.

Starbreeze projekt Starcade, ett arkadliknande testcenter i Los Angeles där bolagets virtual reality-teknik ska visas upp, testas och utvecklas, kommer att öppna under sommaren 2016.

Headsets som lanserats i år, bland annat Facebookägda Oculus Rift och HTC:s Vive, har marknadsförts mycket mot spelsegmentet.

"Jag tycker vi har varit tydliga med att vi ser väldigt många användningsområden som inte innebär hemmakonsumentmarknaden. Vi tittar på utbildning, byggnadskonstruktion, ingenjörskunskaper, områden som är otroligt intressanta vid sidan av arkadsegmentet. Oculus har Facebook i ryggen och HTC är också ett jättestort bolag. Vi har sagt att vi vill vara den andra generationens headset och vi vill se åt vilket håll konsumentmarknaden går. Vi vill avvakta och se hur vi bäst placerar vår strategi", säger Maeva Sponbergs.

Samtalen med Acer om ett framtida samriskbolag inkluderar inte Starbreeze satsning på Starcade.

Är det aktuellt med någon annan partner där?

"Inte just nu, men vi har givetvis diskussioner med många partners om alla våra områden", kommenterar ir-chefen.

Hösten 2015 inledde Starbreeze och Tobii ett utvecklingsinitiativ för att anpassa ögonstyrning för virtual reality.

Hur går det, har det motsvarat era förväntningar så här långt?

"Absolut, det tycker jag. Det rullar på bra och våra ingenjörer är likvärdigt glada på bägge sidor", säger Maeva Sponbergs.

För vr-spelet John Wick, där Starbreeze har en förläggarroll och som är baserat på filmen med samma namn, har det hittills talats om en lansering våren 2016 och då initialt till plattformen HTC Vive VR. I februari uppgav Starbreeze att bolaget "ständigt anpassar schemat" tillsammans med sina partners för att hitta ett optimalt releasefönster för John Wick.

"Vi har inte riktigt hittat det optimala fönstret ännu, vi letar fortfarande", säger ir-chefen.

Är spelet klart?

"Vi har inte gått ut med statusen utan det är fortfarande under utveckling. Men som vi jobbar i pc-spelsbranschen, och när vi jobbar på plattformar som Steam, så utvecklar vi produkten ända fram till den dag då vi trycker på knappen."

Så du håller inte med om beskrivningen att spelet är försenat?

"Jag skulle inte prata om en försening ännu, nej."

Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt


Starbreeze B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -