Exklusiv kashmirkung till portföljen

Aktieanalys Det förhållandevis lilla lyxföretaget Brunello Cucinelli har gått riktigt starkt på börsen. Det finns anledning att tro på en fortsatt fin resa.

Som investerare är det lätt att lockas av börsens lyxföretag. Pricing power, höga marginaler och tidlösa varumärken är en riktigt fin cocktail. Det är inom få branscher som prishöjningar leder till ett ännu starkare och mer eftertraktat varumärke. Brunello Cucinelli, som kallas för kungen av kashmir, är lite av en dold pärla inom sektorn.  

Bolaget, som endast består av ett varumärke, har idag ett börsvärde på 6,6 miljarder euro och på fem års sikt är aktien upp 200 procent. 

År 1978 grundades företaget Brunello Cucinelli som i början endast tillverkade feminina kläder gjorda av mongoliskt kashmir. Huvudkontoret ligger i den lilla medeltida byn Solomeo där Brunello Cucinelli bor med sin familj.

Anledningen till att bolaget gick till börsen 2012 var att Brunello ansåg att sannolikheten för företagets överlevnad skulle öka med en börsnotering. Man ville bli mer internationell,  få fler partners och investerare. Idag äger familjen Cucinelli drygt 50 procent av aktierna. Döttrarna Camilla och Carolina sitter i styrelsen. 

Idag är produktportföljen bredare och omfattar bland annat jackor, kostymer, klänningar, väskor och blusar. Relativt nyligen lanserades även två parfymer.

Klädernas råvaror är av högsta kvalitet och tillverkningen sker lokalt i Italien. Brunello Cucinelli kännetecknas av en italiensk, klassisk och ren stil. Det finns generellt sett inga stora märken/emblem på varorna, denna “lyxnisch” kallas för quiet luxury. Sedan starten har maskulina kläder tagit en större del av försäljningskakan och står nu för runt 45 procent av omsättningen. 

Europa är den största marknaden och står för 38 procent av försäljningen, därefter kommer Amerika som står för 35 procent. Resterande del kommer från Asien som i både LVMH och Hermés är den största marknaden. 

För att lyckas etablera ett starkt varumärke inom lyx är det viktigt med storytelling. Brunello Cucinellis story är stark och varumärket har under det senaste åren blivit starkare och mer internationellt. 

Brunello Cucinelli

När entreprenör-filosofen Brunello Cucinelli endast var 25 år gammal började han tillverka färgad kashmir i en liten verkstad. Cucinelli, som föddes 1953, är uppvuxen i ett litet bondesamhälle i mitten av Italien (Castel Rigone nära intill Solomeo). Han levde under ett fattigt förhållande, utan tillgång till varken elektricitet eller rinnande vatten. 

En stor del av företagets filosofi har formats av Brunellos barndom. Brunello har skrivit boken The Dream of Solomeo: My Life and the Idea of Humanistic Capitalism som, precis som titeln lyder, handlar om hans livsberättelse och tankar kring humanistisk kapitalism. Filosofi om humanistisk kapitalism är centrerad kring idén om att företag kan och bör vara en kraft för det goda i världen. Han anser att företag bör prioritera välmåendet hos sina anställda och kunder, såväl som aktieägarna. Vinsten ska vara hållbar. Brunello har till och med pratat om humanistisk kapitalism på ett G20 möte. 

Den humanistiska kapitalismen är något som har anammats i företaget och det finns många exempel på detta. Medarbetarna får jobba mellan 08.00 - 18.00. Efter 18.00 får ingen jobba eftersom det är viktigt att människan får vila. Nästa arbetsdag blir, enligt Brunello, medarbetarna både nyfikna och kreativa. Dessutom får medarbetarna lunchrast på 90 minuter där de rekommenderas ta en tupplur. Ett annat exempel är att medarbetarna får 20 procent högre lön jämfört med genomsnittet i branschen. 

Brunello använder även delar av sin personliga förmögenhet för att ge tillbaka till samhället. Han har arbetat flitigt för att bygga upp Solomeo. Han har bland annat startat en klädtillverkningsskola, byggt monument och ett bibliotek. 

Under 2023 uppgick den översta raden till 1,14 miljarder euro vilket motsvarar en tillväxt på nästan 25 procent i jämförelse med föregående år. Under året var det framförallt Asien som visade framfötterna och växte hela 40 procent. Rörelsemarginalen expanderade till 16,4 procent (14,6 procent). Nettovinsten ökade med 42 procent i jämförelse med ifjol. Årets utdelning som kommer i slutet av maj föreslås ligga på 0,91 euro per aktie (0,65).

Bolaget uppger att de första månaderna under 2024 har gått väldigt bra. Orderingången i vår-och sommarkollektionen har varit riktigt bra. 

Långsiktighet är något som präglar bolaget och man är inte rädd för att ta beslut som missgynnar bolaget kortsiktigt men gynnar på lång sikt. Exempelvis avskedades ingen personal under den tuffa pandemin. Dessutom lyfter man fram vikten av en hälsosam tillväxt för att behålla varumärkets exklusivitet.  

En tillväxt på över 20 procent som under 2023 är sannolikt inte något som investerare bör förvänta sig. Snarare är det rimligt att anta en 10-procentig tillväxttakt. 

Stor del av Brunello Cucinellis försäljning kommer från fashion and leather goods vilket i andra lyxbolag är det segment med högst marginal. I både LVMH och Hermés har affärsområdet en rörelsemarginal på runt 40 procent. Det är rimligt att anta en fin marginalresa i Brunello Cucinelli då dagens rörelsemarginal ligger på 16 procent. Däremot kanske vi inte ska förvänta oss samma höga marginal som Hermés. Detta eftersom Brunello Cucinelli lägger ut stora delar av sin produktion på Italienska (främst i regionen Umbria) hantverksverkstäder, där man använder traditionella tillverkningsmetoder. Dessutom kan man argumentera för att den humanistiska kapitalismen kan begränsa marginalresan. 

Brunello befinner sig på toppen av “lyx-pyramiden” och bör därför påverkas mindre av en sämre konjunktur än exempelvis LVMH. LVMH har en del varumärken inom samma segment som Brunello (exempelvis Loro Piana). En Brunello Cucinelli-kavaj kostar runt 30 000 kronor, en kashmirtröja runt 12 000 kronor och vissa plagg kan gå för så mycket som 100 000 kronor. Metas vd och grundare Mark Zuckerberg har nästan dagligen på sig en T-shirt som kommer från Brunello Cucinelli. 

Brunello  2024e 2025e 2026e
Oms till, % 11,5 11 11
Ebit marg,% 16,5 17 17,5
Ev/ebit 34 30 26
P/e 50 44 39

 

Baserat på innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebit 34 och p/e 50. Under 2025 förväntas multiplarna falla till 30 respektive 44. Brunello Cucinelli har nästan identiska multiplar som Hermés. Däremot är LVMH:s värdering betydligt lägre. LVMH har ev/ebit 18 och ett p/e-tal på 25.

Placera tycker att Brunello Cucinelli är ett riktigt intressant aktiecase och vi tror att bolaget kan fortsätta utvecklas riktigt bra. Det som hindrar oss från att sätta köp på aktien är den saftiga värderingen. 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Brunello Cucinelli S.p.A. Neutral 98,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -