THULE
2024 MEST INTENSIVA PRODUKTLANSERINGSÅRET NÅGONSIN - VD (Direkt)

2024-04-26 10:03

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Innevarande år är Thules mest intensiva produktlanseringsår någonsin och under det andra kvartalet kommer både barnbilstolar på den europeiska marknaden och ytterligare hundprodukter.

Det säger Thules vd Mattias Ankarberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Bland de lanseringar som hittills gjorts 2024 finns Thules första produkt inom hundtransport, en hundbur, som lanserades i början av februari och som enligt bolaget blivit mycket väl mottagen av både återförsäljare och konsumenter.

Ni har tidigare tala om ytterligare hundprodukter. Hur ser tidsramen för det ut?

"Det kommer en ytterligare hundprodukt i det här kvartalet, om en dryg månad, en cykelvagn för hundar. Det är en större produkt än vad man kanske kan tro, framför allt i Centraleuropa", säger vd:n.

Thules organiska tillväxt blev 8 procent i det första kvartalet. Motsvarande period i fjol minskade tillväxten med hela 31 procent.

Enligt Mattias Ankarberg är det framför allt tre trender som sticker ut i det första kvartalet och dessa trender väntas hålla i sig: nya produkter som "gör skillnad" i en tuff marknad, en tydlig stark tillväxt inom cykelrelaterade produkter, och en minskning inom RV-segmentet (husbilar och husvagnar).

"Cykelbranschen som helhet har det inte så lätt men i premiesegmentet där vi är så är det bra tillväxt, i alla fall för oss. Och det är en stor del av Thule så det är jättekul", säger Mattias Ankarberg.

I rapporten skriver Thule att kunders lageruppbyggnad inom RV-segmentet inför vårens säsongsstart bidrog till att begränsa försäljningsminskningen till -5 procent.

"Vi tror att det kommer fortsätta att vara tufft där något kvartal till men det är positivt att det inte är lika stor minskning som under hösten", säger Mattias Ankarberg.

Thule-chefen har tidigare sagt att RV-marknaden skulle kunna visa på en förbättring under det andra halvåret 2024, ett uttalande han står fast vid.

"Något kvartal till tror vi men sedan är vår bild att det ser bättre ut".

Thules rörelsemarginal i det första kvartalet sjönk till 17,0 procent (17,2). Bland de faktorer som pressade marginalen fanns kostnader relaterade till det stora antalet produktlanseringar.

Kommer marginalen fortsätta att pressas under det andra kvartalet?

"Det återstår att se. Vi får se hur de övriga faktorerna går under det andra kvartalet. Försäljningstrenden är ju positiv för oss nu och så får vi se vad marknaden har att ge under andra kvartalet och hur väl våra lanseringar mottas. Och så får vi hoppas att vi har en fin fortsatt utveckling på bruttomarginalen", säger Mattias Ankarberg.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Thule Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -